• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Royal Orient WE0021JD

Spindel

KS vulkanolog på Island
Så nu när jag haft min Royal Orient (RO) i cirka 3 veckor och tänkte att jag skall försöka mig på det här med recensionsskrivande eftersom RO är en mycket ovanlig modellserie på detta forum (och i största allmänhet också för den delen). Jag har tyvärr inget makro objektiv på kameran så ni får nöja er med de bilder som bjuds (tagna i dåligt ljus). Sedan orkade jag inte putsa av allt flått och skit på klockan så klaga inte på det ;)

Vad är Royal Orient? Jag kommer inte dra så mycket historia för detta finns Orienttråden i diskussionsdelen av forumet, men en kort introduktion kommer nedan:

Orient delar in sina (mekaniska)klockor huvudsakligen i fyra kategorier i dagsläget, längst ned i ledet finner man Orient Three Star (alternativ benämning AAA). Dessa är mycket billiga klockor riktade till t ex U-länder och andra ekonomiskt svaga marknader. Trotts sitt låga pris (300-700 kr) är dessa ofta helt OK klockor som (med lite tur) kan ha en helt acceptabel gångavvikelse.

Näst i ledet är standard Orienten, klockorna som enbart benämns Orient. Med dessa är nog flera på detta forums bekanta. Framför allt modeler som Mako, Ray och Bambino som alla är mycket populära, prisvärda och robusta klockor.

Ett steg upp från standard Orienten är Orient Star (OS)-klockorna som nog är de klockor jag själv skulle rekommendera för folk som är nyfikna på att prova på Orient och inte vill ha en dykare (finns inga OS dykare). Dessa klockor är flertalet snäpp bättre kvalitetsmässigt än standard Orienterna, men fortfarande väldigt prisvärda klockor. Dessa får först nya iterationer som sedan sippar ned till vanliga Orient några generationer senare. Dessa är dessutom helt tillverkade i Japan medan många av standard Orienterna har ett urverk tillverkat i Japan men själva klockan är monterad i ett låglöneland (finns givetvis undantag för standard Orienter ett sådant är Orient Saturation Diver).

Sedan kommer det jag skriver om idag, Royal Orient (RO). Dessa är flertalet snäpp upp kvalitetsmässigt från Orient Star-serien och samtliga klockor och urverk monteras och justeras i Orients Akita anläggning som är den anläggning som även står för bland annat utvecklingen på Orients urverk. Fram till för några år sedan satt Orients enda 4 Hz urverk i RO. För tillfället tillverkar dock Orient ingen klocka med ett 4 Hz urverk utan samtliga RO-modeller har förfinade versioner av 3 Hz urverk (inget RO-urverk återfinns i någon av modellerna i de andra serierna). Men framför allt finish och kvalitetskänsla är där det skiljer sig rejält.

Vi börjar med lite tekniska data:
Modell: Royal Orient WE0021JD
Urverk: 40B50
Typ: Automatiskt
Stopp av urverk: Ja
Manuell uppdragning: Ja
Gångreserv: lite drygt 40 timmar
Angiven precision: +10/-5 sek/dygn
Vattentät: 100 m
Diameter (exkl krona): 40 mm
Tjocklek: 13,2 mm
Bandhorn till bandhorn: 47,3 mm
Avstånd mellan bandhorn: 20 mm
Armband: Alligator med viklås
Anti-reflexbehandling: Ja (enkelsidig)
Glas: Safir
Övriga funktioner: Datum på undertavla, retrograde dag, gångreservsmätare
Listpris (inkl moms i japan): 280 000 yen


Vi börjar med att titta lite på boetten. Polering och putsning är förstklassig, alla linjer som skall vara skarpa är knivskarpa, jag som har flertalet klockor som både är Orient och OS märker en solklar skillnad på detaljnivån här. Det märktes direkt när jag plockade upp klockan ur lådan då jag fick hem den. Första bilden visar även kronan med den klassiska Orientloggan laseretsad. Ni får bedöma själva hur ni tycker det ser ut på de bilder som följer (se för guds skull genom smutsen på klockan :p ).
b1.png


Nedan följer några bilder mest för att försöka visa klockans linjer.
b2.png

b3.png


På bilden nedan ser jag att jag redan lyckats få en ordentlig repa en polerad del på boettan :p
b4.png


