Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Recension - Watch winder Rapport London - Vouge Macassar Quad

Diskussion i 'Recensioner & Köpguider' startad av Erik F, 6 februari 2016.

1. Erik F
    Trådstartare

Erik F Stadsbo

Från:
    Skåne
    Hej,

För några veckor sedan köpte jag en ny Winder för att byta ut existerande Modalo. Letade en hel del efter rätt winder men valet föll till slut på en Rapport London för 4 klockor. Nu såhär efter några veckor känner jag mig rätt bekväm i ett ge en kortare recension av windern. Grundkrav som jag letade efter:
    - Plats för 4 klockor
    - Inte enbart batteri utan även strömuttag
    - 1 motor per klocka
    - Acceptabel design
    - Anpassningsbas med olika TPD-nivåer.

Rapport London Vouge macassar Quad är en stor Winder, Den mäter 305 x 305 mm i bottenplatta och är 185 mm hög.
    image.jpg

Hantverket på Winder är av hög kvalité allt från de polerade ytorna till innanmätet som är en kombination av grå plastdetaljer och grått tyg. Själva boxen står på 4 fötter i rostfritt stål med bra kuddar undertill. Som kan ses på bilden ovan så har varje winder egen möjlighet för att ställa in hastighet resp. varv på rotation.

image.jpg

På vänstra sidan (mode) väljer man om man vill att den ska snurra som intervall eller konstant. Mellanläget (intervall) innebär att klockan först snurrar 3h i ett sträöck för att laddas upp. Den snurrar sedan 30 min var tredje timme. Det övre intervallet är det Rapport kallar konstant. Konstant innebär att klockan snurrar i 2 min och sedan vilar i 2 min för att återupprepa proceduren till man stänger av den.
    På högra sidan (direction) kan man ställa in om klockan ska gå medsol, motsols eller bägge delar.

image.jpg

Att fästa klockorna är väldigt enkelt. Kuddarn känns till en början lite för stora för klockorna men jag insåg snabbt att man bara pressar in själva kudden (som inte har något motstånd alls i början) så får man lätt fast varje klocka. Om man har väldigt stora handleder så finns det en plastytan på ovansida av kudden som är gängad så man kan skruva ut och på så sätt sätta fast större klockor. Jag har inte hittat några skarpa ytor eller kanter som kan repa klockor så här verkar rapport ha tänkt igenom ordentligt.

Att fästa kuddarna i winder är relativt enkelt med, man trycker dit dem till man hör ett knäpp och sedan är det bara att slå om switchen.

image.jpg

En avslutande bild för att visa detaljerna.

Summering:
    Så är Rapport London ett bra val av en winder. Det tycker jag. Det är stabilt hantverk, den går väldigt tyst och är enkel att använda. En sak som jag dock uppmärksammat som är väldigt konstigt. Enligt Rapport så ska man normalt sett inte behöva använda det konstanta läget utan för vanligt bruk ska man använda intervall läget. Jag har testat alla möjliga kombinationer men jag får inte min Ulysse Nardin (som enligt Orbits databas ska ha 650 TPD) att överleva i reseverkraft om jag inte har den på konstant läge. Vad det beror på vet jag inte, men följden har blivit att alla mina klockor ligger på konstant snurr. Inget jag ser som negativt iom att konstant läge håller den i lagom uppvriden nivå men jag kan tycka det är lite märkligt.

Behöver man då en winder som ligger mellan 15 - 20 KSEK jmf. med en Modalo som kostar ca 1/3. Egentligen inte men då min står framme ville jag gärna ha något som kombinerade funktion med design vilket jag anser att Rapport gör på ett bra sätt.

Feskarn, laketwig, theargonaut och 4 andra gillar detta.
  2. David Eriksson

David Eriksson Biskop

Från:
    Stockholm
    Tack för "Rapporten"... Sorry.

Den ser riktigt fin ut, funderat på en uppgradering av Modalon ett tag. Mer (bättre) bilder?

3. Erik F
    Trådstartare

Erik F Stadsbo

Från:
    Skåne
    :),
    ska se om jag kan lösa lite mer bilder imorgon när det är ljust i rummet igen.

David Eriksson gillar detta.
  4. Erik F
    Trådstartare

Erik F Stadsbo

Från:
    Skåne
    Visste inte riktigt vad jag mer kunde ta för bilder som visade hur den ser ut, men här kommer ett gäng till. Jag hoppas man har en bra bild över hur winders ser ut nu.

image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg

Feskarn, David Eriksson och theargonaut gillar detta.
  5. Flow

Flow Bonde

Detta gillar jag, ska det vara så ska de vara rejält! Bra val :)

Erik F gillar detta.
  6. Rapport är bra skit! Tack för recensionen :)

Erik F gillar detta.
  7. mikjon

mikjon Bonde

Från:
    Vadstena
    Hade en Rapport för många år sedan, värsta tröskverk jag haft, kvaliten är säkert bättre nu.

8. Dixie

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Tack för rapporten! ;) Tror din klocka som inte drar upp ordentligt kanske behöver behöver en service. Så var det med min avenger iaf

9. Erik F
    Trådstartare

Erik F Stadsbo

Från:
    Skåne
    Än så länge har kvalitén känts bra och gedigen, så jag är definitivt inte missnöjd med köpet.

Hmm skulle kanske kunna vara så, den är ju 5 år sedan senaste service.

Dixie gillar detta.