• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Garmin Instinct Solar

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bakgrund
8DD73917-33A9-47A4-844E-0ADA3B52878C.jpeg
Garmin Instinct Solar är en helt ny modell (år 2020) av den populära Garmin Instinct som ej är solcellsladdad. Modellen har fått ett nytt energisnålt chip och solcellspanel vilket förlängt batteritiden jämfört med vanliga Instinct-modellen. Den uppskattade högkontrast-displayen från Instinct-modeller är (troligtvis) densamma.

2738A5DB-7D82-4173-AF92-40889D194C2E.jpeg

Utöver Instinct har Garmin massvis av liknande ”smarta aktivitetsklockor” i olika prisklasser, vissa är aktivitetsspecifika för exempelvis löpning eller golf.

D5E48F81-6153-4F5C-BF54-89EB6EFEAF03.jpeg

Att jämföra modellen med andra Garmin-modeller är svårt eftersom det finns en miljard olika modeller. Rent ”klockmässigt” skulle man dock kunna säga att Instinct faller inom kategorin ”prisvärd modell” men inte så långt ner i portföljen som instegsmodell. Forerunner är den modell som oftast nämns som Garmin instegsmodell så jag antar att mitt klockintresse givit mig en något skev nivå på vad jag anser är instegspris.

3EBB8EB9-717B-4D4E-9F2D-FCFF55A6FFEF.jpeg

Jag ska vara helt ärlig och säga att jag endast recenserat en smart klocka tidigare och att det är en sak jag försöker undvika då det tar så sjukt lång tid på grund av alla miljarder olika funktioner. Mina mentala referensobjekt för recensionen är Casio WSD-30 och Garmin MARQ, de enda två smarta klockor jag levt med tillräckligt länge för att förstå mig på.

8094262F-B992-4B8D-AA85-C0E6D7152858.jpeg

Denna recension kommer därför att fokusera på de funktioner jag personligen är i behov av och som jag anser tillför något.


Solcellsladdning
C9071F1C-3D50-4CEE-88AB-3A772FE962D4.jpeg

Laddning via solljus är ju vad som gör denna modell speciell jämfört med standardmodellen. En heldag på balkongen i soligt väder laddar upp klockan cirka 5 dygn. En heldag på handleden i soligt väder (ej under töja) laddar klockan cirka 3 dygn. 3 dygn motsvarar ungefär 90min cykling med aktiv pulssändning till Edge-enhet samt aktiv GPS-tracking.

Utifrån mina IRL-testar innebär det alltså att du kommer behöva ladda klockan med mer än bara solljus om du cyklar mer än 90min var tredje dag och använder klockan dygnet runt. Med ”dygnet runt” menar jag alltså även med natt-registrering av puls och sömn.

Jag har nästan uteslutande använt klockan till cykling 2-3 ggr / v och däremellan förvarat klockan i mörker. Det innebär att jag behöver ladda klockan via sladd ungefär varannan vecka.


Multisport-funktioner
De specifika lägena för ”Tactical edition”, alltså denna mattsvarta version, tycks vara fallskärmshoppning och ”stealth mode”. Stealth-läget stänger av GPS-spårning och ställer in skärmen så den blir NVG-kompatibel. Detta innebär att displayen fungerar även med mörkerglasögon, superbra om man ( som jag gjorde i lumpen) kör stridsvagn, helikopter eller liknande med mörkerglasögon på.


Cykling
2F62C302-584E-4EA4-8DDB-2AA225CB1EEF.jpeg

Jag gillar att cykla mountainbike vilket har varit klockans huvuduppdrag. Klockan kan då hyfsat enkelt (7 klick) kopplas till min Garmin Edge 530 (GPS-enhet) som i sin tur kopplas till telefonen med appen Garmin Connect som kan synkronisera till plattformarna Trailforks och Strava för att logga tider så jag senare kan håna långsammare kompisar.

0BD164DD-3EE2-4ACB-B882-CB4E641258A8.jpeg
B6B4B405-B732-449C-8404-9FE303D7F46D.jpeg
F2E8CDEC-6A27-4B66-928F-97E584BFC374.jpeg

Kopplad till min Garmin Edge 530 bidrar klockan med pulsmätning. Vitsen med att bära klockan om man har en GPS-enhet som exempelvis min Garmin Edge 530 är alltså att få pulsmätningen synkroniserad med ”resten”.


