• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension Casio G-Shock G-Steel GST-W110D-1AER

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bakgrund
1974, 5 år efter att första kvartsklockan lanserades lanserade Casio sin första klockmodell. Kvartskrisen var snart ett faktum och de mekaniska armbandsuren blev utkonkurrerade av de billiga, precisa och lättillgängliga kvartsklockorna.

Den tekniska evolutionen delade klockindustrin i två "kvartsgrenar" skulle man kunna säga, där vissa tillverkare utvecklade analoga kvartsklockor och andra tillverkare som exempelvis Casio fokuserade på att utveckla digitala kvartsklockor.


Casio debuterade på klockmarknaden 1974 med klockan Casiotron. Det var den första digitala klockan med kalenderfunktion vilken automatiskt korrigerade längden på månaderna (evighetskalender). Casio tog tillvara på den teknologi de tidigare använt i sina miniräknare vilket förklarar den naturliga utvecklingen till just digitala kvartsklockor.

G-Shock

1983 släppte Casio flaggskeppslinjen G-Shock, en modellserie utvecklad i syfte att vara världens tåligaste klockor. De ut utvecklades utifrån konceptet "Tripple 10" vilken innebär att klockorna ska tåla ett fritt fall från 10 meter, vara vattentäta till 10BAR samt ska ha en batterilivslängd på minst 10 år.

G-Shockmodellerna blev snabbt storsäljare och krossade uppfattningen att klockor är ömtåliga och opraktiska.

Jag brukar säga att ingen klocksamling är komplett utan minst en G-Shock i klocklådan. G-Shock som koncept har hela tiden varit urtypen av en "beater", en klocka som man inte behöver vara rädd om, en klocka som tål allt.

Under min tonårstid ägde jag en Casio "Forester" vilken jag konsekvent kastade i väggen för att visa klasskamraterna hur tålig den var. Jag har självklart även ägt G-Shocks med diverse roliga och praktiska funktioner som exempelvis vibrationsalarm.

För mig personligen innebär G-Shock som koncept två saker, oförstörbar och innovativ. De senaste modellerna har funktioner som exempelvis musikstyrning via bluetooth och tidsynkning via GPS.

MT-G/MR-G

G-Shock har länge uppfattats som billiga plastklockor, Polémonklockor att samla på i diverse limiterade utgåvor. Sedan 1998 har dock G-Shocks funnits med stålkonstruktion på boett och länk vilket minskat glappet mellan G-Shock och liknande klockmodeller i stål.

Modellen på bilden ovan är kulmineringen av denna utveckling. De har safirglas med AR-behandling och titan/stål-konstruktion med riktigt bra finish. För första gången används "Sallaz polish" även kallat "Blade polish" eller "Zaratzu polish", en poleringsmetod där stålet poleras mot en roterande skiva vilket resulterar i en spegelblank yta. Poleringen är både tids och -kunskapskrävande och finishen brukar enbart användas till dyra "dressklockor". G-Shock har därmed tagit steget in i "premiumsegmentet".
Listpriserna varierar beroende på modell men är cirka $1000 för MR-G/MT-G. Tidhållningen regleras med GPS och radiosynkronisering.
Mer info:
http://www.g-shock.eu/euro/watches/premium/mrg/


G-Steel

Dessa nya modeller positionerar sig som ett billigare alternativ till MT-G/MR-G modellerna.

Safirglaset har ersatts av mineralglas, GPS+radiokontrollerad tidsynkronisering har ersatts av enbart radiosynkronisering och finishen uppnås via konventionell polering, inte Sallaz-polering. Det finns även några modeller utan radiosynkning vilka är ännu billigare. Designmässigt är modellen väldigt lik MR-G och MT-G men boetten är något mindre.




GST-W110D-1AER



Mått
Diameter: 52,4mm
Lug/lug: 59,1mm
Tjocklek: 16,1mm
Vikt: 195g
Listpris: 4300kr
Releasedatum: Aug/Sept 2015
AD: Klockmaster Globen

Funktioner
  • Full-Auto-LED light -Vrid handleden för att starta ljuset
  • Stöt/vibrations-tålig
  • Solcellsdriven
  • Radiosignalmottagning (EU, USA, Japan, China, även för sommar/vintertid)
  • Lyspasta på visare
  • Världstid
  • Kronograf - 1/100 sec. Max 1 timma (även deltider)
  • Timer - 1/1 sec. Max 100 min.
  • 5 dagliga alarm
  • Timalarm
  • Knappljud på/av
  • Automatisk "visarflytt" - Visarna flyttar sig med hjälp av ett knapptryck för att underlätta avläsning av digital display.
  • Evighetskalender
  • 12/24-timmarsvisning
  • Mineralglas
  • Varning för batterilivslängd
  • WR 20BAR (ISO 22810)

Boett

Glasringen är vertikalt borstad på ovansidan och blästrad på sidorna. Skruvarna som håller glasringen på plats är snyggt fasade och matchar på så sätt glasringen estetiskt. Mineralglaset nedsänkt och därmed skyddat på klassiskt G-Shockvis.



