• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Cartier Tank Solo Grand

Vess1an

IG-88
2-Faktor
FullSizeRender7.jpg


"I don't wear a Tank watch to tell the time. In fact I never wind it. I wear a Tank because it's the watch to wear." - Andy Warhol
Cartier_Tank_warhol.jpg


Cartier Tank
Det första Tank-armbandsuret skapades 1917.
Med sin nyskapande och tidlösa design, revolutionerande denna fyrkantiga klocka världen för klocktillverkning.
Historien säger att år 1918 överlämnade Louis Cartier de första exemplaren av en rektangulär klocka som heter "Tank" till amerikanska General John Joseph Pershing och några av hans officerare.
Det var först i november 1919 som Tanken fanns tillgänglig för försäljning i butik.

Med Tank ville Cartier skapa en riktigt komplett design som inte bara fokuserar på boetten och tavlan, han ville skapa en integrerad form där armbandet var en del av klockan, inte bara fäst vid den.
Klockan bryter mot principerna med rund boettform och visare med sin fyrkantiga design.
Andra tydliga kännetecken som Tank hade och fortfarande har är dess blåa safir som är monterad i kronan samt dess tunna formspråk.
Under 1920-talet var Cartier Tank en riktig succé.
Många skådespelare bar Tank under denna period och klockan gjorde sitt första filmframträdande 1926 på handleden för Rudolph Valentino i "Shejkens son".
Andra exempel på samtida aktörer som bar Tank var Clark Gable och Gary Cooper bland flera.
En tradition som levt vidare hos skådespelare genom åren.
Cartier1.jpg


Cartier Tank Solo
2004 introduceras Tank Solo som vi ska titta närmare på i denna recension. Tank Solo kan beskrivas som nytolkning av den klassiska Tank klockan, uppdaterad på många små detaljer men samtidigt trogen originalet. Genom att använda ett kvartsverk kan Cartier hålla den ultratunna profilen på endast 5,5 mm i boetthöjd.
Tank Solo finns två storlekar:
Small: 31mm x 24.4mm. 5.5mm tjocklek med Cartier Caliber 157 kvartsverk
Large/Grand: 34.8mm x 27.4mm med Cartier Caliber 690 kvartsverk
Klockans boett tillverkas i två material: stål och guld.
Båda versionerna kan levereras med alligatorarmband men stålversionen kan även köpas med stållänk.
Det finns även en automatisk, nyare version av Tank Solo med centrumsekund, datumfönster och högre verkshöjd.

Tank Solo Grand
Mina tankar om tunna, rektangulära klockor var fram till för ett halvår sedan mest att de kan vara ett skojigt tillägg till en redan komplett klocklåda.
När jag provade en kompis guld Tank började min tro vackla rejält..
Efter ett par provflygningar på diverse kantiga, små dressur började tankarna spinna ordentligt.
Lite ytterligare klämmande ledde till att jag smalnade av fältet till framförallt två klockor;
Cartier Tank Solo Grand och JLC Reverso GT.

Normalt sett tittar jag inte längre än originalet, dvs vintage, gammalt är bättre osv.
I detta fall fastnade jag ordentligt för formatet på nytolkningen av Cartier Tank.
Mitt val föll på Tank Solo Grand, 34,8mm x 27,4mm
FullSizeRender (5).jpg


Hur bär den då?
Som ingenting annat, mycket tunnare, mycket lättare än något annat jag ägt.
Min klocka levererades på länken som är ett riktigt trevligt val av armband.
Med länken rätt justerad känns hela klockan som just ett armband mer än en klocka på armen.
Tank Solo är ett klassiskt dressur men jag tycker att användningsområdet är mycket bredare än så.
Dressat med tight manschettknäppning sitter Cartiern verkligen perfekt, ett helt klockrent val.

