• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Sjöö Sandström UTC Skydiver!

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för en förstklassig recension och grattis till klockan! Kul och användbart med veckovisning, det är något jag skulle behöva också.

Men jag är nyfiken på det där med att sekundvisaren stannar upp när displayen lyser. Hoppar den då fram det antal sekunder som det stått stilla i "ett svep" när belysningen slocknar eller fortsätter den där den var vilket innebär att klockan då skulle gå några sekunder fel efter belysningen?

När den kickar igång hoppar den fram i ett enda svep till rätt läge igen. Det ser rätt coolt ut, på ett sådär barnsligt sätt. Den tappar alltså inte tid.

Dessutom så är den analoga sekundvisningen exakt synkad med den digitala. Vilket såklart är trevligt. :)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
När den kickar igång hoppar den fram i ett enda svep till rätt läge igen. Det ser rätt coolt ut, på ett sådär barnsligt sätt. Den tappar alltså inte tid.

Dessutom så är den analoga sekundvisningen exakt synkad med den digitala. Vilket såklart är trevligt. :)
Trevligt, just såna nördiga funktioner som jag gillar :)
 

WBergdahl

Panerai
Brukar inte tycka att Sjöö Sandströms klockor är så roliga, men denna var faktiskt riktigt ball! :)
Tack för läsningen också!
 
Kände lite på Skydivern och jämförde den med Aerospace Evo'n. Jag vet inte om det är Titan mot stål, men tyckte Skydivern kändes mycket roligare...
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Bra review!

Jag har en själv och tycker att den är suverän. Bäst på gummi - tycker själv att S&S lädervariant är lite fel på denna klocka - en toolklocka med dressarmband känns lite tokigt men bara min åsikt givetvis. Den borstade ringen är den del som repas snabbast, här skulle man ha en keramisk ring egentligen. Jag har många klockor, men det är denna som jag spänner på mig då jag behöver något praktiskt som "bara fungerar".

En annan grej som är helt grym är sättet man ställer klockan på. Svårt att förklara, men man kan "accelerera" sekundvisaren med kronan så att man "jagar" ikapp fröken ur tex. Går hur snabbt och smidigt som helst att ställa den.

För mig vinner denna över Aerospace. Känns mer gedigen, svensk och en "riktig" flygarklocka i mitt tycke.
 

Ingeröd

Omega
Jag skaffade också en Skydiver, som "semesterklocka", i början av juli och var väldigt nöjd till en början.

Tyvärr hade jag dock lite krångel med den efter några dagar (minutvisaren hade "halkat efter" flera min vid två tillfällen). AD:n (Wohlins), bytte den dock utan tvekan mot sitt enda återstående ex när de insåg att jag skulle åka bort i ett par veckor nästa dag.

En månad senare hade tyvärr samma sak hänt igen ett par-tre ggr, så jag kontaktade Sjöö Sandström direkt istället den här gången. De var synnerligen trevliga och hjälpsamma och bytte både boett och urverk i princip över natten. Jag har full förståelse för att det kan uppstå fel ibland, och sättet SS har hanterat det på har varit oklanderligt.

Jag gillar verkligen hela tänket med klockan och är mycket nöjd. Den påminner förvisso en hel del om Volvo - svensk, förhållandevis rena linjer, väldigt praktisk och inte helt billig - men det är just det som är charmen :)
 

joh.jonsson

Panerai
Jag skaffade också en Skydiver, som "semesterklocka", i början av juli och var väldigt nöjd till en början.

Tyvärr hade jag dock lite krångel med den efter några dagar (minutvisaren hade "halkat efter" flera min vid två tillfällen). AD:n (Wohlins), bytte den dock utan tvekan mot sitt enda återstående ex när de insåg att jag skulle åka bort i ett par veckor nästa dag.

En månad senare hade tyvärr samma sak hänt igen ett par-tre ggr, så jag kontaktade Sjöö Sandström direkt istället den här gången. De var synnerligen trevliga och hjälpsamma och bytte både boett och urverk i princip över natten. Jag har full förståelse för att det kan uppstå fel ibland, och sättet SS har hanterat det på har varit oklanderligt.

Jag gillar verkligen hela tänket med klockan och är mycket nöjd. Den påminner förvisso en hel del om Volvo - svensk, förhållandevis rena linjer, väldigt praktisk och inte helt billig - men det är just det som är charmen :)


Först o främst, bra skrivet o kul läsning även om jag har en själv denke!

