Modellnamn: GMT Master II Ceramic
Tillverkare: Rolex
Referens: 116710 BLNR
Årsmodell: 2014
Urverk: Rolex 3186, med datum samt GMT-funktion
WR: 100 meter
Diameter: Ø 40 mm
Armband: Oyster, med polerade mittlänkar
Urtavla: Svart
Glas: safirglas, AR under datumbubblan som ger 2,5 ggr förstoring
Bezel: Keramisk ("Cerachrom") med 24h skala, vridbar åt båda hål med 24 klick
Datumangivelse: Datum
Övrigt: Kronometer (COSC-certifierad), skruvkrona
År 2005 lanserades den senaste generationen av GMT Master på mässan i Basel, och då i helguld. Året efter 2006 kom TT-versionen (guld och stål). År 2007 var det, enligt Rolex sätt att lansera modeller, dags för stålvarianten 116710 LN. GMT-C (alltså den keramiska GMT-mastern) kom att staka ut vägen för Rolex designfilosofi framöver, med maxicase och keramisk (cerachrom på Rolex-språk) vridring. På samma sätt som Yachtmaster och 16610 LV så hade tavlan maxi dial (stora timindex) samt större visare (speciellt minutvisaren)
Det initiala mottagandet blev blandat, puritaner förfasades över den större boetten samt den mer glänsande vridringen. Föregående genrationer hade haft en mattare visuell framtoning och bestod av ett inlägg i aluminium. Andra gillade den mer markanta boetten och att den gav intrycket att vara större. Dock är diametern fortfarande 40mm – samma som föregående generation 167XX – men de grövre luggarna ger ett större intryck. Utan att kunna referera till Rolex's hemliga försäljningssiffror, vill jag hävda att GMT-C är en mkt stor succé för Rolex och är en volym-modell
Även länken var kraftigt förbättrad, borta var den lite rassliga oysterlänken (inte utan sin charm och beprövade konstruktion) och låset i bockad metall. På den nya generationen finns nu ett rejält spänne som ger ett mycket solitt intryck! Utöver den mer solida länken, så finns även praktiska tillämpningar så som Easy Link. Denna finess gör det möjligt att snabbt justera längden på länken med 5mm – perfekt en varm sommardag
Åren gick och massorna törstade efter en två-färgad vridring som de klassiska Coke och Pepsi-modellerna hade under sina glansdagar. Dock lanserades dessa varianter aldrig, och det skvallrades om att Rolex hade stora problem att få till en tvåfärgad keramisk vridring, speciellt den röda färgen var ett bekymmer.
Men så händer något... under Basel-mässan 2013 lanseras en ny GMT-C med en tvåfärgad vridring (ref 116710 BLNR)! Rolex ingenjörer har slitit i sina vita rockar och lyckas äntligen knäcka nöten. Däremot är färgvalet något helt nytt – blått och svart. Denna färgkombination har ingen GMT Master haft innan - det som har funnits är helsvart, blå/röd ("pepsi") samt röd/svart ("coke"). Det fanns dock en helblå vridring på den gamla referensen 1675, som är mycket ovanlig (och därmed sjukligt dyr). Den blå delen på den nya vridringen på GMT-C ska representera dagtid (06-18) medan den svarta representerar natt.
Lösningen med en tvåfärgad keramisk vridring är inte, som man kan tro, två olikfärgade bitar som sätts ihop till en ring. Nix, utan lösningen var att göra en helt blå vridring, och medan denna fortfarande är porös, så. färgas den ena halvan svart. Processen är så pass avancerad att den är patenterad av Rolex. Siffrorna på vridringen har ett tung lager av platinum på sig, vilket ger en väldigt fin finish. Nytt för 116710 BLNR är även att 24-timmarsvisaren är blå i stället för grön. Texten "GMT Master" är nu vit i stället för grön på 116710 LN.
Även om många ivrigt väntar på att Rolex ska släppa en pepsi-version av GMT-C, så tycker jag att den blå/svarta-versionen är väldigt lyckad. Dels för att jag älskar blått, men även för att den är lite mer nedtonad än vad en blå/röd-version skulle vara.
Så vad är då mina intryck efter några dagars ägande? Tänkte sammanfatta i några punker:
(om det finns faktafel i ovan text för ni gärna hojta till!)
I dagsljust är den blå färgen väldigt tydlig
I lite mörkare belysning, tex inomhus, så blir den blå färgen mer gråaktig
Apan Affe visar upp GMT'n i hela sin prakt, här ser man hur reflekterande vridringen är (se kl 12)
På nedan bild syns tydligt hur bredda bandhornen är
GMT-visaren är nu blå i stället för grön
Antireflex-behandling under förstoringsbubblan ger ett väldigt lättavläst datum (2,5 ggr förstoring)
Tvåfärgade keramiska vridringen (cerachrom) som är gjort i ett enda stycke, siffror med ett lager av platinum
Rejäl länk med ett solitt lås med Easy-Link
Snyggt till blå kläder (som jag har för mkt av....)
Perfekt till en international business man
Vem kan säga nej till denna?
