Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Recension Tudor North Flag

Diskussion i 'Recensioner & Köpguider' startad av Mr Chance, 14 augusti 2015.

1. Mr Chance
    Trådstartare

Mr Chance Velourmannen

Recension Tudor North Flag ref nr 91210N

WS.jpg

Utseende
    North Flag har ett mixat uteseende kan man säga. Den har drag av Rolex Oysterquartz, Tudor Ranger II och faktiskt något litet drag av IWC Ingenieur, tycker jag. Den integrerade länken sätter liksom tonen för klockan på ett framträdande sätt och det är naturligvis den som skapar likheten med de andra klockor jag räknat upp. Den integrerade länken i kombination med en ganska klossig boett gör att klockan har en påtaglig närvaro på handleden. En närvaro som inte stör, men är påtaglig.

Den svarta matta tavlan är riktigt snygg tycker jag och index plus siffror är tydligt markerade (upphöjda) vilket ger ett stabilt och tryggt intryck. Det finns även tillräcklig med lume i markeringarna för att jag ska se vad klockan är på natten. Tavlan lirar också fint ihop med den matta svarta keramiska glasringen. De gula detaljerna i tavlan livar upp och ger ett sportigt uttryck tycker jag. Det är svårt att fånga på bild men kronan har en annan grå nyans än den borstade boetten, vilket är en kul detalj.

Teknik
    I North Flag sitter Tudors första egenproducerade urverk, MT 5621, som är ett automatiskt urverk med 70 timmars gångreserv. Urverket är också certifierat enligt COSC vilket ska garantera en bra gång utan alltför stor gångavvikelse (-4/+6 sek/dygn). Urverket är utrustat med en balansfjäder i kisel vilket gör den icke magnetisk som i sin tur gör klockan mindre utsatt för avvikelser pga magnetisk påverkan på balansfjädern. Urverket har en frekvens på 28800 slag per timme (4Hz), 28 juveler och har hackfunktion, dvs sekundvisaren stannar när kronan dras ut. Det är naturligtvis quickset av datum och datumet slår också om bilxtsnabbt vid midnatt. Klockan är också utrustad med gångreservindikator som inte är en visare utan en snurrande skiva med en målad markering.

Lånad bild från Tudors web
    MT 5621.JPG
    Glasbaksidan
    Glasbaksida.jpg

Gångreservindikator
    Gångreserv.jpg
    Mina intryck
    Jag har haft min Tudor i två veckor och burit den ganska mycket, säkert 7-8 dagar och hittills kan jag säga att jag gillar den skarpt. Lika skarpt som kanterna på klockan, faktiskt. Kanterna och de räta vinklarna är ett ganska starkt kännetecken för klockan tycker jag. De är så skarpa så att jag tyckte att jag nästan skar mig på dem de första dagarna. Länken är trots sin kantighet ganska följsam och gedigen och de blankpolerade detaljerna i den ger en fin kontrast till den borstade finishen, det blir lite liv i den helt enkelt. Att klockan i övrigt är helt mattborstad gör att den verkligen känns som en verktygsklocka, en klocka som tål lite repor och hairlines. Det gillar jag.

Det har snackats lite om att kronan vobblar, det har jag inte märkt. Visst, den är inte lika stabil som på en Submariner men heller inte mer vobblig än min Explorer I. Den känns gedigen, helt enkelt. Den övriga kvalitetskänslan är stor tycker jag, låset, länken, visare, tavla och urverk är alla av den kvalitet jag förväntar mig av Tudor.

Tudor North Flag sitter otroligt bra på handleden, trots sin relativa “klossighet”, den är ju ändå ganska tjock (ca 13,5 mm) och har en diameter på 40 mm. Den känns dock aldrig så stor att den hamnar i vägen och den går med lätthet under manschetten, vilket kan vara bra ibland.

När det gäller North Flags toolighet tycker jag att den är total. Den borstade ytan, matta tavla med extremt lättavlästa index och den matta keramiska glasringen framhäver alla känslan av toolighet. En detalj jag tycker också adderar toolighet är att gångreservindikatorn är en roterande skiva istället för en visare. En roterande skiva uppfattar jag som tåligare än en (känslig) liten visare. Men här går säkert åsikterna isär. Glasbaksidan är det enda som kanske inte är så tooligt. Men jag har både respekt och förståelse för att Tudor vill visa upp sitt första egenproducerade urverk, så det får gå för den här gången.

Jag ska hämta läderband och viklås inom kort och när jag använt det ett tag så kompletterar jag min recension med nya intryck.

Några bilder
    Rakt framifrån.jpg
    Kronan.jpg
    Slätsidan.jpg
    Snett uppifrån.jpg
    Clasp.jpg

Summa summarum är jag otroligt nöjd och tanken är att jag ska slita in den här klockan och använda den till det den är tänkt, dvs alla möjliga aktiviteter. Sen hoppas jag att något av mina barn vill ta över den.

