• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension Sinn 903 St

Norpan

Omega
Orientering
Det här är mitt första inlägg och därmed även min första recension här, så "bare with me".

För någon månad sedan, efter att ha lusläst hela nätet, så bestämde jag mig för att en Sinn 903 St var klockan för mig. Det jag främst fastnade för var räknestickefunktionen, samt att Sinn fått väldigt bra betyg över lag på diverse klockforum. Klockan köptes ny på en mycket bra urhandel i Stockholm.

Beskrivning
Historien om denna klocka och varför den är så lik Breitlings Navitimer känner nog många till, men för att göra historien kort så köpte alltså Sinn rätten till designen etc av Breitling år 1979. Tydligen (rätta mig om jag har fel) så gör Breitling sin Navitimer på licens från Sinn nuförtiden.
Utgångsläget som köpare kändes ju perfekt här. Det kändes som att jag köpte en Breitling (som jag egentligen inte gillar särskilt mycket) till ungefär halva priset.
Sinn är dessutom tyskt och finpillet (verket) är ju Schweiziskt. Kanske det bästa från två världar.

IMG_20150623_134559.jpg


Klockan har otroligt bra finish och är rejält snygg om man gillar "oren" design. Urtavlan ser ju komplicerad ut och få använder förmodligen räknestickan.
Är man ute efter en ren urtavla så har man valt fel klocka.

Klockan har även safirglas på undersidan så att man kan se verket.

Så långt var allt bra...

Problem
Jag är petig och jobbar ganska mycket med kvalitet på ett företag som tillverkar försvarsmateriel. Jag vill bara nämna det först för det påverkar mitt liv en del.
Man kan verkligen inte säga att jag har någon typ av störning eller så, men jag tänker på kvalitet rätt så mycket och när jag köper något för nästan 30000:- så gäller det att grejerna fungerar klockrent (pun intended).

1. Kronografens sekundvisare står inte riktigt på 12. Detta går att leva med då jag inser att detta är lite för svårt för urmakarna. Min ett år gamla Seamaster har nästan ingen visare riktigt rätt justerad.. och den var på service för några veckor sedan.
Min två veckor gamla Speedmaster har inte heller sekundvisaren rätt justerad.
Det här problemet gör mig inte så jättemycket.

2. Kronan vid 10. Den man vrider runt räknestickan med var mycket kärv i början. De första dagarna fick jag väldigt ont i tum- och pekfinger. När kronan efter ungefär en veckas tid gick lättare att vrida så kärvade den ändå på några ställen. Antingen berodde detta på ansamlingar av fett eller så var eventuella kuggar deformerade.

3. Kronografen hoppade till nästa minut när 58 sekunder gått. Detta gjorde det jobbigt att veta hur mycket tid det förflutit. Alltså, om man stoppar kronografen på x minuter och 58 sekunder.
Efter de första 58 sekunderna står alltså kronografen på 1:58. Ganska irriterande, men detta lider även min nya Speedmaster av (fast vid 59 sekunder).

4. Vid nollställning av kronografen så hoppade ibland inte minutvisaren helt tillbaka. Den fastnade mellan 0 och en halv minut. När man sedan tryckte igång kronografen igen så kärvade knappen och minutvisaren hoppade fram till en minut och fortsatte räkningen där.

Sammanfattning
Sinn verkar ha kvalitetsproblem och det är lite oroande att min klocka passerade kvalitetskontrollen. Urhandlare och folk i allmänhet bedyrar Sinns kvalitet, men de problem jag upplevde oroade mig.
Klockan skickades tillbaka till Sinn och man utlovade en helt ny klocka åt mig. Under den vecka jag väntade på den nya klockan fick jag ordentligt kalla fötter.
Jag hann läsa en del problemrapporter på nätet gällande andra Sinnmodeller och jag kände att jag alltid skulle gå och undra över när den nya klockan skulle säcka ihop.
Jag valde att inte ta emot klockan och köpte då en Speedmaster istället. Det är ju en del prisskillnad och inte alls samma design, men det är en klocka jag suktat efter en tid.

