Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Recension Rolex GMT Master 116710 BLNR

Diskussion i 'Recensioner & Köpguider' startad av JS, 27 januari 2014.

1. JS
    Trådstartare

JS Friends of KS

Modellnamn: GMT Master II Ceramic
    Tillverkare: Rolex
    Referens: 116710 BLNR
    Årsmodell: 2014
    Urverk: Rolex 3186, med datum samt GMT-funktion
    WR: 100 meter
    Diameter: Ø 40 mm
    Armband: Oyster, med polerade mittlänkar
    Urtavla: Svart
    Glas: safirglas, AR under datumbubblan som ger 2,5 ggr förstoring
    Bezel: Keramisk ("Cerachrom") med 24h skala, vridbar åt båda hål med 24 klick
    Datumangivelse: Datum
    Övrigt: Kronometer (COSC-certifierad), skruvkrona

År 2005 lanserades den senaste generationen av GMT Master på mässan i Basel, och då i helguld. Året efter 2006 kom TT-versionen (guld och stål). År 2007 var det, enligt Rolex sätt att lansera modeller, dags för stålvarianten 116710 LN. GMT-C (alltså den keramiska GMT-mastern) kom att staka ut vägen för Rolex designfilosofi framöver, med maxicase och keramisk (cerachrom på Rolex-språk) vridring. På samma sätt som Yachtmaster och 16610 LV så hade tavlan maxi dial (stora timindex) samt större visare (speciellt minutvisaren)

Det initiala mottagandet blev blandat, puritaner förfasades över den större boetten samt den mer glänsande vridringen. Föregående genrationer hade haft en mattare visuell framtoning och bestod av ett inlägg i aluminium. Andra gillade den mer markanta boetten och att den gav intrycket att vara större. Dock är diametern fortfarande 40mm – samma som föregående generation 167XX – men de grövre luggarna ger ett större intryck. Utan att kunna referera till Rolex's hemliga försäljningssiffror, vill jag hävda att GMT-C är en mkt stor succé för Rolex och är en volym-modell

Även länken var kraftigt förbättrad, borta var den lite rassliga oysterlänken (inte utan sin charm och beprövade konstruktion) och låset i bockad metall. På den nya generationen finns nu ett rejält spänne som ger ett mycket solitt intryck! Utöver den mer solida länken, så finns även praktiska tillämpningar så som Easy Link. Denna finess gör det möjligt att snabbt justera längden på länken med 5mm – perfekt en varm sommardag

Åren gick och massorna törstade efter en två-färgad vridring som de klassiska Coke och Pepsi-modellerna hade under sina glansdagar. Dock lanserades dessa varianter aldrig, och det skvallrades om att Rolex hade stora problem att få till en tvåfärgad keramisk vridring, speciellt den röda färgen var ett bekymmer.

Men så händer något... under Basel-mässan 2013 lanseras en ny GMT-C med en tvåfärgad vridring (ref 116710 BLNR)! Rolex ingenjörer har slitit i sina vita rockar och lyckas äntligen knäcka nöten. Däremot är färgvalet något helt nytt – blått och svart. Denna färgkombination har ingen GMT Master haft innan - det som har funnits är helsvart, blå/röd ("pepsi") samt röd/svart ("coke"). Det fanns dock en helblå vridring på den gamla referensen 1675, som är mycket ovanlig (och därmed sjukligt dyr). Den blå delen på den nya vridringen på GMT-C ska representera dagtid (06-18) medan den svarta representerar natt.

Lösningen med en tvåfärgad keramisk vridring är inte, som man kan tro, två olikfärgade bitar som sätts ihop till en ring. Nix, utan lösningen var att göra en helt blå vridring, och medan denna fortfarande är porös, så. färgas den ena halvan svart. Processen är så pass avancerad att den är patenterad av Rolex. Siffrorna på vridringen har ett tung lager av platinum på sig, vilket ger en väldigt fin finish. Nytt för 116710 BLNR är även att 24-timmarsvisaren är blå i stället för grön. Texten "GMT Master" är nu vit i stället för grön på 116710 LN.

Även om många ivrigt väntar på att Rolex ska släppa en pepsi-version av GMT-C, så tycker jag att den blå/svarta-versionen är väldigt lyckad. Dels för att jag älskar blått, men även för att den är lite mer nedtonad än vad en blå/röd-version skulle vara.

Så vad är då mina intryck efter några dagars ägande? Tänkte sammanfatta i några punker:
    • Otroligt solid känsla på hela klockan, osar kvalitet rakt igenom
    • Länken är mycket bättre än den föregående generationen, låset spelar i en helt annan liga nu
    • Easy Link-systemet som möjliggör snabb justering av länken på 5mm är väldigt bra
    • Vridringen är magisk, från starkt blå i direkt soljus till gråskimmrande i dunkelt ljus. Gillar de distinta klicken när man vrider på den
    • Maxi caset är verkligen rejält, det ger en biffig look utan att diametern faktiskt är större. Den känns mkt större än min sub 1680 som också är 40mm
    • Både gillar och inte gillar de polerade mittlänkarna, de ger en mer dressad och exklusiv look samtidigt som repor och fett & smuts väldigt tydligt
    • En negativ sak är att datumet ej har quick-set, vilket jag finner lite märkligt. Kanske är en eftergift för 24-timmarsfunktionen, vad vet jag...
    Rekommenderar denna klocka varmt till alla som är intresserade av en mångsidig klocka i en snygg förpackning!

