• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension Tudor Black Shield

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Modellnamn: Fastrider Black Shield
Tillverkare: Tudor
Referens: 42000CN
Årsmodell: 2013
Urverk: Valjoux 7753, 46h gångreserv, 28.800 Vph
WR: 150m

Tudor behöver inte någon längre presentation för jag tror det flesta på KS redan har vet i stort vad det handlar om. Men i korthet så är det en lillebror till Rolex. Grundat och ägt av Rolex, från början så var det lite av en budget Rolex med ETA verk i Rolex cases. Men sedan några år har märket börjat att återlansera sig med en egen personlighet så det går inte idag att prata om någon budget Rolex.

Black Shield är ett lyssande exempel på det, den liknar inte på lång väg något som Rolex har haft. Boett är mattsvart och armbandet är av Alcantara, ett kompositmaterial som normalt förknippas med stolsklädseln i bilar. Den finns även med gummiband (42000CR) men då med röda detaljer på visarna och tavlan. Den senare är ett resultat av ett samarbete med Ducati som tillverkar motorcyklar och det är där det svarta med röda detaljer kommer in. Personligen så tycker jag det blir lite skrikigt med Ducati modellen men det är en smaksak.

Om vi börjar med boett så är det inte frågan om någon "coating" utan hela boett är gjort i ett stycke. Bakat i flera omgångar i upp till 1500 grader av ett zirconium dioxide pulver. Under första bakningen är även ett bildningsmedel tillsatt men det förångas i processen. Under hela processen med bränningen så förlorar boett cirka 25% av sin volym. Även bezeln är tillverkad enligt samma metod.
Det hela resulterar i en mattsvart klocka med väldigt hög finish och som ska vara nästintill omöjlig att repa (om det påståendet är riktigt eller inte är något jag tänkte undvika att testa på min klocka) Glaset är (naturligtvis) i safir så ska vara väldigt stryktåligt det med.
Kronan och kronografknapparna är dock i stål med PVD coating men det är inte något som stör mig och prislappen skulle troligen vara betydligt högre om Tudor hade försökt sig på något annat.

Tavlan är även den mattsvart med ljusbruna detaljer, vet inte riktigt hur jag ska beskriva det men tänk finkornig sand på en strand i Karibien eller möjligen något som påminner om brons en ändå inte så kommer du ganska nära.
Sekundvisaren för kronografen är i rött och sticker ut lite men är ett trevligt inslag och lyfter intrycket. Subvisare för sekund och kronograf samt datum är alla väldigt lättlästa tack vare kontrasten mellan det ljusbruna och det svarta. Som sig bör när det handlar om en kronograf så finns även en Tachymeter skala ingraverad på bazeln. Kronografen är lättanvänd och utan några skruvknappar och inte att glömma så är visarna självlysande i mörker.

Spännet är ett viktlås av svart stål med PVD så som kronan och fungerar som det ska. Lätt att ta av eller på men känns stabilt och man behöver inte vara orolig att det ska gå upp av sig själv. Armbandet har jag redan nämnt lite snabbt men är som sagt något komposit, tygliknade material. Det känns mjuk och skönt samt torkar fort, även om jag kanske inte skulle använda det i vatten så fungerar det.
Färgen och materialet passar enligt mig väldigt bra till det keramiska boett. Gör sig bättre än gummiarmbandet.

Hur är den då att använda? Har haft min i snart ett halvår och kan inte komma på något att direkt klaga på. Klockan är kanske lite väl tjock men inte så farligt att det stör.
En lite rolig detalj är att ibland när fjädern är cirka till hälften uppdragen och man gör en häftig rörelse med armen så kan hela klockan vibrera ganska ordentligt tack vare fjädern. Har upplevt det på andra klockor men inte så här kraftigt.

Har testat tidsavvikelsen det senaste två dygnen och efter 24h så låg den plus ca 4 sekunder, nu efter snart 48h så är den plus ca 7 sekunder. Vilket är acceptabelt enligt mig.