Med enbart klockan går det att mäta GPS-position (tid/hastighet) och puls, men tillsammans med min Edge 530 och separat hastighets-sensor kan jag även mäta exempelvis hopp (längd och tid), samt får en bättre mätning av höjdskillnader (via lufttryck).

Klockan klarar alltså enskilt det mesta som GPS-enheten klarar men med mindre tillförlitlighet. Klockan kan dock inte visa kartor vilket är anledningen till att jag ändå vill köra med GPS-enheten.

Uppkopplingen mellan Edge 530 och Instinct gör det möjligt att få pulsvisning i Edge-enheten under aktivitet. Det behöver dock aktiveras i Instinct före start av varje runda och det begränsar klockan till att endast visa puls och tid under aktiviteten. Den tillfälliga synkningen innebär även att notiser som exempelvis sms då enbart kan läsas på Edge-enheten.


Notiser
Notiser ges via vibrationer och går att tysta. Jag kör klockan helt utan notiser då jag finner dem stressande utan att de tillför mig något vettigt.


Hälsodata
09655823-50AB-49B7-BE00-72DE1738284E.jpeg

Eftersom klockan mäter puls dygnet runt så kan den övervaka stressnivåer och sömn, antal steg, antal trappor och annat actionfyllt. Att analysera stressnivåer känns rätt meningslöst men att mäta och analysera sömn är lite kul, i typ 3 nätter, därefter börjar frun du delar säng med gnälla på att klockans pulsmätare lyser upp rummet.


På handleden
37091845-DF2F-48EF-AC62-E39428BB2FD2.jpeg
5CA69B9F-8A3A-4945-A905-F58317D4EDBF.jpeg

Garmin Instinct Solar har ett väldigt mjukt, elastiskt och tunt band vilket får klockan att sitta näst intill obemärkt på handleden. Justeringshålen sitter tätt vilket gör det enkelt att spänna bandet lagom hårt. Vikten är i princip obefintlig vilket gör att klockan sitter skönare än de flesta G-Shocks.


Sammanfattning
8DD73917-33A9-47A4-844E-0ADA3B52878C.jpeg

Jag är ju egentligen fel person att recensera denna modell då jag inte alls är en sådan person som går runt med en smartklocka hela dagarna. Jag bryr mig helt enkelt inte om alla extrafunktioner och notiser.

För mig är Solar Instinct en cykelklocka och jag använder den i princip enbart till det. Till cykling är den dock bra. Den är väldigt bekväm, tålig och mäter puls samt GPS. Hade jag inte haft världens sämsta lokalsinne och behövt min Garmin Edge 530 för att läsa kartor så hade det räckt med klockan. Givetvis fungerar klockan även bra för att mäta aktiviteter som promenader, löpning, simning, gym och andra låtsas-sporter. Om du dessutom äger ett par night vision goggles så är detta klockan för dig!
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Har svårt att komma ihåg alla funktioner i en multifunktionsklocka. Kanske därför jag aldrig använt någon.
Men snyggt sammanställt!
Vad är fördelen med batteri mot helt solcellsladdat?
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Hurra för dig @yonsson! En i vanlig ordning bra recension. Långtestar just nu själv en Garminprodukt, MARQ Commander, vilken liksom Instinct Solar har en del militära applikationer. Jag använder den dygnet runt, också i tjänsten, men för mig är det främst en träningsklocka som registrerar fysisk aktivitet. I likhet med dig har jag därför valt att stänga av alla aviseringar som finns tillgängliga, det blir bara störande. Som klocka betraktat får den ju inte pulsen att öka så jag kör dubbelpipigt så länge jag bär den. Idag med en Tudor på vänsterarmen.
3453AC43-6E3D-43ED-8499-71D72C22C4CE.jpeg

AC1FCE5F-4C9D-41ED-839A-9F33B26F0649.jpeg
 

Syer

Omega
Har själv ägt tactic solar versionen nu i drygt 2 månader och tycker det är en fantastisk beater / tränings klocka.

Har enbart kört g-shock innan när det kommer till digitalklockor och hade ganska många negativa fördomar om sk smartwatches.

Instincten har dock fått mig att ändra åsikt helt. Har nu ersatt alla mina g-shocks med denna och saknar dem faktiskt inte.

Har ni inte testat garmin instinct innan ge de en chans 🙂
 
Topp