Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Recension - Klockboxen Friedrich23 *Bildtung med inslag av Rolex*

Diskussion i 'Recensioner & Köpguider' startad av Lunkan, 1 juli 2016.

?

Winder eller klockbox?

1. Winder

11 röst(er)
    47,8%
  2. Klockbox

12 röst(er)
    52,2%
  1. Lunkan
    Trådstartare

Lunkan Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Hej!

Nu var det ett tag sen jag lade ut min recension om Audemars Piguet "Min väg genom AP-träsket" så nu känns det som att det är dags igen.

Jag har aldrig varit en "one watch guy" utan precis som många andra så letar man efter den perfekta kombinationen. Min senaste strategi har varit att försöka matcha mina kavajers snusnäsdukar vilket ni kanske uppmärksammat i fredagstråden av @RicVin senaste tiden ;)

Fördelen (eller nackdelen) med detta är att man motiverar för sig själv att man bara måste ha en till klocka i samlingen...

Hur som helst, istället för att ha klockorna i sina tråkiga boxar har jag länge letat efter en snygg förvaring. Jag googlade en hel del och vips var valet självklart. Jag hade siktet på en Friedrich23, och av en händelse fanns den hos klocksnacks samarbetspartner @Royal Straps så det var bara att beställa :)

Efter tre dagars väntan kom ett paket...
    image.jpeg

Försiktigt med kniven skar man bort tejpen...

image.jpeg

Och sen försiktigt ta fram lådan...

image.jpeg

Lådan var precis som jag hade föreställt mig. Rustik, lite vintagekänsla och gott om utrymme för klockorna. Avgör själva.

image.jpeg

image.jpeg
    image.jpeg

Materialet är kalvskinn och känslan är verkligen robust och kvalit'e. Att den har nyckel är bra eftersom man har små monster hemma som alltid ska pilla på allt ;)

image.jpeg

Kuddarna som klockan sätts på håller hög kvalit'e med en mjuk sametskänsla.

image.jpeg

Sömmarna ser ut att vara väldigt välsydda både på kuddarna och boxen.

image.jpeg

Lådan mäter 28,5cm på längden och exakt 10cm på bredden.

image.jpeg image.jpeg

Kuddarna storlek gör att de passar även större klockor.

image.jpeg

Jag gillar också detaljen med att tillverkaren har tänkt till och satt dit en bit av läder så att inte ludden går sönder av spännet.

image.jpeg

image.jpeg

Jag är riktigt nöjd med mitt köp! Kan varmt rekommendera denna klocklåda som ett roligare alternativ till de vanliga fabriksboxarna.

image.jpeg

Spännet på lådan ger ifrån sig ett distinkt ljud som påminner om de klassiska portföljerna från förr. Klick! Och spännet åker upp :)

image.jpeg

Botten består av en ordentlig lädersula med fint tryck.

image.jpeg
    Det enda jag egentligen kan anmärka på är att klockorna skulle behövt något mjukt mellan klockans armband och lådans underkant, framförallt om man ska ha med sig den på en resa. På youtube hittade jag dock en recension där de just tog upp fenomenet där han hade lagt mjukt skumgummi i botten i matchande färg. Det ska jag också göra.

Annars är jag mycket nöjd. Problemet blir om jag skaffar fler matchande klockor till mina snusnäsdukar, en vit känns ju som ett måste. då måste jag nog skaffa en klockbox till och då även tre till klockor ;)

image.jpeg

Tack för att ni läste!

Vad föredrar ni? Att ha klockorna i en winder eller i en klockbox?

Jimpa, JesperO, Taxman och 14 andra gillar detta.
  2. Olaola

Olaola Stadsbo

Tack för en bra recension, Härliga klockor:) har i dagsläget varken winder eller Box, men det lutar åt Box.

Lunkan gillar detta.
  3. pjmb

pjmb Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Snygg! Finns den inte i större varianter? :)

Lunkan gillar detta.
  4. A.J.

A.J. Borgare

Tack för en bra recension! Håller också på och letar efter en bra låda och har kikat lite på denna..ser riktigt bra ut!:)
    Hur känns låset och gångjärnen kvalitetsmässigt?? Känns dom solida och robusta?

