Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Recension: Rolex SD4000 116600

Diskussion i 'Recensioner & Köpguider' startad av yonsson, 6 februari 2015.

1. yonsson
    Trådstartare

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Specifikationer
    image.jpg
    Märke: Rolex
    Modell: Sea-Dweller, SD4000, 116600
    Lanserades: 2014
    Boett: 40mm x 15mm
    Bandbredd: 20mm
    Lug-lug (vertikalt): 47mm
    Urverk: Rolex (inhouse) 3135, 28800bph. 50hrs pwr, datum (quickset, quickshift), automat/manuell uppdragning, hackfunktion, COSC.
    Pris: 88200kr inkl moms.

Boett
    image.jpg
    Detta är den enda modeller med denna boett i Rolex modell-linje. Den skiljer sig mot SubC och GMTc på det sätt att den inte riktigt är en "maxi-boett". Bandhornen är smalare än de hos tidigare nämnda modeller, vilket ger ett smäckrare uttryck. Det är lite komiskt då detta är den klocka förutom DSSD som räknas som Rolex professionella dykarklockor (typ), vilket rent logiskt borde innebära att den skulle kunna tillåtas vara lite större och klumpigare än exempelvis SubC.

Hur som helst har boetten varit ett välkommet tillskott i modell-linjen och Rolex fanboys verkar gilla att det gör att boetten har fler likheter med Rolex 5-siffriga dykreferenser, exempelvis 16600. Personligen tycker jag att det ger boetten ett mer proportionerligt intryck än den på exempelvis SubC.

Boetten har skarpa kanter vilket jag trodde skulle störa ur bekvämlighetssynpunkt, men den upphöjda baksidan får klockan att sitta bra på min 18,5cm handled. Tyvärr saknar boetten borrade bandhorn vilket enligt mig är helt tokigt på en dykarklocka.

image.jpg
    På ena sidan har vi kronan och de val avvägda kronskydden, vilka även de är lite mindre än på SubC. Kronan är en fröjd att manövrera och det känns som att risken för att skruva in den fel är minimal. De tre prickarna på kronan indikerar att klockan har Rolex triplock-krona, vilket innebär tre packningar istället för en (vilket är standard).

image.jpg
    På andra sidan har vi He-ventilen vilken aldrig kommer fylla någon funktion för mig då jag aldrig kommer att befinna mig i en tryck-kammare (där klockan riskerar att fyllas med helium). Ventilen har en packning som automatiskt håller klockan tät vid tryck utifrån, men som med hjälp av en fjäder öppnar ventilen utåt om klockan utsätts för övertryck inifrån. Den är för övrigt konstruerad i titan vilket förklarar färgskillnaden.

image.jpg
    Baksidan är som vanligt med Rolex görtråkig med sparsam information.

Vridring och glas
    image.jpg
    Inlägget är keramiskt och enligt Rolex super-reptåligt då det tillverkas under mycket höga temperaturer (troligtvis av alver). Färgen i inlägget är platina och inlägget sägs även vara opåverkat av uv-strålar från solen. Känslan i vridringen är mycket bra trots brist på gummipackning, den är lätt att greppa och den klickar med 120 klick.

Glaset är upphöjt safirglas och en rolig detalj är att rehaultringen sticker upp ovanför vridringen. Det ger ett bra djup i klockan samtidigt som den inte känns tjock.

image.jpg
    Tyvärr saknar glaset både inre och yttre AR-behandling. Att glaset även saknar inre AR är enligt mig helt vansinnigt då det förstör läsbarheten både vid avläsning och fotografering.

Länk och lås
    image.jpg
    Nu har vi nog kommit till den bästa delen av klockan. Länken är väldigt stabil med tjocka skruvade solida länkdelar. Skruvarna är förövrigt låsta med lock tite och skruvarna är stora med bra gängor vilket gör de lätta att skruva in/ut. Länkdelara är för övrigt stela på så sätt att mittdelen sitter stelt ihop med ytterdelarna. Detta skulle kunna leda till en stel känsla i länken, men länkbitarna är lätt böjda, så länken sitter kanon på handleden.

Ändlänkarna går lite utanför bandhornen vilket är lite underligt, men jag utgår från att det är en lösning för att klockan ska bli lite längre och sitta bra på handleden utan att boetten ska behöva bli för lång. Länken avsmalnar till 15mm, men spännet är 17mm.

image.jpg
    Spännet har enbart gjutna delar vilket gör att det känns väldigt stabilt.

Mikrojusteringen (glide lock) kan inte göras med klockan på handleden, men lösningen är ändå riktigt smidig. Glidelock fungerar genom att ena änden av länken går att spärra loss så man kan "glida den" utåt eller inåt för att öka/minska storleken på länken (2mmx10). När man är färdig klickar man till tillbaka länken så den fäster i låset igen.