Tillverkare: Rolex
Referens: 116710 BLNR
Årsmodell: 2014
Urverk: Rolex 3186, med datum samt GMT-funktion
WR: 100 meter
Diameter: Ø 40 mm
Armband: Oyster, med polerade mittlänkar
Urtavla: Svart
Glas: safirglas, AR under datumbubblan som ger 2,5 ggr förstoring
Bezel: Keramisk ("Cerachrom") med 24h skala, vridbar åt båda hål med 24 klick
Datumangivelse: Datum
Övrigt: Kronometer (COSC-certifierad), skruvkrona
År 2005 lanserades den senaste generationen av GMT Master på mässan i Basel, och då i helguld. Året efter 2006 kom TT-versionen (guld och stål). År 2007 var det, enligt Rolex sätt att lansera modeller, dags för stålvarianten 116710 LN. GMT-C (alltså den keramiska GMT-mastern) kom att staka ut vägen för Rolex designfilosofi framöver, med maxicase och keramisk (cerachrom på Rolex-språk) vridring. På samma sätt som Yachtmaster och 16610 LV så hade tavlan maxi dial (stora timindex) samt större visare (speciellt minutvisaren)
Det initiala mottagandet blev blandat, puritaner förfasades över den större boetten samt den mer glänsande vridringen. Föregående genrationer hade haft en mattare visuell framtoning och bestod av ett inlägg i aluminium. Andra gillade den mer markanta boetten och att den gav intrycket att vara större. Dock är diametern fortfarande 40mm – samma som föregående generation 167XX – men de grövre luggarna ger ett större intryck. Utan att kunna referera till Rolex's hemliga försäljningssiffror, vill jag hävda att GMT-C är en mkt stor succé för Rolex och är en volym-modell
Även länken var kraftigt förbättrad, borta var den lite rassliga oysterlänken (inte utan sin charm och beprövade konstruktion) och låset i bockad metall. På den nya generationen finns nu ett rejält spänne som ger ett mycket solitt intryck! Utöver den mer solida länken, så finns även praktiska tillämpningar så som Easy Link. Denna finess gör det möjligt att snabbt justera längden på länken med 5mm – perfekt en varm sommardag
Åren gick och massorna törstade efter en två-färgad vridring som de klassiska Coke och Pepsi-modellerna hade under sina glansdagar. Dock lanserades dessa varianter aldrig, och det skvallrades om att Rolex hade stora problem att få till en tvåfärgad keramisk vridring, speciellt den röda färgen var ett bekymmer.
Men så händer något... under Basel-mässan 2013 lanseras en ny GMT-C med en tvåfärgad vridring (ref 116710 BLNR)! Rolex ingenjörer har slitit i sina vita rockar och lyckas äntligen knäcka nöten. Däremot är färgvalet något helt nytt – blått och svart. Denna färgkombination har ingen GMT Master haft innan - det som har funnits är helsvart, blå/röd ("pepsi") samt röd/svart ("coke"). Det fanns dock en helblå vridring på den gamla referensen 1675, som är mycket ovanlig (och därmed sjukligt dyr). Den blå delen på den nya vridringen på GMT-C ska representera dagtid (06-18) medan den svarta representerar natt.
Lösningen med en tvåfärgad keramisk vridring är inte, som man kan tro, två olikfärgade bitar som sätts ihop till en ring. Nix, utan lösningen var att göra en helt blå vridring, och medan denna fortfarande är porös, så. färgas den ena halvan svart. Processen är så pass avancerad att den är patenterad av Rolex. Siffrorna på vridringen har ett tung lager av platinum på sig, vilket ger en väldigt fin finish. Nytt för 116710 BLNR är även att 24-timmarsvisaren är blå i stället för grön. Texten "GMT Master" är nu vit i stället för grön på 116710 LN.
Även om många ivrigt väntar på att Rolex ska släppa en pepsi-version av GMT-C, så tycker jag att den blå/svarta-versionen är väldigt lyckad. Dels för att jag älskar blått, men även för att den är lite mer nedtonad än vad en blå/röd-version skulle vara.
Så vad är då mina intryck efter några dagars ägande? Tänkte sammanfatta i några punker:
- Otroligt solid känsla på hela klockan, osar kvalitet rakt igenom
- Länken är mycket bättre än den föregående generationen, låset spelar i en helt annan liga nu
- Easy Link-systemet som möjliggör snabb justering av länken på 5mm är väldigt bra
- Vridringen är magisk, från starkt blå i direkt soljus till gråskimmrande i dunkelt ljus. Gillar de distinta klicken när man vrider på den
- Maxi caset är verkligen rejält, det ger en biffig look utan att diametern faktiskt är större. Den känns mkt större än min sub 1680 som också är 40mm
- Både gillar och inte gillar de polerade mittlänkarna, de ger en mer dressad och exklusiv look samtidigt som repor och fett & smuts väldigt tydligt
- En negativ sak är att datumet ej har quick-set, vilket jag finner lite märkligt. Kanske är en eftergift för 24-timmarsfunktionen, vad vet jag...
(om det finns faktafel i ovan text för ni gärna hojta till!)
I dagsljust är den blå färgen väldigt tydlig
I lite mörkare belysning, tex inomhus, så blir den blå färgen mer gråaktig
Apan Affe visar upp GMT'n i hela sin prakt, här ser man hur reflekterande vridringen är (se kl 12)
På nedan bild syns tydligt hur bredda bandhornen är
GMT-visaren är nu blå i stället för grön
Antireflex-behandling under förstoringsbubblan ger ett väldigt lättavläst datum (2,5 ggr förstoring)
Tvåfärgade keramiska vridringen (cerachrom) som är gjort i ett enda stycke, siffror med ett lager av platinum
Rejäl länk med ett solitt lås med Easy-Link
Snyggt till blå kläder (som jag har för mkt av....)
Perfekt till en international business man
Vem kan säga nej till denna?