Under glasringen sitter en stötabsorberande gummipackning som skyddar mot stötar och under nästa lager av stål syns "mellanboetten" i gummi som skyddar urverket. Samtliga funktionsknappar och skruvar är nedsänkta och därmed skyddade. Casio kallar konstruktionen "layered guard structure".



Samtliga av boettens kanter är skarpa men inte vassa vilket ger ett hårt intryck utan att klockan blir störande vass. Det finns inget att anmärka på vad gäller passformen mellan de olika delarna.


Länk

Länken sitter fast med insexskruvar vilket känns som ett naturligt val. Kanske borde Casio valt insex även till boettens skruvar för att ge ett mer samstämmigt designspråk. Nu börjar formspråket nämligen ändras. Istället för borstade skarpa kanter är länkbitarna delvis polerade och har rundade former. De är platta undertill men rundade på ovansidan.


När jag först lyfte upp klockan och satte den på handleden var jag säker på att länkbitarna var solida. Länken känns nämligen inte särskilt lätt och den känns stabil. Vikten är lagom i förhållande till resten av klocka. Vid en närmare granskning syns det dock att länkbitarna är uppbyggda av vikta delar. Det är inget som stör kvalitetskänslan på länken men jag ställer mig frågan till varför Casio valt denna lösning. Kanske är det av snålhet, kanske är det för att öka livslängden.


En sjukt roligt sak är att länkbitarna sitter ihop med vanliga bandstift. Snacka om stabilt, inga fjantiga friktionsstift här inte. :D
Systemet gör det väldigt enkel att justera längden på länken.


Spännet finns det inte mycket att säga om. Det är av klassisk flip-lock modell i pressat stål och det gör sitt jobb, mikrojustering finns. Självklart hade jag önskat samma spänne med säkerhetsspärr som MT-G och MR-G har men något måste ju skilja kvalitetsmässigt.


Baksida

Sunburstborstad med specifikationerna ingraverade. Inte direkt upphetsande men fyller sin funktion. Skruvarna på baksidan kommer man aldrig behöva röra eftersom batteriet har solcellsladdning.


Funktioner
Som vanligt inga konstigheter. Ni som ägt G-Shocks tidigare kommer känna igen er. Synd att Casio inte valt samma knapp-positioner på start/stopp, nollställning för tidtagning som klassiska mekaniska kronografer har.


LED-belysningen fungerar bra och lyspastan är även den helt OK. En rolig funktion är att klockan automatiskt startar LED-belysningen när du vrider klockan mot dig i mörker. Synkningen mot radiostationerna fungerar hyfsat snabbt och utan anmärkning.


En närmare titt

Mineralglaset ger få reflektioner vilket är trevligt. Visarna når inte hela vägen ut till tavlans kant men det stör inte eftersom index är så stora att de möter visarna ändå. Det är ett härligt djup i tavlan tack vare bland annat formen på index. Tavlan erbjuder både vertikal borstning och cirkulär borstning. Visarna har märkliga svarta sektioner vilket verkligen inte stör (det tog ett tag innan jag såg det) men det är samtidigt ett lite märkligt designval som bör nämnas. Visarna hade gärna fått vara borstade på längden för att matcha glasringen men är snygga som de är. Lyspastan lyser så fort man går in i skuggan och allt på tavlan är lättavläst.


På handleden


Hade klockan varit 42mm x 12mm så hade jag kunnat bära den 99% av tiden utan problem, nu är den 52mm x 16mm vilket på pappret är helt galet. Att mellanboetten inte är i stål är däremot en stor fördel för bärbarheten och det gör att klockan inte upplevs särskilt tung på handleden. Den väger fortfarande runt 200g på länk men den är helt klart bärbar och även väl balanserad viktmässigt.

De yttersta millimetrarna på bredden är gummi och svarta vilket får klockan att upplevas något mindre. Glasringens diameter är 43,5 mm vilket ju faktiskt inte är vansinnigt stort. Missförstå mig inte, klockan är stor, väldigt stor, men det är inte så att man stör sig på att ha den på handleden en hel dag. Den kommer såklart kramas med diverse dörrposter men let's face it, det är en G-Shock.


Hållbarhet


Klockan sägs ju tåla det mesta och den ger verkligen intrycket av att tåla allt man kan utsätta den för. Efter 18 timmar nedfryst i -18*c håller den fortfarande tiden.

