• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Tag Heuer Heritage Chronograph " Autavia "

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nej lumen "bakom" index är mer orange och på visarna mer gul. Något @yonsson konfirmerade på insta.
Aj då. Jag är ju så sjukt färgblind så jag borde aldrig kommentera färger. :D Jag tycker det är skillnad men man ska nog göra sin egen bedömning utifrån bilderna.

Lume är lurigt i och med att det skiljer sig i färg beroende på om det är ljusladdat eller inte. Eftersom ljuset lättare når visarna än yttre delen av tavlan kan det säkert generera färgskillnader som "egentligen" inte finns där när all lume är lika mycket laddad. Olika tjocklek av lume på tavlan och visare kan också ställa till det.

Här kommer några bonusbilder:
IMG_5135.JPG
IMG_5136.JPG
DSC_0371.JPG
DSC_0375.JPG
DSC_0380.JPG
DSC_0394.JPG
DSC_0471.JPG
DSC_0473.JPG
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Aj då. Jag är ju så sjukt färgblind så jag borde aldrig kommentera färger. :D Jag tycker det är skillnad men man ska nog göra sin egen bedömning utifrån bilderna.

Lume är lurigt i och med att det skiljer sig i färg beroende på om det är ljusladdat eller inte. Eftersom ljuset lättare når visarna än yttre delen av tavlan kan det säkert generera färgskillnader som "egentligen" inte finns där när all lume är lika mycket laddad. Olika tjocklek av lume på tavlan och visare kan också ställa till det.

Här kommer några bonusbilder:
IMG_5135.JPG
IMG_5136.JPG
DSC_0371.JPG
DSC_0375.JPG
DSC_0380.JPG
DSC_0394.JPG
DSC_0471.JPG
DSC_0473.JPG
Haha, ja då är det inte så lätt ;) men nog tycker jag det ser ut att vara ganska stor nyansskillnad på alla bilderna. Ska bli spännande att se live om det upplevs likadant.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
IMG_1593.JPG
IMG_1590.JPG
Ber om ursäkt för att jag gjorde dig uppmärksam på det. Riktig grym klocka, men den detaljen och tjockleken på boetten gör mig tveksam. Men som sagt, måste se den live och prova den på handleden också.
Har haft min i en vecka nu. Jag upplever den som helt fantastisk - kan inte sluta titta på den faktiskt. Det är som skrivet inte meningen att vara en exakt kopia utan snarare en modern klocka som inspirerats av originalet. Jag bara älskar den och uppmanar till att testa den irl.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Utmärkt recension. Tack för den.

Klockan är snygg. Tavlan har de lyckats bra med. Sen att den är/verkar för stor... ja, det är ju rätt vanligt nu för tiden.
 

Nicke L

Audemars
2-Faktor
Riktigt bra recension (som vanligt) på en RIKTIGT snygg klocka! Har aldrig klickat med TH eller H heller för den delen, men denna gör något helt annat med mig!
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Bra reccention, tack :)

Tack för en grym recension, har haft lite fingret på avtryckare med den enda funderingen som hindrat mig var storleken. Blev än mer osäker nu. 16mm tjock är ju tokigt.. Får nog bli att testa innan köp den här gången
Gör du helt rätt i. Jag har inget emot storleken i bredd, 42mm på en krono fungerar absolut, tex. 70-tals Autaviorna. Men 16mm höjd är galenskap, tyvärr. Är det verket eller glasbaksidan som gör det? Man kanske man kapa någon mm om man byter till ett boettlock helt i stål?
IMG_3851.JPG
IMG_3849.JPG
 

Chricke

Breitling
Landar i soffan efter en skitdag på jobbet och hittar den här läsningen och blir genast på bättre humör. Grym recension och fina bilder. Tack!
 

drClasse

Omega
Tack för en bra recension. Har själv haft Heuer kronograf som ung 69-89 kanske. Varför måste subdialsen vara i avvikande ton, var alla klassiska Autaviorna det också?
 

Hugii

Audemars
Tack för en bra recension. Har själv haft Heuer kronograf som ung 69-89 kanske. Varför måste subdialsen vara i avvikande ton, var alla klassiska Autaviorna det också?
Jag reflekterade aldrig över det förr. Men nu när jag tänker efter så känns det som att det är en Autavia-grej (och kan vara därför som jag gillar Autavia och Monaco mer än de övriga). Monza kör mycket i samma ton och Camaro kör en blandning.
 

drClasse

Omega
Nja, mera lättavläst tror jag nog inte, däremot är det nog mera en designfråga. Min Tudor är mest känd med pandatavlorna och värdefullare också, i rätt konstellation.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nja, mera lättavläst tror jag nog inte, däremot är det nog mera en designfråga. Min Tudor är mest känd med pandatavlorna och värdefullare också, i rätt konstellation.
Smaksak. Jag har haft ett gäng kronografer och tycker definitivt att kontrastfärger gör dem både snyggare och mer lättlästa.
 

Fredrik77

Omega
Fin på bild, blev inte lika övertygad i butik. Och för mig personligen är den för liten (bredden, inte höjden).
 
Tack för en bra recension!
Känns det inte som denna borde hålla sitt andrahandsvärde bättre än övriga TH som jag tycker sjunker som en sten? Eller vad tror du?
 
Topp