Men klockan är större än så sett till användning, även till ledig klädsel passar den ypperligt.
FullSizeRender (1).jpg


FullSizeRender (4).jpg

Det är ett väldigt tacksamt och roligt ur att byta och kombinera olika band på, präglade band i svart, brunt och blått passar alla grymt till klockan.
Min hobbyanalys är att olika band blir en stor del av helheten på till Tanken med tanke på den relativt breda bandbredden 20,5mm och den integrerade känslan mot boetten.

FullSizeRender (2).jpg


Så kom över eventuell oro över att bära ett tunt rektangulärt ur, ut och prova en Tank Solo.
Fantastisk klocka!
Snart firar modellen 100 år:)



Refereser:
http://www.crownandcaliber.com
http://www.timekeeperforum.com
http://www.cartier.com
 

Bilagor

  • FullSizeRender.jpg
    FullSizeRender.jpg
    204 KB · Visningar: 267

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Trevlig läsning. Vad var det lite mer specifikt som gjorde att du valde Tanken och att valde bort Reverson?
Tackar!
Det var framför allt tunnheten/låg boetthöjd och enkelheten i designen som gjorde att valet föll på Tank Solo Grand.
Priset var också en faktor, både kostnad för köpet men också i förlängningen servicekostnader.
I denna typ av klocka är quartzverk ett riktigt bra val.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Tackar!
Det var framför allt tunnheten/låg boetthöjd och enkelheten i designen som gjorde att valet föll på Tank Solo Grand.
Priset var också en faktor, både kostnad för köpet men också i förlängningen servicekostnader.
I denna typ av klocka är quartzverk ett riktigt bra val.
Ok, det är bra att valet är väl avvägt. Det är inte lätt att välja bort Reverson i valet av rektangulära klockor...
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Ok, det är bra att valet är väl avvägt. Det är inte lätt att välja bort Reverson i valet av rektangulära klockor...
Håller med och jag tycker dessutom Reverson är fantastisk.
Upplevde den klassiska Reverson lite för liten för min handled, med en Grande Taille blev det bättre.
Se två jämförelsebilder nedan, samma dag, samma handled:)
image.jpg

image.jpg
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Har faktiskt väntat på den här recensionen ända sedan du skrev att du hade funderingar på det. Bugar och bockar för en grym recension! Den gör sig förvånansvärt bra på länk!
 

Simpatico

Rolex
Tack så mycket för en trevlig recension. Skapar alltid uppslag och som nu ett begär att läsa dom här trådarna.
Btw snygga bilder.
Hrrmm kanske damen skall få en ny klocka? Tål att funderas på.
 

keks

Omega
FullSizeRender7.jpg


"I don't wear a Tank watch to tell the time. In fact I never wind it. I wear a Tank because it's the watch to wear." - Andy Warhol
Cartier_Tank_warhol.jpg


Cartier Tank
Det första Tank-armbandsuret skapades 1917.
Med sin nyskapande och tidlösa design, revolutionerande denna fyrkantiga klocka världen för klocktillverkning.
Historien säger att år 1918 överlämnade Louis Cartier de första exemplaren av en rektangulär klocka som heter "Tank" till amerikanska General John Joseph Pershing och några av hans officerare.
Det var först i november 1919 som Tanken fanns tillgänglig för försäljning i butik.

Med Tank ville Cartier skapa en riktigt komplett design som inte bara fokuserar på boetten och tavlan, han ville skapa en integrerad form där armbandet var en del av klockan, inte bara fäst vid den.
Klockan bryter mot principerna med rund boettform och visare med sin fyrkantiga design.
Andra tydliga kännetecken som Tank hade och fortfarande har är dess blåa safir som är monterad i kronan samt dess tunna formspråk.
Under 1920-talet var Cartier Tank en riktig succé.
Många skådespelare bar Tank under denna period och klockan gjorde sitt första filmframträdande 1926 på handleden för Rudolph Valentino i "Shejkens son".
Andra exempel på samtida aktörer som bar Tank var Clark Gable och Gary Cooper bland flera.
En tradition som levt vidare hos skådespelare genom åren.
Cartier1.jpg


