Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Recension: Zenith El Primero Original 1969

Diskussion i 'Recensioner & Köpguider' startad av yonsson, 7 april 2014.

1. yonsson
    Trådstartare

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Zenith El Primero, Original 1969, 38mm

Ref: 03.2150.400/69.C713
    Urverk: El Primero 400, 36000VpH
    Boett: 38mm x 12,45
    WR: 10ATM
    Svenskt listpris: 58000kr
    Släpptes: 2012 tror jag.

Urverk: El Primero 400, 36000VpH
    Jag börjar med att redovisa urverket, då det är klockans signum. El Primero är en linje av klockor hos Zenith vilka delar urverket El Primero. I denna klocka sitter cal 400, ett kolumnhjulskronografurverk. Det finns även El Primero-urverk utan kronografkomplikation, samt med månfaskomplikation.

Funktioner:
    Kronograf (tidtagning)
    Datum
    Manuell och automatisk uppvridning.
    Quick set datum

En lite udda detalj är att datumet ställs i kronans yttersta läge, medan tiden ställs i mellanläget. Fösta kronograftrycket är även hårdare än övriga tryck för att minimera risken att sätta igång kronografen av olyckshändelse. Den lilla subsekundvisaren går inte att "hacka".

Kronografvisarnas subvisare rör sig stegvis för varje minut (den högra subtavlan), samt för varje halvtimma (den undre subtavlan). Att de rör sig stegvis möjliggör bra avläsning trots att subtavlorna ligger omlott. När visarna korsar varandras positioner ligger de i olika nivåplan för att inte krocka med varandra.

Urverket marknadsförs av Zenith som världens mest exakta kronografurverk. Anledningen till detta är att det är ett 36000VpH-urverk, vilket möjliggör tidtagning av 1/10 sekund. Modellen jag nu recenserar saknar dock 1/10 sekundsgraderingar på urtavlan.

Under 60-talet var exakthet hos automatiska klockor det som tillverkarna satsade mest på, vilket medförde ökade frekvenser. Frekvenshysterin stannade dock av vid 36000VpH.
    Idag lyckas dock de flesta tillverkarna tillverka urverk som håller tiden väl även vid 28800VpH vilket anses vara standard i branschen för att nå exakthet utan onödigt ökat slitage. Vissa tillverkare använder sig dock fortfarande av 36000VpH-urverk.
    Det bör dock nämnas att det finns kronografklockor med högre frekvenser än 36000VpH från bland annat Tag Heuer och Seiko även om dessa inte tillhör det vanliga sortimentet.

El Primero-urverket har även fått hög status inom klockvärlden för att det är det första automatiska kronografverket som lanserades (1969). Detta har debatterats på i princip samtliga klockforum och jag har dragit min högst individuella slutsats att Seiko var föremed att implementera ett automatiskt kronografurverk även om Zenith var först med att visa upp sitt urverk. Poängteras bör dock att urverket självklart har uppgraderats stegvis även om namnet har behållits.

El Primero-urverket har även suttit i andra märken. Bland annat har det suttit i en tidigare version av Rolex Daytona modifierat till 28800VpH.

Boett
    Klockan finns i två olika storlekar; 42mm med centrerat datum kl 6 och denna 38mm-versionen med datum mellan kl 4 & 5. Zenith kategoriserar denna klocka som dam-modell (vansinnigt). Samtliga ytor förutom ovansidan av bandhornen är högglanspolerade och finishen bedömer jag som mycket hög. De tjocka och breda bandhornen i kombination med deras form gör att klockan bär större än sina 38mm. Bandhornen är även kurvade mot handleden vilket gör att klockan sitter väldigt skönt. Höjden är 12,45mm inkl glaset, men den upplevs lägre. En aggressivt formad, men en i mitt tycke samtidigt elegant boett.

Tavla och glas
    Tavlan är magisk, så den får en egen rubrik. Färgerna och detaljerna blir väldigt utstickande på bild, men är perfekt sobra i verkligheten. Subtavlorna har egna färger och är cirkulärt frästa (nedsänkta) ur den stora tavlan, medan den stora tavlan har en lätt sunbursteffekt. Den röda sekundvisaren med Zenithlogga ger en liten extra färgfläck. Samtliga visare har korrekt längd och når över de indikationer som de tillhör. Visarna är tillverkade i Rhodium, alternativt är rhodierade beroende på hur man tolkar Zeniths beskrivning.
    Tachymeterskalan är ljus och diskret (läs mer här).
    http://klocksnack.se/threads/tachymeter-så-funkar-det.22217/

Glaset är ett (cirka 2,5mm) högt saffirglas med en riktigt bra AR behandling. Man kan utan problem missta det för att vara plexiglas. På baksidan sitter ett platt AR-behandlat saffirglas. Glaseringen är diskret och högglanspolerad.

Läder & spänne
    Bandbredden är 19mm. Lädret är ett mörkbrunt alligatorläder med gummi på insidan. Insidans beläggning förlänger livslängden och ökar bekvämligheten. Lädret har böjda bandstift vilket gör att formen följer boettformen. Tyvärr har Zenith fått för sig att 38mm-versionen är en damklocka, så lädret är "väldigt" kort.

Klockan säljs oftast på ett vanligt spänne (16mm), men på min sitter det ett vikspänne som viks dubbelt och centreras i mitten av handledens undersida. Sammanfattningsvis är det ett ruggigt bra läder förutom att det är lite kort och ett riktigt bekvämt och snyggt spänne.

