• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Rolex Explorer II (216570)

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
2011-Rolex-Explorer-II-Black-and-White-.jpg



Rolex Explorer II med referens 216570 introducerades på Basel 2011. Istället för de traditionella 40mm Rolex kör på sina andra klockor så valde man att gå upp till 42mm. Urverket i 216570 heter cal 3187 och största skillnaderna är att man har en full brygga över balanshjulet och att man använder sig av Rolex patenterade "shock absorbation system" kallat Paraflex.

För de som är intresserade av att läsa mer om urverket och skillnaderna mot tidigare finns det en del att läsa här:
http://beckertime.com/blog/2012/rolex-3187-movement/

Om man ser till historien på utseendet hos Explorer II så är det först hos man ser likheterna med de äldre:

Original-Rolex-Explorer-II-with-new-42mm-Orange-Hand.jpeg


111202_IMG_8944-Edit.jpg



För att gå in mer på detaljer gällande klockan så gillar jag starkt att det är till största delen borstade ytor, inget som lätt blir repigt. De delar som är polerade är sidan av armbandet och sidan av boetten. Något som jag tycker att klockan blir en riktig toolwatch, den sticker inte ut något speciellt jämfört med tex GMT-C som har polerade mittlänkar, som blir mycket mer "blingig" eller hur man ska förklara det (inget negativt mot GMT-C) :)

Storleksmässigt har jag absolut inget emot att den är 42mm, snarare tvärtom. Kommer man från 44mm Panerai så är fortfarande Explorern mycket enklare att bära, inte alls så hög, endast 12mm hög.

Bezelen på denna är precis som största delarna av klockan borstad, icke vridbar, till skillnad mot tex GMT, nackdelen med det blir att man inte kan ställa en tredje tidszon och fördelen att en sak mindre som kan fela.

Som ni såg i början av posten så finns den precis som tidigare med vit och svart urtavla, min personliga åsikt gällande det faller helt klart på vit, jag gillar kontrasterna som blir mellan tavlan gmt-visaren och tim/minut/sekundvisare.. På den svarta så blir kontrasterna inte alls på samma sätt i min värld. Som tur är finns det ju två alternativ iaf, smaken är ju som bekant som baken.


Spännet är det nya, med en justeringsmöjlighet ala 5mm i utfällt läge, något som vore skönt vore om man hade lite mer justeringsmöjligheter, men spännet känns väldigt robust, till skillnad mot tidigare Rolex med vikt plåt ;)

Quick-set på timvisaren, vilket gör det enkelt att justera tid/datum utan att behöva ändra minut.

Jag är personligen en sucker för bra lume, varför vet jag inte. Jag tror att det har med att göra att det på något sätt ger klockan liv. Lumen är Rolex nya blå Cerachrom enligt bild:


GMT-v-Explorer-Lume-Shot-from-Sheldon-Smith.jpg



IMG_2468_zpsa1a37ca5.jpg


image (4).jpg


Ett ord, den är MAGISK!



Enligt mig är detta det tooligaste i Rolex lineup, DSSD är för hög och osmidig, tenderar att bli topp-tung.
Explorern är en riktig kameleont, som fungerar till det mesta!

Av de klockr jag haft tidigare, så är denna som jag är mest nöjd med. Känslan när man får för sig att köpa en klocka, man läser allt, man tittar på hundratals bilder, exakt samma känsla får jag när jag har den på armen och ser bilder på den idag.


Om jag har gjort några felskrivningar eller andra missar så hojta till!

Jag avslutar med en bildkavalkad:



2011-Rolex-Explorer-II-Orange-Hand-Down-View.jpg


201470-2.jpg


DSC_0853_1.jpg


DSC_0886_1.jpg
dsc_7232.jpg
DSC06242 jpg.jpg
explorer 2.jpg
IMG_2468_zpsa1a37ca5.jpg
P1060478oldnewExplorerII.jpg



Ja, nu blev det mestadels på den med vit tavla, men det är den jag är mest förtjust i... ;)

Tack för mig!
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Grym recension och kanonval av klocka!
42mm är lite stor på handleden för mig men 40mm Series Z sitter som en smäck:)
Tack själv!
 

Simpatico

Rolex
Snyggt jobbat trasten. Kul läsning.
En fråga kom den med blå lume redan 2011?
Sen som avslutning så står den som nr1 på min inköpslista.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Det är en snygg modell, kan dock inte bestämma vilken färg jag gillar bäst.

Vita tavlan med blå lume är magisk som du skriver.
Sen visar RicVin upp fina bilder på den svarta.

Kul läsning hursom - tack för det.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Gillar inte normalt klockor med vit tavla, men denna är riktigt snygg i vit. Kan man få den utan "bubbla" över datumen?
 

JesperO

Rolex
fantastiska bilder och härlig recension... tack för att du delar med dig.
kanske det blir till att smita ned till ADn med lillbrorsan på armen och se om det är läge att kanske gå upp 2 mm i storlek? Är lite rädd att den är för stor på min handled dock.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Är ett stor fan av exp2, farsan han en så får nöjet att bära den ibland! Tycker båda färgerna har sin charm :)
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Exp II är jäkligt härlig. Bra recension. Troooor jag föredrar den äldre, mindre modellen dock men jag har aldrig provat den nya heller så det kanske ändras när man ser den for real :)
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur är det, den har väl "bara" 100m waterresist?

Stämmer, är "bara" 100m.


Exp II är jäkligt härlig. Bra recension. Troooor jag föredrar den äldre, mindre modellen dock men jag har aldrig provat den nya heller så det kanske ändras när man ser den for real :)

Det får du ta o göra någon gång! Det som gör så stor skillnad mot den nya är GMT-visaren, sååå mycket snyggare
 

Wi

NLA
2-Faktor
Trevlig läsning =)
Den är riktigt fin och robust, men alldeles för stor på handleden för min del
 

newk15

Cartier
Trevlig recension! Även jag tycker den är kalasfin och pricken över i är väl dessutom den blåa lumen.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Från att varit tveksam till Explorer II till att bli sugen på en måste väl tyda på en väldigt bra recension!

Jag har ju även fått äran att testa den k0ltrasten har på armen! Jag har ganska små handleder men tycker inte den alls såg stor ut, kanske för den inte är så hög! Riktigt fin klocka! :)
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Trevlig recension! Börjar bli lite sugen på en ExpII igen. :)
 
Topp