• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Traser H3 T4004 Chrono.

Bushido

Omega
Hej allihop!

Eftersom jag nyligen (äntligen) skaffat mig en klocka och inte kunde hitta några recensioner om märket här på klocksnack så tänkte jag att fler kanske kunde vara intresserade av vad det är för en klocka. Jag är dock en total amatör vad gäller klockor och detta är första gången jag skriver en recension, så var snälla mot mig :)

Modellnamn: T4004.357.37.01 "H3"
Tillverkare: Traser
Årsmodell: 2011
Urverk: Swiss Ronda 5040.B/quartz
WR: 100m
Allmän beskrivning: Militärklocka/Sportklocka.
Material: Rostfritt stål.
Storlek: 40mm diameter, 14mm höjd.
Funktioner: Datum, chronograph/tidtagare, H3 mb mictrotech tritiumbelysning.
Budget: Drygt 3000kr från utlandet.
Mina första intryck: Snygg, stilren, klassisk och smakfull men samtidigt lite cool och "tactical" med sitt svarta yttre. Känns kvalitativ. Smart belysning!

zFKGEgL.jpg

AUrqK9z.jpg


Jag valde denna klocka av ett antal anledningar, främst på grund av de funktioner den har (tidtagning och tritiumbelysning) samt att den sägs vara väldigt tålig, men även för att jag helt enkelt tyckte att den var snygg, lättavläst och smakfull i designen. Anledningen till att jag över huvud taget ville ha en klocka är att jag ska göra militärtjänst och har blivit rådd att skaffa en klocka till detta, och därför var det viktigt att hitta en tålig klocka med användbara funktioner. Redan här kan jag höra er skrika: "MEN HALLÅ!? MISSADE DU CASIO G-SHOCK!?", och jag medger att en G-shock kanske tycks vara det perfekta valet med tanke på mina behov. Iallafall på pappret. Men när det kommer till kritan så handlar mitt kanske något udda val om att jag helt enkelt inte funnit en G-shock som verkligen tilltalar mig. Trasern tilltalar mig på massor av plan, den blev jag sugen på på ett helt annat sätt. Den är snygg! Den är inte bara ett verktyg för det militära utan något jag trivs med att bära på min handled, och därför fick det bli en sådan och inte en G-shock :)

AhrDQud.jpg


Klockan är tillverkad helt i svarteloxerat rostfritt stål (förutom baksidan som istället har en borstad finish) med glas i safirkristall, och även vridratten för inställning och knapparna till tidtagningen är i rostfritt. klockans kropp är ca 40mm i diameter och 14mm tjock och låset är av "fold over clasp" typ (vad det nu heter på svenska). Vridring saknas.

Klockan finns i ett par olika varianter, man kan bland annat få den med alarm istället för chronograph (dock tyvärr ej båda samtidigt) och det finns ett par olika färgval för belysningen. Min klocka har blått ljus på visarna och siffrorna ett till elva medan 12:an är orange.

3qKIg2e.jpg


Belysningen är väl egentligen klockans huvudfeature. Istället för uppladdningsbar självlysande lume eller elektrisk bakgrundbelysning har denna klocka små gasbehållare fyllda med tungt väte, H3 eller Tritium. Denna radioaktiva isotop av väte sänder i sitt sönderfall ut fotoner (dvs ljus) och klockan lyser således av sig själv oberoende av yttre ljuskällor eller ström. Jag måste säga att jag älskar den här funktionen, den gör att klockan ALLTID är lätt att läsa av utan att någonsin vara störig eller besvärande. Oavsett vad klockan är, oavsett när klockan senast såg solens ljus, kan du enkelt läsa av den med ett snabbt ögonkast, precis som vanligt. Inga knapptryck, inga problem med avtagande ljusstyrka från vanligt självlysande lume!
Tritium har en halveringstid på ca 13 år så ja, den kommer sluta lysa i sinom tid. Dock går det att skicka klockan på service för att få gasbehållarna påfyllda ifall ljusstyrkan blir för svag.