Cartier Tank Solo
2004 introduceras Tank Solo som vi ska titta närmare på i denna recension. Tank Solo kan beskrivas som nytolkning av den klassiska Tank klockan, uppdaterad på många små detaljer men samtidigt trogen originalet. Genom att använda ett kvartsverk kan Cartier hålla den ultratunna profilen på endast 5,5 mm i boetthöjd.
Tank Solo finns två storlekar:
Small: 31mm x 24.4mm. 5.5mm tjocklek med Cartier Caliber 157 kvartsverk
Large/Grand: 34.8mm x 27.4mm med Cartier Caliber 690 kvartsverk
Klockans boett tillverkas i två material: stål och guld.
Båda versionerna kan levereras med alligatorarmband men stålversionen kan även köpas med stållänk.
Det finns även en automatisk, nyare version av Tank Solo med centrumsekund, datumfönster och högre verkshöjd.

Tank Solo Grand
Mina tankar om tunna, rektangulära klockor var fram till för ett halvår sedan mest att de kan vara ett skojigt tillägg till en redan komplett klocklåda.
När jag provade en kompis guld Tank började min tro vackla rejält..
Efter ett par provflygningar på diverse kantiga, små dressur började tankarna spinna ordentligt.
Lite ytterligare klämmande ledde till att jag smalnade av fältet till framförallt två klockor;
Cartier Tank Solo Grand och JLC Reverso GT.

Normalt sett tittar jag inte längre än originalet, dvs vintage, gammalt är bättre osv.
I detta fall fastnade jag ordentligt för formatet på nytolkningen av Cartier Tank.
Mitt val föll på Tank Solo Grand, 34,8mm x 27,4mm
FullSizeRender (5).jpg


Hur bär den då?
Som ingenting annat, mycket tunnare, mycket lättare än något annat jag ägt.
Min klocka levererades på länken som är ett riktigt trevligt val av armband.
Med länken rätt justerad känns hela klockan som just ett armband mer än en klocka på armen.
Tank Solo är ett klassiskt dressur men jag tycker att användningsområdet är mycket bredare än så.
Dressat med tight manschettknäppning sitter Cartiern verkligen perfekt, ett helt klockrent val.

Men klockan är större än så sett till användning, även till ledig klädsel passar den ypperligt.
FullSizeRender (1).jpg


FullSizeRender (4).jpg

Det är ett väldigt tacksamt och roligt ur att byta och kombinera olika band på, präglade band i svart, brunt och blått passar alla grymt till klockan.
Min hobbyanalys är att olika band blir en stor del av helheten på till Tanken med tanke på den relativt breda bandbredden 20,5mm och den integrerade känslan mot boetten.

FullSizeRender (2).jpg


Så kom över eventuell oro över att bära ett tunt rektangulärt ur, ut och prova en Tank Solo.
Fantastisk klocka!
Snart firar modellen 100 år:)



Refereser:
http://www.crownandcaliber.com
http://www.timekeeperforum.com
http://www.cartier.com



Tidlös design och kul skrivet.

Grattis!
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
FullSizeRender7.jpg


"I don't wear a Tank watch to tell the time. In fact I never wind it. I wear a Tank because it's the watch to wear." - Andy Warhol
Cartier_Tank_warhol.jpg


Cartier Tank
Det första Tank-armbandsuret skapades 1917.
Med sin nyskapande och tidlösa design, revolutionerande denna fyrkantiga klocka världen för klocktillverkning.
Historien säger att år 1918 överlämnade Louis Cartier de första exemplaren av en rektangulär klocka som heter "Tank" till amerikanska General John Joseph Pershing och några av hans officerare.
Det var först i november 1919 som Tanken fanns tillgänglig för försäljning i butik.

