Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Recension Sinn 556 I

Diskussion i 'Recensioner & Köpguider' startad av JayJay, 11 juli 2013.

1. JayJay
    Trådstartare

JayJay Biskop

Kör en snabb rescension. Jag har bara haft klockan i tio dagar så ett omdömme om hur den är efter lång tid får komma senare.

Diameter: 38,5 mm
    Bandbredd: 20 mm
    Tjocklek: 11 mm
    Vikt (head only): 65 gramme
    WR: 20bar/200m
    Urverk: ETA 2824-2

Jag ville ha en sportklocka med enkelt utseende, bra mörker- och badförmåga. Det fick jag.

Första intrycket av klockan är att den är mycket välbyggd. En känsla som är bekant då jag har en Sinn U1 sedan tidigare. Samtliga ytor på såväl boett som länk är fint borstade. Jag letade noga på boetten men inga utseendemässiga missar fanns vid köp.

[​IMG]Urtavlan är enligt mig den här klockans starkaste sida. Tavlan är djupt svart och högblank, väl balanserad och utan onödigheter. Less is more. Lysmassan är så pass tjockt påmålad att den ger ett viss känsla av djup i tavlan. Naturligtvis lyser den som en fyr i mörker.
    Urverket är inte mycket att orda om. Ett inte särskilt spännande standardverk men som håller hög kvalité. Min klocka har fortat sig ganska exakt 5,5sek/dag nu under inkörningen vilket ju är lysande om det fortsätter.
    Kronan är självfallet signerad såväl som skruvad. Dock skruvas kronan inte in i boetten utan på gängor som går ut från den.
    På det hela taget får man VÄLDIGT mycket klocka för pengarna men naturligtvis är den inte perfekt. Länken är tunn och välbyggd men jag hade fördragit om den var bara något tjockare. Jag gillar inte sportklockor med glasbaksida och i det här fallet är det obegripligt med tanke på vad som är på andra sidan. Att indexet klockan 12 är idetiskt med övriga är potentiellt opraktiskt men onekligen snyggt. Det kanske tråkigaste med klockan är att den inte har en enda av de ganska avancerade tekniska innovationer som är Sinns signum.
    Summering: En hårdkokt sportdressare helt utan bling. Ett cleant alternativ för minimalister. Klockan passar på länk såväl som skinnband och storleken gör att den enkelt går in under skjortor. Med andra ord är den allround.

mglaum, glenco242, engst och 24 andra gillar detta.
  2. Jonaz

Jonaz Biskop

Från:
    Göteborg
    Väldigt snygg, med ett mått på 42mm hade jag slagit till. Vad får man ge för en sådan?
    Jag gillar dock länken, hade en 365 som var mycket bekväm.

iPhone | Tapatalk

H_soderstrom gillar detta.
  3. henk von helvete

henk von helvete Bonde

Från:
    Örebro
    Mycket vacker. Har haft ögonen på Flieger ett tag, men är lite för dyr för mig. Finns visst andra modeller som är tilltalande också :pompus:

4. JayJay
    Trådstartare

JayJay Biskop

för mig var storleken en avgörande faktor. Liknande klockor på 42mm torde vara hyffsat enkla att hitta. Detta är Sinns billigaste modell och kostar 690oeuro på skinn eller 825euro på länk, lägg på ytterligare 50 för frakt. Jag valde denna framför Explorer I och blå Aqua Terra så i min värld är det nästan som att få klockan gratis.

Köper gör man enkelt via Sinns egna fabriksförsäljning på www.sinn.de (för engelska klicka i övre högra hörnet). Eller så gör man som jag och går till Sveriges enda AD Eriksonsurhandel i sumpan. Där är priserna vesäntligt högre... men dom är i allra högsta grad förhandlingsbara.

5. watchowner

watchowner Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Grattis. Jag tycker 556:an är den snyggaste modellen av Sinn.

6. jockefrost

jockefrost Torpare

Tittat lääänge på denna som en allround klocka men främst som dressare. Är så grymt nöjd med min U1 SDR också så kvaliteten finns där. Kan bli en med kroko band :)

7. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Riktigt läcker, snygg med svart läder men gissar den kanske bär lite större på länk?!

8. JayJay
    Trådstartare

JayJay Biskop

Ja, min första reaktion när jag bytt band var just att den plötsligt upplevdes som lite mindre.

