• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Jaeger-LeCoultre Deep Sea Chronograph

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Grym klocka (en av de finaste IMO) och perfekt genomgång. Du borde göra detta på heltid.
En dykare på läder är ju dessutom aldrig fel :cool:.
 

Jimbo

Omega
2-Faktor
Denna var min ädelsten in katalogen, fick sedan ha en på armen hos en trevlig AD i Oslo. Den är fantastisk men den stora frågan till mig själv blev; är den snyggare än min Speedmaster och behöver jag den verkligen. Svaret blev nej och sökandet efter en dressy klocka fortsätter. Klämt på en roseguld JLC som lockar med klassiska drag.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Denna var min ädelsten in katalogen, fick sedan ha en på armen hos en trevlig AD i Oslo. Den är fantastisk men den stora frågan till mig själv blev; är den snyggare än min Speedmaster och behöver jag den verkligen. Svaret blev nej och sökandet efter en dressy klocka fortsätter. Klämt på en roseguld JLC som lockar med klassiska drag.
Behöver? Det finns väl inga klockor man behöver? Finns väl ingen som behöver en klocka för 90 papp? Helt fel fråga att ställa sig själv. Frågan man bör ställa sig är "VILL jag ha den?" :D
 

Jimbo

Omega
2-Faktor
Behöver? Det finns väl inga klockor man behöver? Finns väl ingen som behöver en klocka för 90 papp? Helt fel fråga att ställa sig själv. Frågan man bör ställa sig är "VILL jag ha den?" :D
Håller med om att det var tokigt formulerat men så är det också tokigheter vi håller på med. Frågan blir då; vilken VILL jag ha mest just nu?
Go get them Tiger.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Grymt snygg klocka! Super recension och fina bilder! TACK!:)

Den där kan man bada med, en sådan vill jag ha!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Efter ett tag på handleden
image.jpg

Jag tänkte uppdatera recensionen med lite reflektioner nu när jag burit klockan ett tag.
Planen var egentligen inte att behålla denna klocka, planen var att testa den ett tag och därefter låta den lämna. Den initiala nyförälskelsen har lagt sig och jag ser nu både för och nackdelar.

image.jpg

Jag badade en hel del med klockan i somras och det var inga som helst konstigheter. En gång fick jag sand under vridringen men det var enkelt att spola av med ljummet vatten under kranen. Originalbandet tycks tåla vatten bra och det torkar någorlunda snabbt. Badandet har inte gett några nämnvärda negativa effekter på bandet.

På tal om bandet så tycker jag fortfarande det är väldigt snyggt men 21/20mm i kombination med att det är väldigt stabilt gör att det inte känns som att det avsmalnar tillräckligt mycket så jag hade föredragit att det hade varit 21/18mm.

image.jpg

I somras körde jag klockan en hel del på nato vilket ändrade karaktären på klockan ganska markant. Den satt ruggigt skönt på nato men det såg lite halvknas ut med 22mm nato när bandbredden är 21mm. Nu har jag köpt 21mm natoband och är redo för nästa sommar (om klockan stannar så länge för det vet man ju aldrig). :)

image.jpg

Mitt favoritband till klockan är dock Corduca canvas från Hadley Roma, det är lite mer böjbart än originalbandet så det sitter riktigt skönt samtidigt som det ger ett mindre dressat intryck.

Så hur har mina åsikter ändrats sedan recensionen i våras? Först och främst min storleksuppfattning, nu tycker jag att storleken är helt perfekt, varken för liten eller för stor.

Det enda negativa med klockan är att de blanka delarna mattas av bara man andas på klockan. Trots att jag exempelvis aldrig lägger klockans baksida mot annat än handleden eller mjuka underlag har glansen på baksidan mattats av. Väldigt märkligt kan jag tycka. Att bandhornens blanka yta mattas av lite tycker jag bara är positivt och gör klockan snyggare.

Gångavvikelsen är väl sådär kan jag tycka. Den snabbar sig lite under dagen för att efter att ha legat med kronorna neråt gå totalt +4spd. Jag hade förväntat mig böttre gångavvikelse men det går ju såklart att åtgärda gratis så länge klockan är under garanti om man orkar.

Summa summarum:
Klockan sitter i princip alltid på handleden och konkurrerar ut alla andra klockor i min klocklåda med lätthet. Strukturen på tavlan upplever jag fortfarande som magisk och som klockans bästa egenskap.
 