Med Tank ville Cartier skapa en riktigt komplett design som inte bara fokuserar på boetten och tavlan, han ville skapa en integrerad form där armbandet var en del av klockan, inte bara fäst vid den.
Klockan bryter mot principerna med rund boettform och visare med sin fyrkantiga design.
Andra tydliga kännetecken som Tank hade och fortfarande har är dess blåa safir som är monterad i kronan samt dess tunna formspråk.
Under 1920-talet var Cartier Tank en riktig succé.
Många skådespelare bar Tank under denna period och klockan gjorde sitt första filmframträdande 1926 på handleden för Rudolph Valentino i "Shejkens son".
Andra exempel på samtida aktörer som bar Tank var Clark Gable och Gary Cooper bland flera.
En tradition som levt vidare hos skådespelare genom åren.
Cartier1.jpg


Cartier Tank Solo
2004 introduceras Tank Solo som vi ska titta närmare på i denna recension. Tank Solo kan beskrivas som nytolkning av den klassiska Tank klockan, uppdaterad på många små detaljer men samtidigt trogen originalet. Genom att använda ett kvartsverk kan Cartier hålla den ultratunna profilen på endast 5,5 mm i boetthöjd.
Tank Solo finns två storlekar:
Small: 31mm x 24.4mm. 5.5mm tjocklek med Cartier Caliber 157 kvartsverk
Large/Grand: 34.8mm x 27.4mm med Cartier Caliber 690 kvartsverk
Klockans boett tillverkas i två material: stål och guld.
Båda versionerna kan levereras med alligatorarmband men stålversionen kan även köpas med stållänk.
Det finns även en automatisk, nyare version av Tank Solo med centrumsekund, datumfönster och högre verkshöjd.

Tank Solo Grand
Mina tankar om tunna, rektangulära klockor var fram till för ett halvår sedan mest att de kan vara ett skojigt tillägg till en redan komplett klocklåda.
När jag provade en kompis guld Tank började min tro vackla rejält..
Efter ett par provflygningar på diverse kantiga, små dressur började tankarna spinna ordentligt.
Lite ytterligare klämmande ledde till att jag smalnade av fältet till framförallt två klockor;
Cartier Tank Solo Grand och JLC Reverso GT.

Normalt sett tittar jag inte längre än originalet, dvs vintage, gammalt är bättre osv.
I detta fall fastnade jag ordentligt för formatet på nytolkningen av Cartier Tank.
Mitt val föll på Tank Solo Grand, 34,8mm x 27,4mm
FullSizeRender (5).jpg


Hur bär den då?
Som ingenting annat, mycket tunnare, mycket lättare än något annat jag ägt.
Min klocka levererades på länken som är ett riktigt trevligt val av armband.
Med länken rätt justerad känns hela klockan som just ett armband mer än en klocka på armen.
Tank Solo är ett klassiskt dressur men jag tycker att användningsområdet är mycket bredare än så.
Dressat med tight manschettknäppning sitter Cartiern verkligen perfekt, ett helt klockrent val.

Men klockan är större än så sett till användning, även till ledig klädsel passar den ypperligt.
FullSizeRender (1).jpg


FullSizeRender (4).jpg

Det är ett väldigt tacksamt och roligt ur att byta och kombinera olika band på, präglade band i svart, brunt och blått passar alla grymt till klockan.
Min hobbyanalys är att olika band blir en stor del av helheten på till Tanken med tanke på den relativt breda bandbredden 20,5mm och den integrerade känslan mot boetten.

FullSizeRender (2).jpg


Så kom över eventuell oro över att bära ett tunt rektangulärt ur, ut och prova en Tank Solo.
Fantastisk klocka!
Snart firar modellen 100 år:)



Refereser:
http://www.crownandcaliber.com
http://www.timekeeperforum.com
http://www.cartier.com

Vet inte vad du tycker om guld, men provade du den? :)
 
D

Deleted member 4412

Guest
Guld-Tanken eller rättare sagt:
Cartier Tank Solo Large 18k, flög lite högre i mitt tycke samt att den hade ett "vanligt" spänne (pin buckle) istället för justerbart (double adjusteble folding) till resp alligatorstrap. Även jag körde ett @Anders W strap (i stingray) då jag upplevde org alligatorn för tunn.
image.jpeg

På org alligator:
image.jpeg

En grymt mysig höst/vinter dinka!!
 
Topp