• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Citizen Signature Grand Touring Sport NB1031-53l

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Citizen Signature Grand Touring Sport NB1031-53l

c1.jpg


När Citizen själva får beskriva vad de står för så spar de verkligen inte på krutet:
"Sedan starten 1930, har CITIZEN lyft fram ett mångkulturellt tänkesätt som främjar excellens och kreativitet.
Själva namnet på varumärket förmedlar en djup respekt mot hantverk och betraktas som bekant av medborgarna över hela världen.
Så som en "medborgare" i världen, bär vi ansvaret att hjälpa odla en kultur av positiv förändring och pågående evolutionen genom vårt arbete.
Vi tar detta uppdrag på största allvar och välkomnar vad framtiden kan föra med sig."
:)

Genom Citizen Signature vill Citizen skapa ett mer exklusivt alternativ till den ordinära linjen av modeller.
Med Signature-sortimentet visar Citizen upp flertalet avancerade komplikationer, mer exklusiva materialval samt mer fokus på dekorationer och finish än i standardlinjen.

Nivån inom Signature skulle jag beskriva som väldigt ojämn och spretig men det finns några pärlor, och nu kommer vi till grädden i bullen; recensionen av Citizen dykaren med det komplicerade namnet:
Citizen Signature Grand Touring Sport NB1031-53l

Korta fakta:
Diameter: 44mm
Tjocklek: 14,50mm
Boett: Borstat/polerat stål
Armband: Borstat och polerat stål
Urtavla: Blå med självlysande markeringar indexmarkeringar, självlysande visare
Spänne: Viklås i stål
Glas: AR Safirglas
Bezel: Stål, blå

Urverk & Funktioner
Urverkstyp: Automatiskt, självuppdragande cal 9012
Komplikationer: Sekundvisning och datumvisning
Vattenskydd: 300 meter
Skruvkronan opereras i tre olika lägen.

c2.jpg


Boett:
44mm kan verka skrämmande för de flesta men tack vare dess korta bandhorn bär klockan mindre än vad jag förväntat mig. Avståndet mellan bandhornen mäter 23mm vilket är ett ovanligt mått som gör att bandjakt blir lite svårare.
En detalj som syns direkt och som jag personligen tycker är lite av klockans klo är det kraftiga kronskyddet. En skojig detalj med kronskyddet är att det inte öppnas manuellt (likn. Panerai) utan fjädrar ut den sista biten när kronan fälls ut i sitt mest utdragna läge.
I övergångarna mot bandhorn och krona finns en kort polerad yta som ger hela boetten extra liv och bryter av fint mot den borstade boetten. Allt är snyggt gjort och de borstade ytorna ser väldigt bra ut.
Hela boetten ger ett solitt intryck utan att upplevas som klumpig eller ens topptung.

c5.jpg


Baksidan av boetten har glas i mitten som visar det dekorerade cal 9012 verket.
Detta är ett skojigt tilltag men i min värld inget jag prissätter högt på en toolig dykare.
Själva upphöjningen runt glaset hade Citizen gärna fått plana ut en hel del och mönstret som återfinns hade de kunnat göra något roligare av.

c6.jpg


Urtavla och glas:
Det första jag slogs av var djupet i tavlan.
Färgen är matt blå där den matta tonen varierar lätt beroende på ljus.
De upphöjda indexen är relativt höga vilket fungerar fint i kombination med den borstade överdelen och de polerade sidorna.
En intressant detalj med tavlan är minutindexen mellan de större fem minuters-indexen som är nedsänkta i tavlan (sandwich dial). Index 2-14 har röd färg medan resterande på skalan är i vit färg.

AR-behandlingen av glaset är out-of-this-world-helt galet bra.
När glaset är fritt från kladd och avtryck ser det verkligen ut som glaset inte existerar.

c3.jpg


Visare:
Den orangefärgade minutvisaren bjuder på en skön kontrast till tavlan.
Formen på visarna är något udda men passar på något underligt sätt ganska bra med resten av klockan. Baksidan av sekundvisaren är inte lumefylld till skillnad från formerna på minut- och timvisarna.
Detta ger ett charmigt dekorerat intryck.

Vridning:
Tydliga och distinkta lägen som går runt hela 60 hack-skalan(ett per sekund) med ett härligt klickande ljud.
Riktigt fina tydliga indexsiffror och en välvald blå färg ger ett fint totalt intryck.
Sidan av vridningen har en skum kombination mellan polerad och räfflad yta vilket gör att du tappar greppet om vridningen när du ska ställa om vridningen i flera hack snabbt.
En yta som jag tror kommer kunna samla repor över tiden är insidan av vridningen som är plankpolerad.

Lume:
Ganska skojig och klart udda belysning av lume, framförallt i formen i visarna.
Lumen är tydlig och lättavläst, men tyvärr så slocknar lumen ganska snabbt så det är ingen riktig mörkervän.

c7.JPG


Urverk:
Citizen cal 9012.
Klassiska 28800 svängningar per timme (4Hz)
Gångreserv: drygt 42 timmar.

Urverket är i grunden ett Miyota 9015-verk som har modiferats och dekorerats av Citizen. Det som omedelbart syns genom glasbaksidan är den rotorn som är dekorerad och unik för Citizen Signature.
I det lilla häftet som medföljer klockan står en intressant rad som sätter ribban högt:
Time accuracy
Within +/- 30 seconds per month at normal temprature.
Vid mätning över två dygn tappar mitt exemplar 0,9 sek/dygn vilket jag anser är jäkligt bra för en klocka i denna prisklass.

Länk/band:
Länken som klockan kommer på räckte det för mig att titta på produktbilderna av för att besluta mig för band på heltid.
Länken känns väldigt följsam i sitt utförande, men de vassa kanterna, detaljerna och de polerade ytorna gör mig inte speciellt glad.
Jag har själv monterat ett 24mm ammostrap som jag moddat lite lätt vid bandhornen för att få den kraftiga känsla som ett 24mm brett band ger.
Eftersom bandhornen är så korta krävs tålamod för att få ett tooligt 23/24mm band på plats.

Slutklämmen:
För sina dryga 11k SEK ny anser jag att detta är ett fynd.
Trots dess stora format på pappret tycker jag att den är lätt att bära, klockan känns inte topptung och den fungerar t.o.m. under en skjorta, om än väldigt tight.
Den har helt klart sina små brister men det är en klocka som är jäkligt kul att bära och personligen ett roligt komplement till alla mina 60- och -70 tals klockor med plexiglas.

Efter en veckas ägande är jag väldigt nöjd.

c9.jpg



/Wille
 

Bilagor

  • c4.jpg
    c4.jpg
    180.1 KB · Visningar: 268

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Topp