JesperO

Rolex
Efter ett tag på handleden
image.jpg

Jag tänkte uppdatera recensionen med lite reflektioner nu när jag burit klockan ett tag.
Planen var egentligen inte att behålla denna klocka, planen var att testa den ett tag och därefter låta den lämna. Den initiala nyförälskelsen har lagt sig och jag ser nu både för och nackdelar.

image.jpg

Jag badade en hel del med klockan i somras och det var inga som helst konstigheter. En gång fick jag sand under vridringen men det var enkelt att spola av med ljummet vatten under kranen. Originalbandet tycks tåla vatten bra och det torkar någorlunda snabbt. Badandet har inte gett några nämnvärda negativa effekter på bandet.

På tal om bandet så tycker jag fortfarande det är väldigt snyggt men 21/20mm i kombination med att det är väldigt stabilt gör att det inte känns som att det avsmalnar tillräckligt mycket så jag hade föredragit att det hade varit 21/18mm.

image.jpg

I somras körde jag klockan en hel del på nato vilket ändrade karaktären på klockan ganska markant. Den satt ruggigt skönt på nato men det såg lite halvknas ut med 22mm nato när bandbredden är 21mm. Nu har jag köpt 21mm natoband och är redo för nästa sommar (om klockan stannar så länge för det vet man ju aldrig). :)

image.jpg

Mitt favoritband till klockan är dock Corduca canvas från Hadley Roma, det är lite mer böjbart än originalbandet så det sitter riktigt skönt samtidigt som det ger ett mindre dressat intryck.

Så hur har mina åsikter ändrats sedan recensionen i våras? Först och främst min storleksuppfattning, nu tycker jag att storleken är helt perfekt, varken för liten eller för stor.

Det enda negativa med klockan är att de blanka delarna mattas av bara man andas på klockan. Trots att jag exempelvis aldrig lägger klockans baksida mot annat än handleden eller mjuka underlag har glansen på baksidan mattats av. Väldigt märkligt kan jag tycka. Att bandhornens blanka yta mattas av lite tycker jag bara är positivt och gör klockan snyggare.

Gångavvikelsen är väl sådär kan jag tycka. Den snabbar sig lite under dagen för att efter att ha legat med kronorna neråt gå totalt +4spd. Jag hade förväntat mig böttre gångavvikelse men det går ju såklart att åtgärda gratis så länge klockan är under garanti om man orkar.

Summa summarum:
Klockan sitter i princip alltid på handleden och konkurrerar ut alla andra klockor i min klocklåda med lätthet. Strukturen på tavlan upplever jag fortfarande som magisk och som klockans bästa egenskap.

Gott, måste nog testa ett annat band.. håller med att den ibland blir lite väl dressad..canvasbandet gör den ju lite tooligare.
Mitt ex går fan helt perfekt... nu har jag den sällan mer än 3-4 dagar i sträck men den drar sig banne mig inte alls. spot on. Så det är nog från klocka till klocka. Sedan är väl +4 spd rätt ok, inte GS klass kanske men rätt ok ändå väl :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sedan är väl +4 spd rätt ok, inte GS klass kanske men rätt ok ändå väl :)
Ja, det är väl OK men jag stör mig ändå lite på det eftersom jag utgår ifrån att urverket borde kunna gå bättre. Antar att det har att göra med att jag bär klockan på höger hand för om jag hade burit den på vänster så hade tiden bromsats mer i och med att gångavvikelsen bromsas lite när kronorna är nedåt.

Tror inte jag kommer orka skicka iväg den igen men hade jag haft en AD runt hörnet så hade jag nog bett dem fixa det.
 

Ryttaren

Rolex
Ser att jag missat din ursprungliga recension. Bara att gratulera att du behållt denna grymt snygga kronograf. Kan inte låta bli att ta med denna i planerna för nästa köp. Finns definitivt med på min top-5 !
 

ernst

Omega
Otroligt sexig klocka! Tyvärr är jag inte beredd att lägga de summorna på en klocka, men en dag, om gud är god, kanske en begagnad till bra pris dyker upp...
 

Aelgen

Omega
En av mina absoluta favoritklockor! Tycker den är så jäkla cool och stilren. Har funderat på att byta in min DSSD Blue mot en sådan men blir nog snarare att jag väntar lite längre och köper den.
Trist att höra att du inte är helt nöjd med gångavvikelsen.

Tack för en mycket trevlig recension, kul med en uppföljning också!
 
Topp