Så om man ska summera ett helhetsintryck av klockan så skulle jag säga att jag gillar den, väldigt mycket. Trevlig, pålitlig och väldigt snygg klocka som håller väldigt hög standard. Nej det är inte en Rolex men med en finish som är helt jämförbar men i ett utförande som Rolex aldrig har vart nära. Med den här så går verkligen Tudor ett stort steg från att vara en lillebror till Rolex till att få en egen identitet.
Det är utan tvekan den klockan som jag har fått flest komplimanger för, den både sticker ut och flyger under radarn på samma gång. Det är inte så många som vet vad det är men har hört många som tycker den är snygg. Till det så kommer det att priset är ganska så fördelaktigt för att vara en klocka på den här nivån med ett solid keramikbo. Må vara att verket inte är inhouse men återigen så är inte priset i den nivån att man kan kräva det.

Om jag ska säga något negativt förutom att den är på gränsen till för tjock så var det att den blev försenad och försenad om och om igen ut till butikerna. Den var helt enkelt svår att få tag på. Den förklaringen jag har fått var att det var barnsjukdomar under tillverkningen. Allt för många bo sprack i ugnen under tillverkningen.

Det kanske låter mera som en hyllning än en recension men jag har inte någon direkt negativ kritik att komma med. Möjligen att antireflex egenskapen på glaset kunde vart bättre.
Ett plus är dock att den (en så länge) är ganska så ovanlig. Jag har då aldrig sett någon annan än min förutom i butik.

Självklart så måste det även till lite bilder :snaphappy:


IMG_0599.JPG

IMG_0537.JPG

IMG_0255.JPG


Och några lånade bilder:
42000CN_black_leather_brown_det30-680x454.jpg

ducati-fastrider-black-shield-tudor-is-a-killer-watch-photo-galleryvideo_6.jpg

Samt självklart några bilder på den röda:

DSC8826-630x472.jpg

tudor_fastrider_dialzoom-630x427.jpg
 

Guinness

Cartier
Härligt, skoj att läsa. Varit intresserad av denna ett tag så skoj att höra att du är nöjd. Var det du som slog till på den i Singapore?

Ovanlig här på forumet, vet att Spencer hade en brun en kort tid men annars är det nog ingen annan på forum som har en vad jag sett.

Snygg klocka!

Hur ser baksidan ut?
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Tackar!
Jo det var jag som köpte den i Singapore.

Provade att ta en bild på backsidan men blev lite sådär, blixten får den att se blankare ut en den är. Men PVD på stål är det.
bild.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tackar!
Jo det var jag som köpte den i Singapore.

Provade att ta en bild på backsidan men blev lite sådär, blixten får den att se blankare ut en den är. Men PVD på stål är det.
bild.jpg
Det är därför man aldrig fotar klockor med blixt. :)

Tack för att du tog dig tiden. Det här får bli dagens fikaläsning.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Tack för recensionen. Fet och cool klocka. Tycker den flyger bra mkt bättre en tex den senaste Speedyn
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Tack för en bra recension!
Gillar verkligen att Tudor har gått ifrån en nästanRolex till ett eget märke. Även om vissa vintage Tudor är riktigt tunga.

Vet du vad dom har för andrahandsvärde?
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Tack för en bra recension!
Gillar verkligen att Tudor har gått ifrån en nästanRolex till ett eget märke. Även om vissa vintage Tudor är riktigt tunga.

Vet du vad dom har för andrahandsvärde?

Efter en snabb sökning på google så verkar begagnade ligga på ca 30 och lite över. Inte så mycket under nypris om du bara prutar lite.
 

Hallberg

Omega
Du har helt rätt när du skriver att den flyger under radarn, har sett den tidigare men inte reflekterat nämnvärt. Här ser den riktigt läcker ut, verkar vara en grym finish.

Alltid kul att läsa recensioner som denna.
 

Knight

Cartier
Den är inte alls dum den där egentligen. Skönt kaxig. Nog har jag sett den förut, men aldrig stannat upp och granskat den. Grym recension och fina bilder!
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Tack för en strålande recension. Satans cool, skriker stealth om den ungefär..
Armbandet är nog de snyggaste jag sett på länge.
 

meo_swe

Audemars
[quoteMw79, post: 551884, member: 3074"]Slarvigt av mig att inte nämna det, men listpris är ca 40´men det går alltid att pruta ner det lite.[/quote]
Jag tror robE tog 44 eller 42 för en black shield. Grym klocka oavsett, och riktigt bra skrivet!
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tackar för posten! En klocka som jag själv aldrig skulle fundera över.
Men som sagt att läsa här och var på forumet gör att det är lätt att ändra sig:)
 
Topp