• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: IWC Mark XVIII

hooods

Panerai
2-Faktor
Fin klocka men jag tycker den är rätt saftigt prissatt med tanke på urverk, boett och tavla trots bra finish? 45 lax på läder, njae...
 

hooods

Panerai
2-Faktor
ALLT är saftigt prissatt. Jag har i alla fall aldrig köpt en klocka jag tyckt varit för billig. :D
Nä att diskutera prisvärdhet på ett klockentusiastforum har man väl inte mycket för. Kikade på den med blå tavla i Dubai förra veckan, den såg roligare ut tyckte jag. Men den kanske är ännu dyrare? :)
 
781C88D7-2EDF-450E-ABE8-8037B061B607_zps8twspskq.jpg

Tycker den här bilden illustrerar väl att sweetspoten för "sportklockor" ligger i trakten 10-13 mm, allt över det förstör. höjden säger ju givetvis inte allt om en klocka, men över 13 så är det få klockor som kan bära upp höjden snyggt!

Mycket bra val @yonsson , jag hade aldrig ägnat modellen en tanke innan :p
 

Vladac

Breitling
Hej. Har precis lagt beslag på ett nytt exemplar av denna klocka. Det första jag gjorde var att vrida på datumvisaren när tiden stod på 13. I manualen står det att man inte ska ändra datumvisaren när tiden står mellan 8(p.m) och 2(a.m), alltså mellan 20 - 02.
I de här klippet säger han 8 p.m - 3 a.m, och att urverket kan skadas. Stämmer det?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej. Har precis lagt beslag på ett nytt exemplar av denna klocka. Det första jag gjorde var att vrida på datumvisaren när tiden stod på 13. I manualen står det att man inte ska ändra datumvisaren när tiden står mellan 8(p.m) och 2(a.m), alltså mellan 20 - 02.
I de här klippet säger han 8 p.m - 3 a.m, och att urverket kan skadas. Stämmer det?
Spelar det någon roll vilket av det som stämmer? :)
Manualen borde stämma men byt kl 12 dagtid så slipper du tänka på det.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Hej. Har precis lagt beslag på ett nytt exemplar av denna klocka. Det första jag gjorde var att vrida på datumvisaren när tiden stod på 13. I manualen står det att man inte ska ändra datumvisaren när tiden står mellan 8(p.m) och 2(a.m), alltså mellan 20 - 02.
I de här klippet säger han 8 p.m - 3 a.m, och att urverket kan skadas. Stämmer det?
Om just det där verket är känsligt kan jag inte svara på. ETA2824 är t ex inte känsligt, medan 7750 är det. Så det beror på hur verket konstruerats. Jag skulle inte råda dig till att byta kl 12, eftersom förr eller senare kommer du schabbla till det då. Tag istället för vana att alltid ändra datumet när timvisaren är på den nedra halvan om horisontallinjen. Då är du safe oavsett om klockan är am eller pm. Och du slipper fundera.

Är du orolig för att ha skadat verket kan du testa genom att bara ändra datumet så att den slår över av sig själv till det datumet du just ställde in. Alltså. Rulla fram datumet mha snabbinställningen till det samma datum som det var innan du schabblade till det nu. Sedan använder du tidsinställningen till att låta datumet växlas. Funkar det då lär du vara safe. Om inte, tja du får du hosta upp lädret. Eller dra en vals.
 

Vladac

Breitling
Om just det där verket är känsligt kan jag inte svara på. ETA2824 är t ex inte känsligt, medan 7750 är det. Så det beror på hur verket konstruerats. Jag skulle inte råda dig till att byta kl 12, eftersom förr eller senare kommer du schabbla till det då. Tag istället för vana att alltid ändra datumet när timvisaren är på den nedra halvan om horisontallinjen. Då är du safe oavsett om klockan är am eller pm. Och du slipper fundera.

Är du orolig för att ha skadat verket kan du testa genom att bara ändra datumet så att den slår över av sig själv till det datumet du just ställde in. Alltså. Rulla fram datumet mha snabbinställningen till det samma datum som det var innan du schabblade till det nu. Sedan använder du tidsinställningen till att låta datumet växlas. Funkar det då lär du vara safe. Om inte, tja du får du hosta upp lädret. Eller dra en vals.
Hur tar jag reda på detta? Tack för svaret i övrigt.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Hur tar jag reda på detta? Tack för svaret i övrigt.
Verket är ett 30110 på IWC-språk. Det är i själva verket ett moddat ETA2892. Mer om detta verk kan du läsa här.
http://www.chronometrie.com/eta2892/eta289202.html
Där kommer du att se att det är designat så att det inte ska ta skada även om du ändrar datumet i den "förbjudna zonen". Jag har gjort det av misstag på två klockor. Den ena hakade upp sig men kom igång igen efter att visarna roterar några varv. Den andra märktes det inget på alls.
Alltså. Min bedömning är att du kan sova lugnt i natt
 

alfie

Cartier
Ännu en föredömlig recension, tackar för den. Var inne och provade piloten för ett tag sedan, blev ingen affär pga positioneringen av datumet samt bristen på lume. Två små detaljer som tyvärr "förstör" klockan för min del.
 

bvb

Cartier
2-Faktor
Tack för en bra recension. Jag är spekulant på en och denna läsning har övertygat mig ytterligare. Blir nog ett köp framöver.
 

BigTime

Breitling
Mk XVIII är en klar förbättring mot Mk XVII, rent estetiskt. Fanns väl ingen funktionell anledning att ha ett datumfönster som exponerade tre datum samtidigt. Och såna irrationella detaljer är störande i allmänhet, i synnerhet på ett "funktionsur".

Den gröna NATO-remmen recensenten stoltserar med, skär sig tycker jag. Det finns lämpligare färger. Tänk på att remmen för korrekt bärande också ska löpa under boetten, inte bara häkta i pinnarna på vardera sidan.
 
Topp