Nu går vi vidare till urtavlan. Den är elfenbensvit men har en sunbursteffekt (som jag inte lyckats fånga på någon av följande bilder) som övergår i silver när ljuset faller in mot den i vissa vinklar. I övrigt är tavlan ren och med ren menar jag att det inte står en C-uppsats med text på tavlan. Sedan är det säkert folk som vill tjafsa om att undertavlan för datum, retrograden och gångreservsmätaren gör tavlan rörig. Jag gillar dem och de fyller en funktion till skillnads från 20 rader text.
ut6.png


På bilden ovan skymtar även zaratsu-poleringen på tim och minutvisarna. Jag lyckades inte få till en bild där det syns lika bra som i verkligheten, men detaljarbetet är enastående. Utöver detta har klockan en sak jag uppskattat länge, men som alldeles för många (framför allt dyra) klockor saknar: en sekundvisare som täcker centrum navet! Visarna är dessutom fina och långa och går långt ut på urtavlan, inget SHS här inte.

Index och klackarna på gångreservsmätaren och retrograden sticker upp en bit vilket ger en fin 3-dimensionell effekt på urtavlan. Den enkelsidig AR-behandlingen är bra. Men AR-behandlingen på OS (även kallad SAR) är bättre, dock är SAR som återfinns på OS dubbelsidig. Min gissning är att man på RO skippat dubbelsidig AR för att minska risken för "repor" på en utvändig AR-beläggning.
ut1.png

ut2.png


Nedan följer ytterligare några bilder på urtavlan.
ut3.png

ut4.png

ut5.png


Nedan kommer en bild på urverket som är sparsamt dekorerat även om viss dekoration förekommer med lite ytfinish och förgylld rotor. Är finns även den enda uppenbara finishmissen på klockan enligt mig. Kanten på plattan som rotorn fäster i hade utseendemässigt kunna fått sig en polering. Ingen big deal men lite störande på en klocka som i övrigt håller extremt hög klass på ytfinish.
uv1.png


Urverket heter som sagt 40B50 och är en förfinad variant av det urverk som sitter i OS Retrograde (som heter 40A50). Som alla andra automatiska Orienturverk i dagsläget är detta en evolution på Orients trotjänare 469-serien av urverk. Urverket arbetar i 3 Hz och är specat till +10/-5 s/d.

På bilden nedan kan man se vad jag mätt upp gångavvikelsen till under den senaste veckan, jag loggat tiden en gång på morgonen och en gång på kvällen. På dagen har klockan suttit på armen och på natten har den legat med tavlan uppåt.
IMG_2226.jpg

Som man kan se är gångavvikelsen väl inom spec även om jag gärna sett att klockan var lite snabb hellre än lite långsam som den är nu. Men med den lilla gångavvikelsen är det inte ett problem. Jag skall dock nämna att det är inte den av mina Orienter som går bäst (den bästa går +1,2 s/d), men jag skall då påpeka att denna går mycket jämnare (alltså de variationer som förekommer är mycket mindre. Detta leder mig till att tro att om jag orkar ta klockan till en urmakare som bara justerar klockan lite lite så har denna potential att gå bättre på grund av sin jämnare gång.

Jag har inte pratat så mycket om armbandet och det är för att det inte finns mycket att säga. Det är äkta alligatorskinn, vill man ha denna klocka med vit urtavla så är det enbart skinnband som gäller. Vill man ha länk får man nöja sig med den svarta urtavlan. Jag gillar inte länk och ville dessutom hellre ha den vita urtavlan så valet var mycket enkelt ;) (klockan har samma pris oavsett modell). Nedan kommer en lite äldre bild som visar spännet. Det enda jag egentligen kan klaga på är att man valt ett viklås, jag föredrar den klassiska typen av spänne över viklås. Viklåset är även det bra finnish och totalkvalité men som sagt, viklås på skinnarmband är puckat.

IMG_2191.jpg


Om någon tycker jag missat nåt ställ frågor så skall jag försöka besvara dem.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Bra recension!
Habegär finns för den på länk.

Du har dock fel vad gäller viklås.
Viklås äger. :p

Tack!
 
Topp