Senast ändrad: 14 augusti 2015
    mglaum, SurTratten, Noxin och 66 andra gillar detta.
  2. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Kul och lite oväntat val av dig (om man får säga så). Gillar.
    Jag hittar även lite av Eterna Kontiki (den stora) - iom den gula indikatorn.

Mr Chance gillar detta.
  3. Kasper

Kasper Friends of KS

Bra recension av en väldigt häftig klocka! :)

Mr Chance gillar detta.
  4. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Stort tack för bra recension!

Mr Chance gillar detta.
  5. Grafton

Grafton Biskop

Tack för en trevlig recension! Jag har ju fått klämma på den och kan intyga att den verkligen sitter som en smäck på handleden trots sin storlek och "klossighet".

Mr Chance gillar detta.
  6. KenKun

KenKun Biskop

Forumets första North Flag? :)
    Tackar för recensionen.

Mr Chance gillar detta.
  7. Mr Chance
    Trådstartare

Mr Chance Velourmannen

Du har rätt, i någon mening är NF ett oväntat val av mig. :)

8. Mr Chance
    Trådstartare

Mr Chance Velourmannen

Forumets första. :)

KenKun gillar detta.
  9. Sjobedan

Sjobedan Präst

Från:
    Malmö.
    Den ser riktigt grym ut! Vad listar den?

Mr Chance gillar detta.
  10. Mr Chance
    Trådstartare

Mr Chance Velourmannen

33-ish.

11. Sjobedan

Sjobedan Präst

Från:
    Malmö.
    Inte så blodigt! Bra val!

Mr Chance gillar detta.
  12. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Bra recension!
    Tycker dock att klockan är väldigt tråkig i sitt utseende, väldigt detalj-och-händelselös för min smak tyvärr.

Mr Chance gillar detta.
  13. Mr Chance
    Trådstartare

Mr Chance Velourmannen

Nope, inte så blodigt. Kollade Nymans nu och de anger 33,3k.

14. Magnus Andersson

Magnus Andersson Borgare

Från:
    Göteborg
    Bra recension, kul att läsa! Bra bilder också.

Mr Chance gillar detta.
  15. Cyklisten

Cyklisten Borgare

Riktigt kul klocka! Härligt att du är nöjd.

Mr Chance gillar detta.
  16. Wemb

Wemb Friends of KS

Kul val av klocka!!

Den tilltalar mig estetiskt och känns sådär härligt robust och toolig.
    Hur upplever du att den sitter på armen, för visst är den 40mm...?

Tack för en bra recension!

17. Mr Chance
    Trådstartare

Mr Chance Velourmannen

Kul att du gillar min recension! Men har du läst den? Jag anger nämligen måtten och berättar hur jag upplever att den sitter på armen. ;)

Maro och Dixie gillar detta.
  18. Wemb

Wemb Friends of KS

Haha, vad fan hände...?
    Tack! :)

Mr Chance gillar detta.
  19. jakob.dala

jakob.dala Axel Oxenstierna

Från:
    Vällingby
    Tack för att du bidrar. Kul att du gillar den, måste nog ses snart så man får klämma :)

Mr Chance gillar detta.
  20. Mr Chance
    Trådstartare

Mr Chance Velourmannen

Japp, helg el vardag?

jakob.dala gillar detta.
  21. jakob.dala

jakob.dala Axel Oxenstierna

Från:
    Vällingby
    När det passar :)

22. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Tack för en genomarbetad och stadig recension !
    Jag gillar övertydligheten på tavlan väldigt mycket.

Mr Chance gillar detta.
  23. Kotten

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Kul klocka och bra recenserat!

Mr Chance gillar detta.
  24. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Kul med en Tudor som är annorlunda än de som härjar på vintage:) Skivan för indikatorn är minst sagt intressant, tack för recensionen!

Mr Chance gillar detta.
  25. Chuck

Chuck Friends of KS

Kanon recension, väldigt fin klocka dessutom.

Mr Chance gillar detta.
  26. Båtkocken

Båtkocken Friends of KS

Från:
    Alberget 4A
    Tack för den här läsningen! Bravissimo :)

Mr Chance gillar detta.
  27. JAH42

JAH42 Friends of KS

Tack för du tar dig tid att skriva!
    Någon form av snabbjustering av länken, typ glidelock?

Mr Chance gillar detta.
  28. Mr Chance
    Trådstartare

Mr Chance Velourmannen

Nope, inget glidelock, endast en hederlig gammal "stiftjustering".

29. Weasel

Weasel Friends of KS

Från:
    Orten
    Top notch!
    Kul att fått klämma på forumets första NF, var en klart trevlig klocka, toolig.
    Milstolpe när det kommer till verket, bra val helt enkelt:)

Mr Chance gillar detta.
  30. Dixie

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Tack för en trevlig recension med enkla och väl avvägda bedömningar och beskrivningar. Ska bli kul att se vad du tycker om ett år (samt hur den ser ut då).

Mr Chance gillar detta.