9. Lage

Lage Bonde

Trevlig text om en sympatisk klocka. Den framstår som oerhört prisvärd.

Jämförde du med 856 när du skulle köpa 556? Den har ju en hel del trevliga finesser men kanske upplevs som för stor?

JayJay gillar detta.
  10. JayJay
    Trådstartare

JayJay Biskop

Japp, jag kollade på 856:an också och hade den haft samma utseende på urtavlan som denna så hade det mycket väl kunnat bli en sådan. Sedan är den iof blästrad (vilket jag redan har på U1:an) och TEGIMENT behandlingen gör stålet lite för mörkt så utseendemässigt faller den på dessa punkter. Den är ju förövrigt sanslöst prisvärd, har ju skydd mot magnetfält osv. Vem vet, kanske blir det även en sådan i framtiden för rent tekniskt är den ju riktigt kul (och även utseende mässigt fin, men inte i den kategorin jag sökte).

Vill även tacka för dina uppskattande ord.

11. Pleximannen

Pleximannen Stadsbo

Naj! 38mm är ju perfekt. Annars får man ju en stekpanna fylld med luft. Helt onödigt :)

Michael. och JayJay gillar detta.
  12. DrSbaitso

DrSbaitso Friends of KS

Från:
    Uppsala
    Ruskigt snyggt par! Grattis!

JayJay gillar detta.
  13. Gladan

Gladan Torpare

Hej
    Själv sugen på en likadan. Har omdömet ändrats efter "lång" tid?

14. JayJay
    Trådstartare

JayJay Biskop

Nej. Fortfarande nöjd och glad. Den är verkligen prisvärd.

15. Gladan

Gladan Torpare

Tack för svaret. Kliade för mycket i fingrarna på mig. Fick hem min idag så jag är glad över att omdömet står sig.

JayJay gillar detta.
  16. ollkli

ollkli Borgare

Från:
    Luleå
    Den är riktigt läcker den klockan. Håller urverket ff tiden som vid recensionstillfället?

17. JayJay
    Trådstartare

JayJay Biskop

Sålde den för en månad sedan. Tog ingen exakt gångavvikelse innan men det var i a f väl inom spec.

18. ollkli

ollkli Borgare

Från:
    Luleå
    Av nyfikenhet. Vad ligger dom i för begagnat kurs?

19. JayJay
    Trådstartare

JayJay Biskop

Jag tog 7k. Full set med länk och ett nästan oanvänt orginalläder.

ollkli gillar detta.
  20. Fahn

Fahn Torpare

En galet snygg klocka.

21. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    2015-04-01 11.54.36.jpg 2015-04-03 15.24.20.jpg
    Min säger hej! Riktigt grym klocka

ollkli gillar detta.
  22. ollkli

ollkli Borgare

Från:
    Luleå
    Snyggt Erik, grattis!

Erik1 gillar detta.
  23. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tackar. Sjukt grym klocka på alla sätt och vis, ibland saknar jag bara vridningen men annars så

24. ollkli

ollkli Borgare

Från:
    Luleå

Det är något speciellt med den cleana urtavlan och datumvisaren som knappt syns. Verkligen naja. Blev det nytt eller beg?

Erik1 gillar detta.
  25. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Både och ;) Inköpt 4e mars men inte av mig

ollkli gillar detta.
  26. klausewitch

klausewitch Torpare

Från:
    Hammarö
    Kanonsnygg. Får man lov att fråga om du har kvar din U1á?

27. Per01

Per01 Torpare

Sålde min 556I i våras vilket jag ångrar. Gillade verkligen den klockan. Mycket hög kvalité och mycket klocka för pengarna. Skulle kunna tänka mig att köpa samma klocka igen. Utsatte min klocka för tämligen omild behandling. Jag använde den väldigt mycket under 2 års tid som min vardagsklocka och den blev som sagt utsatt för tuff behandling. Med tiden började dock gångavvikelsen öka något vilket torde tyda på en konsekvens av den omilda behandlingen. Jag köpte min klocka i Tyskland. Skall något negativt omnämnas skulle detta eventuellt vara dess diameter om 38mm samt otydligheter kring var det går att utföra service. Hade gärna sett att den tangerat 40mm. Förutom 556I skulle jag idag kolla på en 104 St Sa, den med index. Kostar ungefär lika mycket men har en diameter på 41mm. Snygg.