• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Meistersinger City Edition (Stockholm)

Eleganten

Omega

Exklusiva City Edition har kommit till Stockholm och Göteborg.


Meistersinger behöver inte längre någon närmare introduktion för er vana läsare på Klockrent. Men tillhör du en nyare skara besökare, så hittar du en presentation av dem i vår Metris-recension.

Den här gången har vi fått titta närmare på City Edition 2018. City Edition är en variant på en av de mest kända modellerna, No. 03 och görs i väldigt limiterade upplagor till 58 utvalda städer. Varje år kommer med en ny färgkombination. Och i år har man lanserat en City Edition för Stockholm och en för Göteborg. Vi har fått tag i den förstnämnda.

Design och materialval
DSC_0693.jpeg


Som vanligt med Meistersinger finns här en enorm känsla för detaljer. Här hittar vi en polerad ring tronandes på en borstad mellanboett – allt i rostfritt stål – och hantverket är mycket väl utfört. Tavlan är generöst tilltagen och den beigegrå urtavlan gifter sig helt perfekt med de kontrasterande blå siffrorna.

DSC_0748.jpeg


Ljuset spelar härligt med den blå visaren och för den som inte är bekant kring hur man läser av tiden på en Meistersinger (det är oerhört lätt, lättare än på många andra klockor), så hittar ni en närmare förklaring i vår tidigare nämna Metris-recension.


Klockan mäter 43 mm i diameter och har en tjocklek på 11.5 mm. Det är alltså en ganska rejäl pjäs den här, men låt er inte avskräckas. Mer om det längre ned.

DSC_0744.jpeg


Datumrutan smälter väl in i tavlan i övrigt, vilket förstås höjer helhetsupplevelsen.

Under huven
Glasbaksidan har förärats med en siluett av Stockholm och inskriptionen ”Nordens Venedig”. Nu råkar Stockholms slogan vara ”The Capital of Scandinavia”, vilket man alltså valt att utelämna då det dels är på engelska, dels för långt och dels något vulgärt. Jag personligen är glad att man frångick det så självgoda och högtravande.

DSC_0721.jpeg


Här inhyses ett Selitta SW 200-1, ett pålitligt verk som gör sitt jobb väl. Inte det allra roligaste att titta på, men det hamnar så klart lite i skymundan av stadsbilden. Kombinationen av de två förhöjer upplevelsen.

På handleden
DSC_0787.jpeg


Så hur var det nu med storleken? Visst är den väl tilltagen, men den bärs förvånansvärt bra. Visst kan den vara ett bekymmer för de riktigt finlemmade, men gemene man lär komma bra överens med den.

DSC_0791.jpeg


Inte bara sitter den snyggt, den sitter också oerhört bekvämt. Mycket tack vare det fuskpatinerade läderarmbandet, som hittar formen direkt.

Summering
DSC_0686.jpeg


Personligen har jag lite svårt för limiterade upplagor som allt som oftast blir rena gimmicks och inte alls särskilt limiterade. Men här går det inte att klaga. Stockholms-modellen görs endast i tio exemplar och Göteborg i fem.

DSC_0776.jpeg


Med det avklarat är det bara att konstatera att Meistersinger har lyckats igen, ända ned på detaljnivå. Jag hyser högsta respekt för detta unga, egna, tyska företag som sannerligen hittat sin nisch. Och utförandet är alltid exemplariskt.

DSC_0810.jpeg

Bildtext: Smart användning av spännet för att fullborda fermata-tecknet.

Här får man dessutom ett plus i kanten för kronan, som inte bara är oerhört solid, utan även ger en riktigt härlig taktil respons i vridmomentet.

DSC_0794.jpeg


Det negativa då? Storleken måste ändå nämnas – och det är jag rätt trött på vid det här laget. Den fungerar för många, men inte för alla. Dessutom hade jag gärna sett avfasningar på luggarna, samt ett mörkbrunt mockaarmband (i stället för den fejkpatinerade varianten) för ett än mer stilfullt intryck. Det hade varit pricken över i:et.

Omdöme
Positivt:

  • Färgkombinationen är suverän.
  • Generös tavla med hög läsbarhet.
  • Trevlig glasbaksida med stadssiluetten.
  • Armbandet hittar formen direkt.
  • Ljuset spelar underbart med den blånerade visaren.
  • Kronan är av yppersta snitt, i alla led.
Negativt:

  • Avsaknaden av avfasningar på luggarna.
  • Storleken hade gärna fått vara mer beskedlig.
  • Det fejkpatinerade armbandet sitter utmärkt, men är designmässigt en besvikelse för mig.
Kan jag rekommendera den?
Utan minsta bekymmer. En mycket väl utförd, högkvalitativ modell i en högst limiterad upplaga till ett överkomligt pris.

Specifikationer:

Boettmaterial: Rostfritt stål
Diameter: 43 mm
Tjocklek: 11.5 mm
Vattenresistens: 50 m (5 ATM)
Urverk: Selitta SW200-1
– 28 800 vph (4 Hz)
– 25 juveler
– Gångreserv: 38 timmar
Armband: Läder.

Pris och tillgänglighet:

Stockholm finns hos Frank Ur och Showroom W.
Göteborg finns hos Magnussons Ur.
Pris: 19 900 kr

Läs mer:

Meistersingers hemsida
 
Senast redigerad av en moderator:
Topp