LB8eXzn.jpg


Överlag tycker jag att klockan har en väldigt bra finish. De svarteloxerade ytorna är närmast sidenmatta och har en vacker diskret glans. Jag har inte använt klockan så länge men färgen verkar tålig och har inte fått några skav eller märken ännu. Även den vita färgen (tachymetersiffrorna på ringen) känns hållbar och har samma typ av sidenmatta yta.
Länklåset är väldigt stadigt och både öppnas och stängs med distinkta klick. Fyra stycken hål för mikrojustering av länkens längd tycker jag är fullt tillräckligt och klockan sitter bra på mig.
Rent generellt tycker jag att klockans andas kvalitet. Den är tung och stadig, rasslar inte omkring en massa utan allt löper smidigt men tight. Klockans knappar och länklåset kräver en fast hand men utan att vara tröga eller svårjobbade. De är distinkta i sina rörelser.
Klockan känns väl sammansatt helt enkelt, inget som glappar och inget som går trögt utan ett välsmort maskineri bara. Armbandets länkar sitter även de ihop bra, lite rörelsemån finns men det känns verkligen inte sladdrigt. Kan vickas lite i sidled men inte mer än så.

w5d9zJb.jpg

tBfMlb0.jpg


Ronda 5040b big date urverket är av kvartstyp och har en exakthet på fem sekunders marginal per månad och en batteritid på ca fyra år. Jag som amatör vet inte riktigt hur detta står sig i jämförelse med andra klockor, men det kanske säger er något mer. Jag tycker iallafall att det låter väldigt exakt och bra.
Urtavlan är stor, tydlig och lättavläst utan en massa förvirrande krusiduller. Ett snabbt ögonkast åt klockan och du vet vad hon är. En intressant detalj att notera är att den traditionella sekundvisaren är stationär och en del av chronographfunktionen (vilket är väldigt smart då det innebär att man har tritiumbelysningen även på en del i tidtagningen!). Den normala sekundvisningen sköts istället av den högra av de tre små extratavlorna. När du startar tidtagningen börjar den stora röda sekundvisaren att röra sig tillsammans med den under tiondelssekundvisaren och den vänstra minutvisaren. Efter 30 sekunder slutar tiondelsvisaren att snurra kontinuerligt, men den mäter fortfarande tiondelarna och ställer sig på rätt plats och indikerar när du stannar tidtagningen. När du sedan trycker på reset fullföljer både den och sekundvisaren sitt varv och ställer sig på utgångsläget pekandes rakt upp. Precisionen i det hela tycker iallafall jag är imponerande och hela alltet andas kvalitet.

För att sammanfatta så är jag väldigt nöjd med min klocka! Jag har egentligen inget negativt att säga om den, jag gillar den rakt av! Hade den haft alarm också (vilket var en funktion jag letade efter men valde att kompromissa bort) så hade den varit ännu bättre, men den är väldigt bra som den är!
Jag gillar utseendet, den är både snygg, funktionell och samtidigt diskret (sticker inte ut på npågot sätt utan ser bara lagom bra ut utan att vara gräslig. Smakfull helt enkelt!) och urtavlans design gör den väldigt lättavläst. Och jag formligen älskar tritiumbelysningen, den är precis så bra som jag hoppats!
Tidtagningens mekanism är imponerande och välsmord, kan roa mig en bra stund med att bara sitta och mäta ett par sekunder, återställa och sen börja om...
Rent bärarmässigt tycker jag att klockan är väldigt bekväm, armbandets längd går att justera väldigt exakt och klockan har inga vassa kanter eller utstickande konstigheter som biter en i handleden när man rör sig. Vore det inte för tyngden (som jag också gillar, den känns stadig och hållbar) skulle man knappt veta att den satt runt handleden!