Speedmastern är jättefin, men det grämer mig att Sinnen inte mötte mina förväntningar. Jag gillar nämligen designen och utseendet väldigt mycket.

Det här var alltså min upplevelse av Sinnuren. Jag brukar tänka att man ska ge folk/företag en chans att rätta till sina misstag, men jag fegade ur i detta fall då det gällde en hel del pengar. Jag hann alltså bara äga klockan i ungefär två veckor.

Jag hoppas att min recension är ok trots att jag är lekman.

//Norpan

IMG_20150624_182026.jpg


 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Trist att höra! Sinn har ju fått fantastiska utlåtanden här på formuet, jag har själv varit sugen på en 103:a.

Men grattis till speedyn, den är ju kanonfin. Vilken ref köpte du?
 

Norpan

Omega
Jättetrist. Jag vill verkligen att Sinn ska vara bra. Jag vill ju ha den där klockan egentligen.

Speedyn är en 311.30.42.30.01.005
 

joca

Patek
2-Faktor
Jag tycker du gjorde rätt i att inte ta emot klockan.
Tråkig upplevelse, hoppas på bättre lycka nästa gång!
Viktigt att det känns rätt!
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Jobbar som mekanikingenjör, och kvalitet är en av de viktiga aspekter i företaget. Förstår precis hur du tänker! Tycker det är väldigt bra att du tog upp problemen som upplevts.
Bra recension.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Välkommen.

Om din speedy sekundvisaren inte heller nollställer rätt tycker jag du skall gå tillbaka med den. Min speedy (nu såld) hade samma problem och det kunde urmakaren fixa på en grisblink.
 
Tråkigt, men jag förstår inte riktigt risken med att ge Sinn en chans till. Du skulle väl få en ny klocka och skulle det vara fel på den med skulle du väl kunna lämna tillbaks den med.
 

nilbri

Cartier
Du måste haft otur. Köpte en 903st för en månad sedan. Ser ingen av de problem du beskriver.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Jag hade en och håller med om TS synpunkter. Upplevde samma och hade dessutom problem med Selitaverket där först kronografen sen gångreserven strulade. Jag har nu en Navitimer istället och måste säga att känslan av kvalitet och arbete är på en helt annan nivå. Priset också, absolut. För min del är dock Sinn 903 helt enkelt inget substitut för Navitimern, historiken till trots.

Off topic (delvis) - Jag har haft mååånga klockor och bara haft problem med de som har haft Selitaverk. Kanske otur, men jag har gjort det till en regel att inte köpa klockor med dessa verk längre.
 

Norpan

Omega
Hej alla,

Det var alltså fyra år sedan jag skrev den här recensionen. Mycket har nog hänt sedan dess faktiskt och klockintresset har blivit större.
Jag kunde inte hålla mig ifrån Sinnen, utan köpte den nya som hade kommit tillbaka till AD:n.

Det var lite smågrejer med den också faktiskt. Dels så fanns det svarta partiklar på en av subdialsen. Det märkte jag efter några dagar, men det struntade jag i.

Efter något år eller så så började kronografen strula och i samband med den reparationen på Sinn så togs även partiklarna bort (eller så ligger de i urverket :)).

Nu är jag nöjd med klockan, men tyvärr så får den inte så mycket handledstid.

Det jag har lärt mig av det här är väl att inte få så kalla fötter för ett litet fel. Dessutom hade jag nog lite dålig koll på hur mekaniska klockor fungerade.
Sinn har blivit lite av ett favoritmärke för mig och jag rekommenderar dem ofta till vänner som ska köpa sin första "riktiga" klocka.

Slutet gott allting gott.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Sinn har haft en del kvalitetsproblem. Finns tyvärr ganska många exempel på det i Sinntråden.
Trots detta så är det ju trevliga klockor!
 
Topp