• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Seiko Prospex PADI Automatic SRPA21

Pluto

Cartier
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Märke: Seiko
Modell: Seiko Prospex PADI Automatic SRPA21
Pris: ca 4500-5000SEK
Lanserades: 2016
Diameter: 45mm
Tjocklek: 13mm
Urverk: 4R36 (made in japan) dag-datum, automat/manuell uppdragning, hackfunktion
Glas: Hardlex
Vatten skydd: 200m

Det här är min första recension här på forumet. Kom gärna med positiv/negativ feedback.
Först lite bakrund om mig. Jag är 16 år gammal och fick upp intresset för klockor förra sommaren tack vare en annan kompis/medlem här på forumet.
Jag köpte min första "riktiga" klocka för 1 år sedan, en Certina DS Action Automatic. Intresset har sedan dess bara vuxit och bestämde mig därför för ett nytt köp.
Har länge kollat runt på allt från Sinn 104 till begagnade Seamasters. Tänkte dock efter, att lägga min hela förmögenhet på bara 1 klocka är inte särskilt rimligt. Måste trotsallt vad en fin klocka erbjuder ha kvar pengar till annat. (För bli nåt finare efter några år av sommarjobb)!

En dag när jag varit inne på klocksnack såg jag en tråd, klickade och det visade sig vara @yonsson som startat en tråd om PADIn.
Hade sett klockan nångång på instagram ca en vecka tidigare och tänkt "turtle är inget för mig". Men efter ett tag av läsning och fina bilder i PADI-tråden blev jag ganska snabbt kär i den.

Nån vecka senare var den min! Köpt från watchia.com.
Har nu haft klockan ett tag och här kommer min recension.
(Klockans bakrund skriver jag inget om då du enklet kan hitta det här på forumet).

Det första jag snabbt blev förälskad i är hur olik klockan är beroende på ljus, den går från mörk mörkblå till en alldeles glimmrande ljusblå i solljus. Lätt att bara sitta och stirra på. Klockans sunburst är speciell, den syns i stort sätt bara i riktigt bra ljus. Kollar man på klockan en molning/halv mörk eftermiddag är der lätt att tro att urtavlan är en helt vanlig blå utan några spår av sunburst. Det är dock något jag verkligen gillar, tycker att det är fascinerande hur många ansikten klockan har.
Klockans blå-röda bezel (Pepsi) ger klockan mycket liv och är en stor bidragande faktor till att det blev ett köp. För snyggt helt enkelt!
Det faktum att klockan är en Special Edition gör den ännu coolare! Älskar att se ingraveringen "SPECIAL EDITION" på klockans baksida. Klockan kommer i en riktigt snygg Special Edition PADI-box med en extra hang-tag i formen av en dykartub, det är sånna detaljer som bidrog till att jag verkligen föll för klockan på riktigt.

Klockan har en stabil, kanske något seg roterande 180-klick bezel. Svår att vrida på när den är blöt så inte rekommenderad till de som ska dyka med den.
Som alla andra seiko-dykare har även PADIn en extremt bra lume.
Den har Seikos egna hardlex-glas (härdat mineralglas) alltså inte riktigt lika bra som saffir. Är dock inte ett dugg orolig då jag bara hört bra om hardlex.
Men för dem som har tänkt att använda den i hårda miljöer exempelvis klättring, hiking etc bör vara medvetna om att glaset kan få repor.
Ureverket i PADIn (4R36) är helt japanskt. Jag är mycket nöjd över hur min presterar, har max varit +5-10sek i veckan.
Vad jag mer älskar med klockan är hur skön den är. Med något böjda kanter och kronan kl4. Använder man klockan mycket är det något att tänka på och PADIn får ett STORT plus på den fronten.
Det jag gillar minst med PADIn är armbandet. Det är snyggt men lite för rassligt och låset känns ärlig talat ganska billigt. Något man ändå kanske bara får acceptera på en klocka i den prissklassen. Stör man sig för mycket för man helt enkelt köpa ett nytt från typ strapcode.com, deras Super-Oyster är riktigt fint.

Tack för mig!
 
Topp