mrZhVo8.jpg


Ska jag nämna något negativt (och detta är extremt mycket nit-picking) så skulle det vara att chronographens visare inte är 100% centrerade utan har sitt utgångsläge alldeles strax till vänster om sin respektive "12:a". Detta skulle i och för sig kunna vara avsiktligt då samtliga klickar över och pekar rakt mot sifferstrecken när de väl är i rörelse, så jag har funderat på om det helt enkelt är för att visa tydligt att tidtagningen inte är igång eller något... Det är egentligen inget som stör, alls. Det är så lite att det inte ens märks om man inte tittar VÄLDIGT noga. Men om man som jag är ett fan av symmetri så kan man notera det om man verkligen synar klockan i sömmarna.

Förutom det, inga anmärkningar! Och med tanke på att detta är en budgetklocka med sitt pris på ca 3000kr (köpt i USA) tycker jag att den är fantastiskt bra värde för pengarna! Jag är supernöjd! Traser t4004 får fem tummar upp av fem möjliga!

Hoppas ni gillade min lilla recension! Det här är som sagt min första recension och min första "riktiga" klocka så säg bara till om ni tycker det är något som saknas så ska jag se till att fylla i :)

Tack för att ni tog er tid att titta!

Vänliga hälsningar,
Anton.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tack för recensionen, grattis till klockan. Kul att du hittade något som föll dig i smaken.

Får tyvärr inte upp alla bilder, så det kanske blivit något knas där.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

Tantal

Omega
2-Faktor
Hej Bushido!
Trevlig läsning om din Traser. Känns som ditt klockintresse är ganska nyväckt, och att du valt klockan med omsorg! Roligt att du blev nöjd med valet, mycket pengar för en ung kille som snart skall in och lumpa! Känner igen alla känslorna! ( Men det var många år sedan.) Önskar dig all lycka med klocka, lumpen och livet!!
Tantal

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
 

TKVF

Panerai
ROligt att höra om nya märken som man inte visste existerade. Hoppas att du blir supernöjd med den. Och grattis till en orginell klocka.
 

Bushido

Omega
Tack för recensionen, grattis till klockan. Kul att du hittade något som föll dig i smaken.

Får tyvärr inte upp alla bilder, så det kanske blivit något knas där.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."

Tack så mycket :) Jo, jag är väldigt nöjd :)

Ok, märkligt... Hos mig syns allihop, hur ser det ut för er andra? Kan försöka ladda upp igen, ett ögonblick bara.

Mvh Anton.
 

Bushido

Omega
Hej Bushido!
Trevlig läsning om din Traser. Känns som ditt klockintresse är ganska nyväckt, och att du valt klockan med omsorg! Roligt att du blev nöjd med valet, mycket pengar för en ung kille som snart skall in och lumpa! Känner igen alla känslorna! ( Men det var många år sedan.) Önskar dig all lycka med klocka, lumpen och livet!!
Tantal

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
Hej!

Tack, kul att du gillar't :)
Det är det absolut, jag har alltid varit en sån som resonerat att "Äh, klocka har man ju i mobilen" så även om man visst hade någon enkel klocka när man var ung och behövde ha koll på tiden (innan mobiltelefonens tid var man ju tvungen att ha en enkel klocka på sig så att man visste när man skulle hem och äta) så skulle jag vilja säga att detta är min första "riktiga" klocka :) Men jag har väldigt lätt för att intressera mig för saker som jag sätter mig in i och när jag nu blev tvungen att göra efterforskningar inför klockköpet så kom resten som ett brev på posten och nu sitter jag här och är biten! :)
Tack så mycket, det är ju en del ja men samtidigt hoppas jag att det ska betala sig på så sätt att jag fått en klocka som håller för det mesta och som ska stå mig bi genom vått och torrt (och mörkt!) :)

Tack så jättemycket! :)

Mvh Anton.
 