Längden på låset har inte stört mig det minsta, troligtvis för att dykförlängningen är bortmonterad. Jag upplever inte spännet som tjockt eller obstruerande. Det är lätt att få till en perfekt passning.

lume, tavla och visare
    image.jpg
    image.jpg
    Tavlan beskrivs som matt, men jag skulle snarare säga halvblank. Datumfönstret är diskret fasat. Massvis av text finns det såklart i vanlig Rolexanda (7 rader) och tre av textraderna är väl egentligen onödiga enligt mig, men de stör inte på handleden då allt utom "ROLEX" och "SEA-DWELLER" är skrivet med tunn text. Texten ROLEXROLEXROLEX på rehaultringen är diskret på handleden. Visare och index är i vitguld och skimrar helt OK. Tyvärr gör bristen på AR-behandling att man sällan kan beskåda detaljerna på tavla/visare och att klocka ibland är svåravläst.

Lyspastan är blå och inte direkt någon höjdare. Den lyser ytterst svagt på morgonen om man ljusladdar klockan på kvällen och den initiala starka lysförmågan försvinner relativt fort (efter ungefär 30min).

På handleden
    image.jpg
    image.jpg
    Man kan ju tro att en klocka vattentät till 4000 feet/1220m ska vara stor, klumpig och obekväm, men icke. Detta är modellens bästa egenskap skulle jag säga. Den är absolut smidig nog att ha som daglig klocka och om man planerar/måste bli OWG så är modellen ett bra alternativ ur den synpunkten förutsatt att man har normalstora handleder. Det är absolut en tung klocka, men på länk upplever jag den relativt välbalanserad och inte störande topptung. Jag upplever den inte heller särskilt tjock. 15mm tjocklek är ju inte tunt, men minst 1mm av detta är glaset och 14mm tjock boett på en dykarklocka tycker jag ändå är helt acceptabelt. Som referens tyckte jag att SEIKOs mm300 (SBDX001, 16mm) var för tjock och topptung.

Storleken är alltså sammantaget mycket bra på min handled. Den är tillräckligt stor för att man inte ska tycka den är för liten, samtidigt som den är lagom liten att vara smidig till vardags.

Summering
    Jag skulle nog våga säga att detta är en OWG-klocka. Inte för att jag kommer vara tvungen att vara det eller för att jag kommer bli OWG, utan snarare för att den bärs kanon, den har de funktioner man behöver och för att den är stilren nog att fungera till allt samtidigt som den har lite roliga detaljer att studera. Den är även lite ovanligare än SubC pga priset, vilket ger lite extra exklusivitetskänsla. Att hela boettens ovansida är borstad ser jag som positivt då det bör innebära att klockan kommer kännas fräsch länge. Tidhållningen på mitt exemplar är förutsägbar på konstant +3spd. Det enda egentliga negativa är bristen på AR-behandling under glaset, samt att det inte finns någon i mitt närområde som kan serva den pga att vattentätheten kräver dyr trycktestsutrustning, vilket innebär att den kommer åka till STHLM när det väl blir dags.

Betyg: YYYYy (av YYYYY)

Pilot, Mcgregor, Calle Nordlander och 79 andra gillar detta.
  2. Palenkovich

Palenkovich Friends of KS

Tackar Yonsson, en bra och tillsynes objektiv recension!

N.Bathes och yonsson gillar detta.
  3. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Bra recension! Tackar som delar med dig

yonsson gillar detta.
  4. JayJay

JayJay Biskop

Tack för en juste recension. Riktigt trevlig klocka. Att klockan måste lämna Götet och få möjlighet att besöka en riktig stad i samband med trycktest borde du se som en bonus ;) .

Gendaw och yonsson gillar detta.
  5. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

Bra Yonsson, håller med om allt speciellt det om brist på AR.

yonsson gillar detta.
  6. aljung

aljung Präst

Från:
    Uppsala
    Som vanligt en ytterst välskriven recension. Tack för att du delar med dig :)

yonsson gillar detta.
  7. Bosse

Bosse Friends of KS

Från:
    Norr om Köpenhamn
    Hög standard som vanligt Yonsson.

//Bosse

yonsson gillar detta.
  8. Snutti

Snutti Bonde

Från:
    Stockholm
    Gilla!

yonsson gillar detta.
  9. fplteknikern

fplteknikern Bonde

Välskrivet och fina bilder! Allt man kan begära från en recension.