Länk finns som tillval. Inköpspris i Sverige för länk är cirka 10000kr

Utlåtande:
    Klockan har en enligt mig perfekt storlek. Den upplevs större än sina 38mm, men lägre än sina 12,45mm vilket ger ett väldigt bekvämt användande. Kronografen är distinkt och har bevisat sin pålitlighet sedan 1969. Färgerna på klockan är fantastiska och detaljerna är grymma. Finishen på boetten är utsökt.

Det enda negativa jag upplevt är att lädret är lite kort, samt att man inte kan hacka subsekundvisaren.

Mer info
    Ni som vill läsa mer om kolumnhjulskronografer kan gå in här:
    http://forums.watchuseek.com/f2/column-wheel-vs-lever-actuated-chronograph-239859.html

Mer om Zenith:
    http://klocksnack.se/threads/gamla-kronografer-martel-movado-och-zenith.21200/
    http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20111005/klockvarldens-25-klassiker-el-primero

Loshin, Andersml, wotan och 47 andra gillar detta.
  2. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Snygg recension. För att inte tala om klockan.
    Galet att det räknas som ett damur. Perfekt storlek ju. :)

eriksson850 och yonsson gillar detta.
  3. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Grym klocka!
    Grymma bilder!
    Grym recension!
    Tack yonsson

yonsson gillar detta.
  4. Maro

Maro Friends of KS

Från:
    Varberg
    Underbar läsning! Tack Yonsson!

yonsson gillar detta.
  5. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Tackar och bockar för de trevliga kommentarerna.

Där fick du något att bita i k0ltrasten ! :D (Fortfarande ej till salu förresten).

wundlander gillar detta.
  6. k0ltrasten

k0ltrasten Soy un culebra!

Mycket kul och bra läsning yonsson

Är du säker på att den inte är till salu? ;-)

Nästa gång jag recenserar, ska jag försöka att hålla samma nivå!

yonsson gillar detta.
  7. ZQT

ZQT The Banker

Mycket bra. Ett föredöme! Bra!

yonsson gillar detta.
  8. Niclas

Niclas Bonde

Från:
    NVSkåne
    Bra recension på en underbar klocka.
    Intressant att Du framhäver viklåset, i mitt tycke det ända som är mindre snyggt. Har dock aldrig sett ett liknande tidigare.

yonsson gillar detta.
  9. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Niclas
    Smaken är som baken. Det är lite brett, men jag tycker det sköter sig bra.

10. vonhall

vonhall Friends of KS

Från:
    Lerum
    Tack för en otroligt välgjord recension! Tycker att det är en otroligt vacker modell :snaphappy:

yonsson gillar detta.
  11. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Tack för en föredömlig recension! Uppskattas!

Den är ruggigt fin den klockan, fantastisk boett.

Jag tror fortfarande semi-vintage-el-Primero kommer att bli det nya heta!

yonsson gillar detta.
  12. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Den är grym!!

yonsson gillar detta.
  13. keroro

keroro Stadsbo

Grym klocka & tack för en bra recension!

yonsson gillar detta.
  14. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Trevlig läsning och en väldigt fin klocka. Den ligger högt på önskelistan.

yonsson gillar detta.
  15. Guillbert

Guillbert Friends of KS

Grymma bilder :)

Riktigt snygg klocka!

yonsson gillar detta.
  16. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Snygg klocka och grym recension! Tack! Heter den verkligen original 1969? Är det en nyutgåva av en sån som någon spontantköpte nyligen?

yonsson gillar detta.
  17. san

san Borgare

De nedsänkta subtavlorna i kombination med de behagliga färgerna och det fantastiska detaljarbetet gör El Primeron till en vinnare i mina ögon (dammodell, bah!).

Tack för en trevlig recension!

yonsson gillar detta.
  18. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Ja och typ. :) Inte en nyutgåva av exakt den som någon köpte nyligen, utan av en snarlik modell.

19. Snårtas

Snårtas Friends of KS

Från:
    Västerort
    Otroligt fin klocka! Välskriven, utförlig och intressant recension. Det är såna inlägg som verkligen lyfter det här forumet och är en guldgruva för noobs som jag i jakten på nästa klocka.

yonsson gillar detta.
  20. mega

mega Borgare

Tack för recensionen!
    Denna klocka är det absolut snyggaste jag sett i klockväg. Den är perfekt i alla avseenden.

yonsson gillar detta.
  21. Anti

Anti Stadsbo

Från:
    08
    Underbar recension, ruggigt bra skrivet och klockan är heelt fantastisk. Big like Yonsson!!

yonsson gillar detta.
  22. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Intressant läsning om en underbar klocka

yonsson gillar detta.
  23. JesperO

JesperO Präst

föredömlig recension, intressant och vacka bilder - tack och bock för det Yonsson
    Galet fin klocka du har där..personligen tycker jag du har en av de finare samlingarna på forumet just nu...

yonsson gillar detta.
  24. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Tackar för en perfekt recension! En mycket intressant klocka på alla sätt och vis!

25. par

par Friends of KS

Massor av tack för en trevlig recension

26. Jonulf

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm
    Härlig recension och helt fantastisk klocka!

27. klockodile

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    Tack Johan! Superrecension!

28. Broderjimmy

Broderjimmy Stadsbo

Från:
    Haag, NL
    Denna klockan är så jäkla snygg, tackar för recensionen!

29. garfield

garfield Friends of KS

Verkligen en mycket vacker klocka!! Och en förträfflig recension! Well done!!

30. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Härlig recension yonsson!

Vilken klocka! Blir mycket sugen. Verkar vara gedigen!