Lunkan gillar detta.
  5. timeismoney1

timeismoney1 Torpare

Från:
    Malmö bor på Östermalm
    Kul recension! Tycker winder väger tyngre just pga. att klockorna inte stannar, rent estetiskt vinner en box som denna! En drömsamling enligt mig, hade skippat rootbeern mot en yacht master 1 annars perfekt ;)

Lunkan gillar detta.
  6. Lunkan
    Trådstartare

Lunkan Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jodå, de finns i större modeller. Men fick mest feeling för denna :)

pjmb gillar detta.
  7. Lunkan
    Trådstartare

Lunkan Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Försökte förmedla detta i annonsen, gångjärnen och låset känns väldigt bra och ger ett distinkt "klick" när man trycker ner låset.

A.J. gillar detta.
  8. jarrebarre99

jarrebarre99 Biskop

Från:
    GBG
    Nice line-up, tack för att du delar.

Lunkan gillar detta.
  9. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Tack för en bra recension!! Undrar bars hur Du förvarar den lilla nyckeln..? Sidensnöre runt halsen?? :)

Lunkan gillar detta.
  10. kay75

kay75 Bonde

Från:
    malmö
    tack för rolig läsning, jäklar va stilig box du fått!
    klockorna va väl så där ;)
    nää då super snygga klockor.

Lunkan gillar detta.
  11. Lunkan
    Trådstartare

Lunkan Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Njae, tänkte om jag skulle ha den på nyckelknippan men eftersom lådan ligger i kassaskåpet så kändes det lite kaka på kaka ;)

Camo00 gillar detta.
  12. A.J.

A.J. Borgare

Så... nu har jag också beställt en;)

Lunkan gillar detta.
  13. Lunkan
    Trådstartare

Lunkan Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Du glömde inte rabattkoden va? Kul, tror du blir jättenöjd!

A.J. gillar detta.
  14. A.J.

A.J. Borgare

Nope! Rabattkoden är med;)....tror också jag blir nöjd, tyckte den verka jäkligt vettig efter att ha sett dina eminenta bilder!:)

Lunkan gillar detta.
  15. masaba

masaba Torpare

Från:
    Stockholm
    Mycket trevlig recension med bra bilder. Grymt!

Angående klockbox vs winder så är jag kluven. Har kikat lite löst på winders men tycker inte jag hittat någon riktigt snygg (enligt min smak) till vettiga pengar och då är klockbox mer tilltalande. Det gäller nog också när man inte har så många klockar, där man roterar mellan dem och de man använder ofta har vettig gångreserv. Annars skulle jag nog säga klockbox+winder där automatarna man använder hyfsat ofta får sitta i winder.

Lunkan gillar detta.
  16. Lunkan
    Trådstartare

Lunkan Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Är du nöjd? Lägg gärna upp en bild :)

17. A.J.

A.J. Borgare

Mycket nöjd!:) Enda minuset tycker jag var att facken för kuddarna var lite för stora för kuddarna vilket gjorde att klockorna kunde "skramla" runt i boxen! Detta fixade jag genom att köpa ett ark med hobbyfilt (ca.2mm tjock) på Panduro och klippte till remsor på ca.2cm höga.. Limmade sedan fast dom med textillim(se bild). Efter det så hålls kuddarna på plats och man kan bära och vända boxen hursomhelst utan att riskera att klockorna skramlar runt;). Jag har även smörjt in den med läderfett för ännu lite goare vintagekänsla.. tyckte lädret kändes så sprött och torrt.
    image.jpeg
    image.jpeg
    image.jpeg

Jimpa och theargonaut gillar detta.
  18. Lunkan
    Trådstartare

Lunkan Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Snyggt, jag kör en copy på både insmörjningen och hobbyfilten, tack för tipset! :)

Snygg samling också!

A.J. gillar detta.
  19. A.J.

A.J. Borgare

Tackar!:)
    Ja gör det, boxen blev enligt mig betydligt bättre efter "ingreppen";)

Lunkan gillar detta.
  20. A.J.

A.J. Borgare

Grym samling själv förresten!:happyhappy:
    Fullt i din box då..;)
    Väntar på min 16550 som är på service, sen är det fullt i min med:)

Lunkan gillar detta.
  21. Måberg

Måberg Borgare

Från:
    Sverige
    Trevlig recension och snygg låda! Påminner faktiskt en hel del (om än i mindre storlek) utvändigt om originalväskan till min gamla Yamaha-trumpet från 80talet! :)

Har förövrigt i dagsläget en billigare större låda men börjar bli bra sugen på en winder... :D

/Måberg

Lunkan och A.J. gillar detta.