Min minutvisare halkade efter också, så märkte jag att den skramlade också. så jag lar lämnat in den till urmakaren så får vi se vad som händer. skramlade din något eller va det bara minuterna? Jag hoppas att de lyckas fixa min snabbt iaf. =)
 

Ingeröd

Omega
Först o främst, bra skrivet o kul läsning även om jag har en själv denke!

Min minutvisare halkade efter också, så märkte jag att den skramlade också. så jag lar lämnat in den till urmakaren så får vi se vad som händer. skramlade din något eller va det bara minuterna? Jag hoppas att de lyckas fixa min snabbt iaf. =)

Näe, något skramlande känner jag inte igen... Det är inte vridringen? Jag reagerade över att den var en smula vinglig när jag hämtade ut klockan efter service, och påpekade naturligtvis det. Jag fick dock förklaringen att den behöver "sätta sig lite" eftersom den var helt nytillverkad. Mycket riktigt var det inga konstigheter efter ett par dagar (och lite vridande).
 

joh.jonsson

Panerai
Okej, nä min lät det som att saker va lösa innuti. inte vridningen, som förövrigt också är lite vinglig.. men det har inte satt sig än (sen december-13) aja.. får se vad som händer. =)
 

M021

Rolex
2-Faktor
Ha-begäret väckt på nytt. Bara att vrida tillbaka datumet på nuvarande klockan till den 23:e så kan jag köpa mig en julklapp.
Kanon recension. Mer av detta!
 

Norpan

Omega
Jag har också en skydiver och gillar den, men jag gillar mekaniska klockor mer.

När det gäller de problem folk haft med osynkad visare så går det att synka själv. Minns inte exakt hur man gör, men det står om det i manualen. Typ att: "..efter hårda stötar kan visarna hamna ur synk... då gör man såhär..."
Fast om det skramlar i klockan och ursynkning sker utan hårda stötar så låter det ju naturligtvis som ett riktigt fel.

Jag gillade förövrigt inte alls gummiarmbandet. I mitt tycke är det alldeles för plastigt, styvt och obekvämt. Det har hänt flera gånger att jag liksom klämt handledshuden i det på något sätt. Bytte ut det till en länk istället för bekvämlighet och hållbarhet.

De funktioner jag gillar allra mest är veckonummer, "datumalarm" och batterisparfunktionen. Den sistnämda är bra när man byter klocka ofta.

Det jag absolut gillar minst med den är kronan. Jag tror att det kan vara någon typ av optisk avläsning på den när man vrider. Man måste vrida i en viss hastighet för att byta funktion. Om man vrider för långsamt eller för ojämnt så händer det ingenting. Jag vet inte om det är normen på denna typ av ur.
 

Daion

Panerai
2-Faktor
Tack för en trevlig och bra recension av en kanonfin klocka! :)
Hmm... Kanske jag ska kika lite närmare på Skydiver igen innan jag verkligen bestämmer mig för en Extreme. Det var ju ändå denna som var/är den "stora" konkurrenten mot min önskade Extreme. Ja, tål att funderas på detta.
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Jaha, ja, då var man med kvarts. Iofs inte min första kvartsklocka, jag har och har haft några trevliga vintage, några g-shocks och givetvis några Swatch...det ska också tilläggas att en batteridriven Momentum sitter säkert i klocklådan. Men vad jag däremot inte har haft förut är modernare kvartsur av lite högre kvalitet (no offense mot gamla batteriomegor, som de säger i Newark), jag har helt enkelt aldrig ägt en modern kvalitetsklocka med verkshöjd och batteridrift.

Men det har det alltså blivit ändring på. Det är nämligen dags för paketöppning (om än något försenad) och en liten recension av ett av mina senaste tillskott i klocklådan. Vi inleder väl med några klassiska paketöppningsbilder…. :)

Trevlig svart ytterlåda....




Trevlig svart innebox i hårdare material...




Lite trivsamma manualer och garantipapper:




Och hepp! Här hittar vi skönheten, Sjöö Sandström UTC Skydiver....






Det här kommer alltså handla om Sjöö Sandströms i mitt tycke coolaste modell, UTC Skydiver. En modell som också är issued till personal i det svenska Flygvapnet. Och utan att ha ambitionen att låta som en folkhemsfundamentalist så känns det i sig som ett tillräckligt fräsigt upplägg för att väcka ha-begäret.