(om det finns faktafel i ovan text för ni gärna hojta till!)

I dagsljust är den blå färgen väldigt tydlig
    bild.JPG

I lite mörkare belysning, tex inomhus, så blir den blå färgen mer gråaktig
    image-7.jpeg

Apan Affe visar upp GMT'n i hela sin prakt, här ser man hur reflekterande vridringen är (se kl 12)
    image-3.jpeg

På nedan bild syns tydligt hur bredda bandhornen är
    image-6.jpeg

GMT-visaren är nu blå i stället för grön
    image-2.jpeg

Antireflex-behandling under förstoringsbubblan ger ett väldigt lättavläst datum (2,5 ggr förstoring)
    image-1.jpeg

Tvåfärgade keramiska vridringen (cerachrom) som är gjort i ett enda stycke, siffror med ett lager av platinum
    image-4.jpeg

Rejäl länk med ett solitt lås med Easy-Link
    image-5.jpeg

Snyggt till blå kläder (som jag har för mkt av....)
    image.jpg

Perfekt till en international business man
    image (2).jpg

Vem kan säga nej till denna?
    image (1).jpg

Kattvakt, Samps, Dru och 75 andra gillar detta.
  2. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Tack för det, inte mindre sugen nu ;)

Snygg klocka

JS gillar detta.
  3. Gavve

Gavve Greven

bra skrivet och en GRYM klocka!
    Sen har väl GMT-master funnits med helblå vridring på 1675-referensen eller har jag fel?

JS gillar detta.
  4. JS
    Trådstartare

JS Friends of KS

Just ja - väldigt ovanlig och galet rare ;)

Gavve gillar detta.
  5. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

Tacj JS, mycket bra skrivet. Den är verkligen svinfin. Blev sugen som bara den av dina bilder. Måste stå emot...

JS gillar detta.
  6. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Utmärkt skrivet, tack för recensionen!

JS gillar detta.
  7. 4cie

4cie Biskop

Skön läsning! Tack för recensionen och grattis till en fin klocka!

JS gillar detta.
  8. Bra skrivet, faan vad fin den är...

JS gillar detta.
  9. Tommytvigg

Tommytvigg Borgare

Från:
    Dalarna
    Härligt skrivet av dej. Jag blev verkligen galet sugen på en blnr nu.
    Får jag köpa din?;)

JS gillar detta.
  10. Genta

Genta Borgare

Bra bilder! Blir klart sugen.

JS gillar detta.
  11. OskarK

OskarK Friends of KS

Bra recension! Är helt klart sugen på en :)

oscaroscar och JS gillar detta.
  12. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    Grattis, riktigt fin. Men visst kan jag hålla med att polerade mittlänkar är en riktigt skit-upptagare.. Och sådana här klockor vill man hålla fina. Hade varit kul med en vanlig borstad länk för se hur det ser ut då..

yonsson gillar detta.
  13. aleks

aleks Friends of KS

Bra skrivet! Suget ökar, sjukt när jag nyligen köpte 16710 men BLNR är så jävla cool. Måste få uppleva en i verkligheten snarast.

JS gillar detta.
  14. JS
    Trådstartare

JS Friends of KS

Så här kan det se ut
    image.jpg

image.jpg

Bellman, Toni.16610LV, Bobosela och 11 andra gillar detta.
  15. addeh

addeh Stadsbo

Tack för en välskriven recension! Klockan väcker verkligt ett grymt HA BEGÄR!

JS gillar detta.
  16. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    Den blev faktiskt (ännu) bättre med borstad länk..

yonsson och JS gillar detta.
  17. Adl_Sthlm

Adl_Sthlm Stadsbo

Från:
    Solna
    Tack för en välskriven recension! och grattis till galet snygg klocka!

JS gillar detta.
  18. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Tack sammanställningen och recensionen!

Jag tycker färgkombon är mycket lyckad. Kul att veta lite bakgrund kring klockan!

JS gillar detta.
  19. garfield

garfield Friends of KS

Bra recension! Kalassnygg klocka!

JS gillar detta.
  20. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Blanka mittlänkar är kalas! Extremt blank och fin bezel. Rolex börjar äntligen hitta rätt! Fast jag gillar fortfarande inte bubblan...:(

Mycket trevlig recension, och trevligt ur!

bullen gillar detta.
  21. Nicke L (Växjö)

Nicke L (Växjö) Friends of KS

Från:
    Gissa ;-)
    Fantastiskt trevlig recension! Suget efter en blev INTE mindre dock!

JS gillar detta.
  22. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Jag tyckte om din recension

JS gillar detta.
  23. newk15

newk15 Stadsbo

Stiligt! Och ja, ha-begäret ökade markant.

JS gillar detta.
  24. Dalomo

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tack för läsningen. Satans snygg klocka. Blir att lägga på framtidslistan.

JS gillar detta.
  25. Feskarn

Feskarn Kingen av Feskekörka

Från:
    Göteborg
    Bra recension och grattis till en riktigt trevlig klocka! ;)

JS gillar detta.
  26. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Klockrent JS..vill ha maxicase nu =)

27. ZQT

ZQT The Banker

Mycket fin recension! Bra jobbat! :)

28. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Bra skrivet, tack för recensionen! Riktigt fin den där klockan...

29. Fredrik (Swe)

Fredrik (Swe) Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tack för en kalasrecension! Riktigt avis!

30. Ryttaren

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Tack för en grym recension med härliga bilder! VILL HA!