G-kraft
image.jpg
image.jpg

https://instagram.com/p/8qPt_QoEbm/
Inga konstigheter. :D

Sammanfattande utlåtande

Enligt Casio är G-Steelmodellerna oförstörbara och det tvivlar jag inte en sekund på om man utgår från att de sitter på bäraren. Byggd som en stridsvagn med bandstift mellan länkbitarna, det blir inte mer tool än så här.

Så, är detta den ultimata beatern? Kanske, den är tillräckligt billig för att man inte behöver vara orolig för att repa den samtidigt som den tillför något alldeles särskilt designmässigt. En stridsvagn i snygg förpackning och med en riktigt bra kvalitetskänsla utifrån prislappen. Radiosynkning och solcellsladdning bäddar för ett långt och problemfritt förhållande och jag ser fram emot att sätta många repor på denna klocka. Den kommer inte bäras varje dag men den kommer absolut hamna på handleden när det ska sågas, brottas och spelas paintball.

Mer info om modellen:
http://www.g-shock.eu/se/gshocklife/promotion/gsteel/
 
Senast ändrad:

Greven

Audemars
Väldigt intressant och kul att G-Shock får utrymme i detta forum! Hmmm..har sålt av alla mina G-Shocks men efter denna läsning, och framförallt de otroligt bra bilderna, så smyger sig suget på igen. Får väl ta fasta på, som du skriver @yonsson : "ingen klocksamling är komplett utan minst en G-Shock i klocklådan". Bra jobbat med G-Steel!
 

_jonte

Patek
Tack för en mkt bra resencion! Riktigt snygg G-Shock, vilket känns rätt ovanligt.. :)
Sjukt snygga bilder! :watching: Spännande vad du planerar för fler tortyrtester...
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Väldigt bra och intressant recension @yonsson , tänka sig att en Casio kan vara såpass tung som 195 gram :)
Men... Solcellsladdad, hur lång levnadstid har det ?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Väldigt bra och intressant recension @yonsson , tänka sig att en Casio kan vara såpass tung som 195 gram :)
Men... Solcellsladdad, hur lång levnadstid har det ?
Så länge solen fortfarande finns kvar? ;)
Batteriet klarar väldigt länge utan laddning om det är vad du undrar, minns inte exakt hur länge men 10 eller 15 månader.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Så länge solen fortfarande finns kvar? ;)
Batteriet klarar väldigt länge utan laddning om det är vad du undrar, minns inte exakt hur länge men 10 eller 15 månader.
Jag funderade mest över tekniken under skalet, om man kallt kan räkna med att den fungerar problemfritt år efter år..
Säg typ 20-30 år ? Ifall svaret på det är ja så är det ju fantastiskt.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Tack yonsson för denna utmärkta recension. Öppnade ögonen på mig. Har aldrig haft någon.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag funderade mest över tekniken under skalet, om man kallt kan räkna med att den fungerar problemfritt år efter år..
Säg typ 20-30 år ? Ifall svaret på det är ja så är det ju fantastiskt.
Det är ju omöjligt att svara på. En klocka kan ju gå sönder av många olika anledningar. Jag har inte läst att det ska vara några problem med Casios solcellsladdade klockor (som exempelvis med tidiga SEIKO Kinetic), Casio har ju kört med den tekniken rätt länge. Att oroa sig för vad som händer om 20-30 år känns rätt onödigt. :)
 

Sorubim

Audemars
Apropå hållbarhet. Jag har en Casio "Marlin" H101 från tidigt 80-tal. Har bevisligen använts som beater (ordentligt patinerad) men fungerar fortfarande helt perfekt, efter drygt 30 år. Hade den nyligen inne hos urmakare och han sa att allt såg prima ut invärtes. Intressant är att denna modell använder samma urverk (eller "modul" som det brukar heta i G-Shock kretsar) som den allra första G-Shock modellen: DW-5000C.
cas_mar03.jpg
 
Senast ändrad:

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Det är ju omöjligt att svara på. En klocka kan ju gå sönder av många olika anledningar. Jag har inte läst att det ska vara några problem med Casios solcellsladdade klockor (som exempelvis med tidiga SEIKO Kinetic), Casio har ju kört med den tekniken rätt länge. Att oroa sig för vad som händer om 20-30 år känns rätt onödigt. :)
Aha, ok. Anledningen att jag frågade är att jag är en trygghetsnarkoman utan dess like. Tack @yonsson ;)
 

seikoswede

Panerai
Fy Fan vilken kanonrecension! I take a bow! Bästa hittills!:) Grym klocka!
Bilderna är ju också otroligt fina och köpsuget är nu på topp.:hungry: Får väl kanske ta och klippa den på K&S?

Hmm?

Trevlig kväll!

Jim
 
Topp