Klockan i sig är en välväxt sak, boetten mäter in på ståtliga 44mm med 22mm mellan bandhornen. I kombination med rejäla kronor och tryckknappar så får den rejäl handledsnärvaro. Den känns och syns.

Om den är för stor eller ej är alltid en sak mellan bäraren och dennes handled men på mig funkar det. Jag tycker dessutom att den sitter riktigt skönt, både på original gummiband och på det vintageläder jag fick hjälp av allas vår cheepo63 att sy upp. Gummibandet som sitter som original på min är komfortabelt och lagom tajt. Det känns som om bandet kommer hålla ihop fint även om jag kan sakna att det inte luktar vanilj...

Att hänga på en länk känns inte aktuellt, det blir för mycket plåtniklas för min smak iom med att klockan redan från början är så pass stor. På band känns den mer harmonisk. Nu varierar jag istället lite med att byta till vintagelädret och jag funderar lite på om jag ska införskaffa ett original läderband också som komplement. Jag gillar att variera looken lite och det är inte alltid som gummibandet känns helt klockrent.






Boetten är som nämnts 44mm och har 22mm mellan hornen. Tjockleken är inte heller den fy skam med ca 15mm. Men även om måtten är rejäla på papperet så känns den inte betungande stor på armen och jag tycker att det är bra harmoni i klockans linjer. Den är inte heller så fasligt tung vilket gör att den, trots storleken, inte känns som ett bojsänke runt vänstern.

Krona och tryckknappar känns harmoniska. Särskilt tryckknapparna tycker jag funkar fint och är snygga med sin ovala form och räfflade yta. Kronan är också den lagom stor och lätt att greppa. Hur det funkar med handskar på i ett flygplan vet jag inte, jag är dessutom flygrädd så pilotperspektivet överlämnar jag åt en riktig pilot att bedöma. Piloter kanske inte ens har handskar? Men det funkar för mig och det är ju det viktiga i detta sammanhang.

På minussidan ligger att kronan, om man som jag har klockan rätt nära handen, tenderar att skava lite på handloven. Men vill man vara fin så får man lida pin, och detta är nog svårt att runda om jag inte börjar bära mina klockor lite högre upp på armen. Kvalitetskänslan är riktigt bra, krona och knappar lirar fint, boetten känns tålig, vridringen sitter lagom tajt och allt känns väl ihopskruvat.

Bakboetten, som fästs med skruvar, är riktigt snygg med fina gravyrer och numrering. Det är också på bakboetten som den enda skillnaden mellan den civila versionen och flygvapenversionen sitter.

Civil version - baklock



Flygvapenversion - baklock



Som framgår av bilderna ovan så har den civila versionen inte samma gravering som den militära. Och jag är den förste att erkänna att den militära känns liiite hetare...men så länge ingen vid flyget goes 9:e kompaniet all over the place (guldstjärna till de som är med mig på den referensen...) så får jag helt enkelt klara mig med den vanliga svennebananbaksidan. Vilket iofs känns helt okej det också. ;)

WR är satt till 100m och det känns som om det duger fint för att kunna ha den som badklocka eller om man trillar ner i sjön från ett JAS-plan. Inte för att jag badar men det är skönt att inte behöva ta av klockan i duschen.

Urverket då, är det något att ha? Är kvartsverk ens en gnutta fräscht? Jag måste nog svara ja på den frågan. Jag har varit hyfsat konsekvent i min ståndpunkt att coola urverk ska vara mekaniska men jag är efter ett par veckors använding benägen att svänga. Det finns en dos charm även med kvartsverk. Framförallt när det finns en packe bra funktioner som man kan pilla och greja med när man inte har bättre saker för sig.

Urverket i Skydivern är Sjöö Sandströms egna kaliber SS G5 som är ett modifierat kvartsverk från ETA. Funktionerna i klockan är dels den analoga visningen och dels de digitala displayerna där funktionerna för alarm, datum/vecka, andra tidszon, digital tidsvisning, timer och kronograf visas.

Funktionerna på den digitala displayen sköts, precis som den analoga visningen, också de i huvudsak från kronan. Genom att vrida kronan så byts funktionen ut i den digitala displayen. Smidig och cool lösning.

Displayen har bra upplysning och med en smart tillägssfunktion som gör att sekundvisaren stannar upp så länge displayen lyser, ja antar att det är för att visaren inte ska störa avläsningen på displayen. För mig funkar också displayens läsbarhet både i dagsljus och i mörker. Särskilt i mörker är det bra eftersom luminovan på visare och index är i svagaste laget.







