"I don't wear a Tank watch to tell the time. In fact I never wind it. I wear a Tank because it's the watch to wear." - Andy Warhol
Cartier Tank
Det första Tank-armbandsuret skapades 1917.
Med sin nyskapande och tidlösa design, revolutionerande denna fyrkantiga klocka världen för klocktillverkning.
Historien säger att år 1918 överlämnade Louis Cartier de första exemplaren av en rektangulär klocka som heter "Tank" till amerikanska General John Joseph Pershing och några av hans officerare.
Det var först i november 1919 som Tanken fanns tillgänglig för försäljning i butik.
Med Tank ville Cartier skapa en riktigt komplett design som inte bara fokuserar på boetten och tavlan, han ville skapa en integrerad form där armbandet var en del av klockan, inte bara fäst vid den.
Klockan bryter mot principerna med rund boettform och visare med sin fyrkantiga design.
Andra tydliga kännetecken som Tank hade och fortfarande har är dess blåa safir som är monterad i kronan samt dess tunna formspråk.
Under 1920-talet var Cartier Tank en riktig succé.
Många skådespelare bar Tank under denna period och klockan gjorde sitt första filmframträdande 1926 på handleden för Rudolph Valentino i "Shejkens son".
Andra exempel på samtida aktörer som bar Tank var Clark Gable och Gary Cooper bland flera.
En tradition som levt vidare hos skådespelare genom åren.
Cartier Tank Solo
2004 introduceras Tank Solo som vi ska titta närmare på i denna recension. Tank Solo kan beskrivas som nytolkning av den klassiska Tank klockan, uppdaterad på många små detaljer men samtidigt trogen originalet. Genom att använda ett kvartsverk kan Cartier hålla den ultratunna profilen på endast 5,5 mm i boetthöjd.
Tank Solo finns två storlekar:
Small: 31mm x 24.4mm. 5.5mm tjocklek med Cartier Caliber 157 kvartsverk
Large/Grand: 34.8mm x 27.4mm med Cartier Caliber 690 kvartsverk
Klockans boett tillverkas i två material: stål och guld.
Båda versionerna kan levereras med alligatorarmband men stålversionen kan även köpas med stållänk.
Det finns även en automatisk, nyare version av Tank Solo med centrumsekund, datumfönster och högre verkshöjd.
Tank Solo Grand
Mina tankar om tunna, rektangulära klockor var fram till för ett halvår sedan mest att de kan vara ett skojigt tillägg till en redan komplett klocklåda.
När jag provade en kompis guld Tank började min tro vackla rejält..
Efter ett par provflygningar på diverse kantiga, små dressur började tankarna spinna ordentligt.
Lite ytterligare klämmande ledde till att jag smalnade av fältet till framförallt två klockor;
Cartier Tank Solo Grand och JLC Reverso GT.
Normalt sett tittar jag inte längre än originalet, dvs vintage, gammalt är bättre osv.
I detta fall fastnade jag ordentligt för formatet på nytolkningen av Cartier Tank.
Mitt val föll på Tank Solo Grand, 34,8mm x 27,4mm
Hur bär den då?
Som ingenting annat, mycket tunnare, mycket lättare än något annat jag ägt.
Min klocka levererades på länken som är ett riktigt trevligt val av armband.
Med länken rätt justerad känns hela klockan som just ett armband mer än en klocka på armen.
Tank Solo är ett klassiskt dressur men jag tycker att användningsområdet är mycket bredare än så.
Dressat med tight manschettknäppning sitter Cartiern verkligen perfekt, ett helt klockrent val.
Men klockan är större än så sett till användning, även till ledig klädsel passar den ypperligt.
Det är ett väldigt tacksamt och roligt ur att byta och kombinera olika band på, präglade band i svart, brunt och blått passar alla grymt till klockan.
Min hobbyanalys är att olika band blir en stor del av helheten på till Tanken med tanke på den relativt breda bandbredden 20,5mm och den integrerade känslan mot boetten.
Så kom över eventuell oro över att bära ett tunt rektangulärt ur, ut och prova en Tank Solo.
Fantastisk klocka!
Snart firar modellen 100 år
Refereser:
http://www.crownandcaliber.com
http://www.timekeeperforum.com
http://www.cartier.com