• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension - Watch winder Rapport London - Vouge Macassar Quad

Espresso

Cartier
Hej,

För några veckor sedan köpte jag en ny Winder för att byta ut existerande Modalo. Letade en hel del efter rätt winder men valet föll till slut på en Rapport London för 4 klockor. Nu såhär efter några veckor känner jag mig rätt bekväm i ett ge en kortare recension av windern. Grundkrav som jag letade efter:
- Plats för 4 klockor
- Inte enbart batteri utan även strömuttag
- 1 motor per klocka
- Acceptabel design
- Anpassningsbas med olika TPD-nivåer.

Rapport London Vouge macassar Quad är en stor Winder, Den mäter 305 x 305 mm i bottenplatta och är 185 mm hög.
image.jpg


Hantverket på Winder är av hög kvalité allt från de polerade ytorna till innanmätet som är en kombination av grå plastdetaljer och grått tyg. Själva boxen står på 4 fötter i rostfritt stål med bra kuddar undertill. Som kan ses på bilden ovan så har varje winder egen möjlighet för att ställa in hastighet resp. varv på rotation.

image.jpg


På vänstra sidan (mode) väljer man om man vill att den ska snurra som intervall eller konstant. Mellanläget (intervall) innebär att klockan först snurrar 3h i ett sträöck för att laddas upp. Den snurrar sedan 30 min var tredje timme. Det övre intervallet är det Rapport kallar konstant. Konstant innebär att klockan snurrar i 2 min och sedan vilar i 2 min för att återupprepa proceduren till man stänger av den.
På högra sidan (direction) kan man ställa in om klockan ska gå medsol, motsols eller bägge delar.

image.jpg


Att fästa klockorna är väldigt enkelt. Kuddarn känns till en början lite för stora för klockorna men jag insåg snabbt att man bara pressar in själva kudden (som inte har något motstånd alls i början) så får man lätt fast varje klocka. Om man har väldigt stora handleder så finns det en plastytan på ovansida av kudden som är gängad så man kan skruva ut och på så sätt sätta fast större klockor. Jag har inte hittat några skarpa ytor eller kanter som kan repa klockor så här verkar rapport ha tänkt igenom ordentligt.

Att fästa kuddarna i winder är relativt enkelt med, man trycker dit dem till man hör ett knäpp och sedan är det bara att slå om switchen.

image.jpg


En avslutande bild för att visa detaljerna.

Summering:
Så är Rapport London ett bra val av en winder. Det tycker jag. Det är stabilt hantverk, den går väldigt tyst och är enkel att använda. En sak som jag dock uppmärksammat som är väldigt konstigt. Enligt Rapport så ska man normalt sett inte behöva använda det konstanta läget utan för vanligt bruk ska man använda intervall läget. Jag har testat alla möjliga kombinationer men jag får inte min Ulysse Nardin (som enligt Orbits databas ska ha 650 TPD) att överleva i reseverkraft om jag inte har den på konstant läge. Vad det beror på vet jag inte, men följden har blivit att alla mina klockor ligger på konstant snurr. Inget jag ser som negativt iom att konstant läge håller den i lagom uppvriden nivå men jag kan tycka det är lite märkligt.

Behöver man då en winder som ligger mellan 15 - 20 KSEK jmf. med en Modalo som kostar ca 1/3. Egentligen inte men då min står framme ville jag gärna ha något som kombinerade funktion med design vilket jag anser att Rapport gör på ett bra sätt.
 

mikjon

Omega
Hade en Rapport för många år sedan, värsta tröskverk jag haft, kvaliten är säkert bättre nu.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Tack för rapporten! ;) Tror din klocka som inte drar upp ordentligt kanske behöver behöver en service. Så var det med min avenger iaf
 

Espresso

Cartier
Hade en Rapport för många år sedan, värsta tröskverk jag haft, kvaliten är säkert bättre nu.
Än så länge har kvalitén känts bra och gedigen, så jag är definitivt inte missnöjd med köpet.

Tack för rapporten! ;) Tror din klocka som inte drar upp ordentligt kanske behöver behöver en service. Så var det med min avenger iaf
Hmm skulle kanske kunna vara så, den är ju 5 år sedan senaste service.
 
Topp