Funktionsmässigt så är det väl egentligen inte så mycket som skiljer ut Skydivern från andra digitalare, funktionerna följer normen och det känns som om de har ett syfte. För mig personligen finns det dessutom en funktion på Skydivern som jag verkligen gillar, veckonumreringen. Det kan till synes vara en småsak men för mig är det mumma att få aktuell vecka snabbt visad. Jag tänker nämligen aldrig i veckor, vilket däremot alla andra verkar göra, det är skolinfo, det är medarbetare som ska ha semester, det är ditten och datten och allt ska specificeras med vilket veckonummer det inträffar. För mig, som aldrig tänker i veckonummer, så blir just veckofunktionen ett perfekt vardagsstöd...ett praktexempel på något jag inte visste att jag behövde förrän jag fick det. :)

Jag vet inte hur Skydivern står sig mot ex Breitlings kvartsmodeller (kika gärna på Tobbe-i-Etuna 's jämförande recension här: https://klocksnack.se/threads/en-jämförelse-skydiver-och-breitling.13187/) men i min bok står den bra på egna ben och vad jag förstått så har den också rönt mycket uppskattning hos de piloter den i första hand tagits fram för.

Sen har vi ju då det där med priset... Är det rimligt att betala norr om 20 lax för en batteriklocka? Är den värd pengarna?

Gällande rimligheten i dyra klockor så skippar jag den diskussionen helt. Det är klart det är rimligt, vi är ju på ett klockforum! :D Men är den värd pengarna? Ja, det skulle jag nog våga påstå. Kvalitetsmässigt ligger den, i mitt tycke, helt i par med klockor från andra tillverkare i samma prisklass. Frågan är snarare om det känns prisvärt med tanke på att det "bara" är en batteriklocka och man samtidigt kan få mycket kul mekaniskt för samma pengar. Här måste jag nog också säga ja. Det är en genomarbetad och bra klocka där kvartsverket är valt för att fylla ett faktiskt behov. Det är inte ditsatt istället för, det är ditsatt för att det de facto ska vara ett tåligt kvartsverk i klockan (om ni fattar hur jag menar) och den kompromisslösheten går igen i hela klockbygget. Skydivern känns helt enkelt väl utförd, vilket är en egenskap jag uppskattar hos klockor rent generellt. Både hos denna modell och andra modeller från andra tillverkare.




Jag har som sagt haft denna i ett par veckor nu och jag måste säga att jag är klart nöjd. Dels känns den väldigt bra på armen, jag gillar modellen och kvalitetskänslan. Dels bryter den av funktionsmässigt mot de andra klockorna jag har i lådan. Och jag är faktiskt positivt överraskad över att en kvartsklocka ändå kan bjuda på så mycket känsla och liv som den faktiskt gör. Den kanske är i biffigaste laget för att funka i alla sammanhang, men vill man ha en smidig, funktionell och snygg fritidsklocka med lite flair så är Skydivern ett mycket bra val!

Tack för titten (och kanske också för tålamodet om ni orkat läsa ända hit)! :)
Tack för en riktigt bra recension! ha begäret blir bara värre och värre. Det verkar som man hoppas på hype tåget med Skydivern. Vill ha en grym och hård klocka till jobbet.
 

kapahoo

Omega
Jag skaffade också en Skydiver, som "semesterklocka", i början av juli och var väldigt nöjd till en början.

Tyvärr hade jag dock lite krångel med den efter några dagar (minutvisaren hade "halkat efter" flera min vid två tillfällen). AD:n (Wohlins), bytte den dock utan tvekan mot sitt enda återstående ex när de insåg att jag skulle åka bort i ett par veckor nästa dag.

En månad senare hade tyvärr samma sak hänt igen ett par-tre ggr, så jag kontaktade Sjöö Sandström direkt istället den här gången. De var synnerligen trevliga och hjälpsamma och bytte både boett och urverk i princip över natten. Jag har full förståelse för att det kan uppstå fel ibland, och sättet SS har hanterat det på har varit oklanderligt.

Det verkar vara generella problem med ETAs ana-digis. Har haft en Certina DS Multi-8 med mängder med synk-problem, utbytta urverk ovh t o m helt ny klocka men det blir aldrig riktigt bra. Det har hur som helst gjort att jag undersökt en del och oavsett märke så verkar det som att visarna ibland hakar upp sig och hamnar ur synk. olika mycket och det är säkert så att inte alla drabbas heller.
 
Topp