• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension:Breitling avenger II Seawolf

Makkanxd

Rolex
  • Tänkte försöka mig på en första recension här på forumet och dela med mig av mina erfarenheter av denna härliga dinka!
    Till att börja med har jag saxat lite info från breitlings hemsida.

    Caliber Breitling 17
    Movement Selfwinding mechanical
    Power reserve min. 40 hours
    Vibration 28,800 v.p.h
    Jewel 25 jewels
    Calendar Dial aperture
    Case Steel, black steel
    Back Screwed in
    Water resistance 3,000 m (10,000 ft)
    Bezel Unidirectional, ratcheted
    Crown Screw-locked, two gaskets
    Crystal Cambered sapphire
    Diameter 45.00 mm
    Strap Leather, Diver Pro, Military, Ocean Racer or Professional III
    Interhorn width 22/20 mm
    Thickness 18.40 mm
    Weight (without strap)145.00 gr.

    Historik
    Breitling har tillverkat Seawolf-klockor i över ett decennium men jag har valt att enbart fokusera på de nyare som började produceras 2008 och fortfarande är i produktion!


    IMG_0346.JPG


    Av min erfarenhet här på forumet så bedömer jag att detta är en relativt ovanlig modell här på KS. Det är dels en faktor till att jag köpte den men också så kunde jag inte låta bli att imponeras av den kraftfulla designen av denna klocka. Ska man tåla ett djup på 3000m så är det tuffa saker vi talar om! Breitling skriver själva på sin hemsida att dessa modeller är gjorda för att prestera maximalt oavsett om man är i luften, på land eller i vattnet.

    Lull-lull
    IMG_0106.JPG

    Som med de flesta andra klockor kommer massa lull-lull med klockan från butiken. Vissa tycker att det är onödigt och vissa älskar det. Jag är en av den som gillar tillbehören som medföljer. Med nya breitlingklockor kommer digitala certifikat som visar ref,serienummer och var/när klockan är köpt och såklart flera boxar därav en fin läder travelbag.

    Framsida, baksida, bezel.
    Själva klockan är gjord i polerat rostfritt stål vilket jag personligen gillar både pga dess vikt och utseende. Nackdelen är väl att repor syns ganska enkelt!
    IMG_0316.JPG

    :nailbiting:
    Ringen är en 120 klicks-bezel där markörerna för minut 15,30,45 är upphöjda från ringen vilket gör att man får väldigt bra grepp!
    IMG_0320.JPG

    IMG_0343.JPG

    Kronan är också väldigt lätt att skruva ut tack vare små små fyrkanter som är gjorda på kronan för att förbättra greppet. Även breitlings 'B' syns på kanten som en snygg detalj!

    Tavlan
    IMG_0341.JPG

    Det finns flera olika tavlor där bland en härligt gul, en svart med vanliga siffror, en svart med staplar och även en brun. Jag tycker den svarta med siffror är helt klart snyggast så jag gick för den, även om den gula kan vara läcker till sommaren ;)
    IMG_0107.JPG

    Kan vara svårt att se på bild men tavlan är riktigt fantastisk! Det stora siffrorna tillsammans med 3000m får man en riktigt härlig känsla av varje gång man ser den ;)
    Det 4mm tjocka safirglaset har en dubbel uppsättning av ant reflekterande substans vilket gör tavlan väldigt lättläst även om du är i vattnet.
    Länk, gummi eller läder?
    När det kommer till bandet till klockan erbjuder breitling och Seawolf en hel rad olika uppsättningar och färger!
    Allt från den klassiska (tunga) länken i rostfritt stål men även fina läderband eller gummi.
    Innan jag gjorde mitt köp konstaterade jag att länken blev för mycket för mig. det var vår när jag köpte mig Seawolf och för mig är gummi=sommar! Ångrar inte en sekund att jag inte valde stållänken istället. Det är självklart också en prisfråga om man köper med länk eller med gummi. Och sist men inte minst så tycker jag gummit som jag har (pro Diver 3 ) också är sjukt snyggt !
    IMG_0344.JPG

    IMG_0343.JPG

    Urverk
    IMG_0349.JPG

    I detta monster tickar ett breitling cal 17 som är ett moddat ETA 2824-2. Och som alla andra breitlingverk är även detta givetvis COSC certifierat och håller tiden utmärkt!
    Sammanfattning
    Jag har ägt mil Seawolf i snart 4 månader och är sjukt nöjd med den på alla sätt! Jag sökte en stor klocka på gummi över sommaren och hade aldrig trott att jag skulle bli så fäst vid den.
    Köper man denna klocka så kan man lugnt räkna med att den ska tåla alla äventyr du utsätter den för! För att inte tala om priset.. den är otroligt prisvärd, denna modell som jag har listar 37' några lappar till om man vill ha länk.
    Och köper man begagnad så kan man absolut göra ett riktigt kap!

    Jag hoppas ni är någorlunda nöjda med recensionen och vem vet, kanske blir det en Seawolf till nästa sommar? Tycker iallafall ni ska testa en, ni kommer nog bli glatt överraskande!
    Är det något jag inte är 100% nöjd med så är det lumen. Den är sjukt stark och räcker länge men tycker den är lite tråkig..
  • IMG_0347.JPG


  • //Marcus.

    P.S givetvis lite fler bilder!
    IMG_0339.JPG
    IMG_0320.JPG
    IMG_0107.JPG
    IMG_0006.JPG
  • IMG_0328.JPG

    D.S
 
Senast ändrad:

Harley

Omega
Tack för en bra recension. Har själv en likadan Seawolf fast med Gul tavla.
Jag är sanslöst nöjd med den! Bästa köpet någonsin. Blir lika glad varje morgon när jag tar på mig den.
 

0-500

Cartier
Nu vart jag ännu mer inne på att skaffa en Seawolf efter en bra recension. Valet är mellan den svarta eller den gula tavlan.
 

Harley

Omega
Nu vart jag ännu mer inne på att skaffa en Seawolf efter en bra recension. Valet är mellan den svarta eller den gula tavlan.
Gul!! :) Ok jag är Lite partisk, men den är fantastiskt snygg i verkligheten! Använder min minst 6dgr i veckan.
(Sen kör jag en Omega SMP m svart tavla & stållänk om jag vill vara lite mer "dressad")
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Trevlig recension. Jag tycker att den bruna tavlan känns lite spännande, det skulle vara kul att se den i verkligheten.
 

Harley

Omega
IMG_6784.JPG
Visst kan jag det @0-500
:D Här kommer en hel bunke.
 

Bilagor

  • IMG_6684.JPG
    IMG_6684.JPG
    101.3 KB · Visningar: 82
  • IMG_6436.JPG
    IMG_6436.JPG
    101.9 KB · Visningar: 88
  • IMG_6431.JPG
    IMG_6431.JPG
    77.9 KB · Visningar: 66
  • IMG_5919.JPG
    IMG_5919.JPG
    49.9 KB · Visningar: 88
  • IMG_5731.JPG
    IMG_5731.JPG
    126.7 KB · Visningar: 88
  • IMG_5196.JPG
    IMG_5196.JPG
    97.5 KB · Visningar: 84
  • IMG_6094.JPG
    IMG_6094.JPG
    82.3 KB · Visningar: 86
Topp