Bushido

Omega
ROligt att höra om nya märken som man inte visste existerade. Hoppas att du blir supernöjd med den. Och grattis till en orginell klocka.
Tack så mycket :)

Traser är faktiskt "dotterbolag" (klockdivisionen) till MB-Micotec som tillverkar tritiumbelysning för diverse olika applikationer.
De levererar bland annat klockor till amerikanska armén och navy seals :)
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Trevlig recension och traser är "good Shit". Jag hade en traser dykare, mins inte namnet nu, men jag plågade den i 9 år och den bara rullade på. En gång för ett år sedan badade jag med trasern, då hade den inte varit trycktestad på flera år. Dagen efter badet ser jag fukt innanför glaset och datum visningen får tokfnatt och byter datum flera ggr per dygn. Jag tänker att där rök den klockan, bara att slänga. Men jag la den i en låda och lät den vara. Några veckor senare kollade jag på den igen och då funkade allt som det skulle igen, go figure!

Men klockan var ändå utsliten och man såg inte längre siffrorna på vridringen och man var sugen på nått nytt så den blev ändå pensionerad, men det är helt klart tåliga saker.
Är sugen på deras nya p6600 eller vad den heter, bara synd att den är 45mm i diameter.
 

Camo00

Patek
Seriöst jättebra recension, tack! Varit sugen på Traser många gånger sen jag fick barn, för att kunna kolla tiden snabbt mitt i natten... :)
 

Bushido

Omega
Tack så mycket hörni, kul att ni gillar recensionen! :)

Har nu tjänstgjort i det militära i tre veckor och klockan har överlevt alldeles ypperligt! två små skrap uppe på bezelringen har den fått (skav från ak5:an för övrigt), men det är allt! Både glaset och armbandslänken är totalt repfria, och det trots hinderbanekravling i sand med ak etc. Och jag är verkligen supernöjd med klockan, både tidtagningen och tritiumbelysningen har visat sig precis så värdefulla som jag tänkt mig! Så sjukt smidigt att bara kunna kasta ett snabbt öga på klockan oavsett tid på dygnet och få en tid utan att störa ögonen med en massa skarpt ljus! :) Kunde knappt ha valt en bättre klocka känner jag, så till alla som är sugna på Traser så kan jag bara säga köp en! Ni kommer inte bli besvikna! Tycker faktiskt att det är en väldigt prisvärd klocka, min är ju inköpt i staterna och kostar där ca 3000kr och det tycker jag är väldigt bra för en klocka med såpass avancerade och användbara funktioner i en både snygg och tålig förpackning. Fem av fem tummar upp utan tvekan :)
 

Bushido

Omega
För er som undrar hur klockan klarar det militära kan jag nu, efter ett drygt år i firman, avlägga rapport: Alldeles ypperligt! :)

Jag har verkligen använt min Traser ordentligt, inte tagit av den för att man förväntas skita ner sig utan den har fått hänga med i ur och skur. Tagit emot både stötar och slag har den också fått göra, och den har imponerat stort på mig med sin tålighet! Den har stått pall för smällar som jag var säker på skulle lämna märken och repor, och bara en sån sak som att glaset är totalt repfritt såhär efter ett års tuff användning tycker jag säger en hel del! Visst, den har fått något litet skav här och där. Den svarteloxerade ytan är väl det som är minst tåligt, så den har skavts av lite här och där. Framförallt uppe på bezelringen (fast det kanske inte heter så om den inte går att snurra på?). Och en del skrap var för hårdhänta även för det i övrigt pansartuffa rostfria höljet. Men när polarnas klockor gått sönder, trillat i bitar, slutat funka, börjat läcka, fått fukt innanför glaset och jag vet inte allt så har min bara ångat på!
Kan varmt rekommendera märket överlag, och min modell i synnerhet! Den har allt jag önskat i en klocka och håller en kvalitet som överträffar förväntan med råge!

attachment.php
 
Topp