Varför har man inte lagt på en AR på glaset? Finns det något negativt med att ha det?

yonsson gillar detta.
  10. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Mycket bra, tackar!

yonsson gillar detta.
  11. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Grymt bra recension! Tack!!

yonsson gillar detta.
  12. David Eriksson

David Eriksson Biskop

Från:
    Stockholm
    Fin fin rec. Man bockar och bugar.

yonsson gillar detta.
  13. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Kan inte tänka mig att det finns något negativt med enbart inre AR, så varför man inte har det är för mig en gåta. Kanske en kostnadsfråga, men det är ju ingen bra ursäkt i denna prisklass.

Bosse gillar detta.
  14. chris.f

chris.f Borgare

Mycket trevliga bilder! Sugen jag blir på att byta upp mig från 116610. Tack!

yonsson gillar detta.
  15. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Trevlig tråd. Tack för den yonsson!

yonsson gillar detta.
  16. Dixie

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Ett föredöme! Tack för härlig läsning. Brist på AR hos Rolex är riktigt trist... Känner samma med min Exp1. Gratulerar till nya klockan btw

yonsson gillar detta.
  17. Urfunktion

Urfunktion Stadsbo

Från:
    Malmö
    Intressant läsning och bra bilder som vanligt!

yonsson gillar detta.
  18. Chuck

Chuck Friends of KS

Tackar kanon läsning! Gillar vridringen och det höga glaset.

Bristen på AR är nokk ett DNA Rolex aldrig släpper.

Hur ska man annars se att en person 100m bort sportar Rolex :D

Magnus Andersson och yonsson gillar detta.
  19. fplteknikern

fplteknikern Bonde

Väldigt skumt.. Nä en kostnadsfråga känns helt orimligt när man betalar drygt 80kkr, då borde det ingå kan man ju tycka... Hur som helst, den är så jäkla fin. Blir sugen på att testa en! Trevlig kväll!

yonsson gillar detta.
  20. CapTaiN-MiFFo

CapTaiN-MiFFo Friends of KS

Från:
    Norrköping
    Toppklass. Tack för det. Trevlig kväll.

21. Kettil

Kettil Biskop

Gott Yonsson. Väl skrivet. Tack.
    Jag råkade ha gamla fina 16600 på armen då jag kollade in denna i butik och blev då inte direkt tagen. Sedan dess har jag väl prövat på glide lock länk och kan väl säga att den idag skulle vara utslagsgivande. Det är trots allt väldigt bekvämt att snabbt kunna släppa ut länken litet extra vid behov.

yonsson gillar detta.
  22. 4cie

4cie Biskop

Härligt skrivet!
    Var inne på Nymans förra veckan och lämnade in min 16600 på service och ville klämma på den nya 116600 men den hade de inte inne.
    Det rycker i köpnerven :rolleyes:

yonsson gillar detta.
  23. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Mycket är ju smaksak såklart. Jag gillar tillförlitlighet och då det är första och kanske sista Rollen så ville jag hoppa in på en nutidsmodell och då är detta den bästa rollen i uppställningen tycker jag. Att modellen är ny tycker jag gör det hela extra roligt.

nitram76, laketwig och Kettil gillar detta.
  24. Kettil

Kettil Biskop

Om att det är den bästa rollen i uppställningen; där kan jag bara hålla med. Mycket nöje! /K

laketwig och yonsson gillar detta.
  25. john b

john b Präst

Välskrivet som vanligt och fina bilder.

Tycker AR är onödigt. All blänk i glaset försvinner ändå under vatten...

yonsson och Kettil gillar detta.
  26. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Stort tack för bra recension! Nu är det väl snart dags för en vintagerolle, så slipper du allt tjafs med safirglas ;)

yonsson gillar detta.
  27. JS

JS Friends of KS

Bra knäck Jönsson!

Gött att du insåg att Rolle är bra skit till slut - och dessutom valde kungen av dykarklockor

Går det att lämna in klockan & glaset på invändig AR-behandling tro?

yonsson gillar detta.
  28. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Snabb du var, kul läsning. Jag vill ha en.

yonsson gillar detta.
  29. san

san Borgare

Fan, yonsson. Fördelen med att "såna som du" som kommer över nya klockor, som man endera inte tackat nej till att bära själv eller för den delen nästintill aldrig ägnat en tanke åt, är att man vet att det kommer bjussas på grymma bilder på klockan i fråga och/eller välskrivna texter om den (dess egenskaper, hur den bärs etc.), vilket i sin tur skapar ett sug efter just den modellen.

David och yonsson gillar detta.
  30. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Det är en tanke som slagit mig, men det får bli efter garantitiden gått ut i så fall och när den gått ut så har jag säkert vant mig. Frågan är om resultatet är värt allt meck.

Chuck gillar detta.