Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Recta?

Diskussion i 'Vintage' startad av vemrik, 27 november 2013.

1. vemrik
    Trådstartare

vemrik Torpare

Tänkte höra om någon vet någonting om Recta? Jag har råkat hitta en klocka som tillhört min farfar, skulle tro att den är från sent 40-50-tal nån gång. Prövat att googla, men jag hittar inte mycket info. Det vore ju förstås intressant att få veta mer. Hittar några på ebay, och då verkar det finnas koppling till militären.

Fixoflex, eriksson850 och jabla gillar detta.
  2. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Den var härligt, speciellt baksidan gillar jag :) Funkar den?

Kommer osökt att tänka på rectum.

Jens gillar detta.
  3. vemrik
    Trådstartare

vemrik Torpare

Haha, jo, en och annan rektal fundering har ju jag också fått i skallen... :)

Baksidan är jättefin. Den funkar, men enligt min far, (som inte burit den på länge) så drar den sig några minuter på ett dygn. Jag har inte hunnit kolla själv än. Men jag har tänkt att jag ska lämna in den och få den servad hursomhelst.

4. China

China Guest

Recta tillverkades av Recta Manufacture d'Horlogerie SA, Muller & Vaucher, och man är mest kända för sina militärklockor, men din klocka är en civil modell. Recta finns fortfarande som varumärke, men numera tillverkar man enbart kompasser. Jag skulle tippa att din klocka är tillverkad i början av 1950talet och att urverket är ett Recta C, man hade egen tillverkning innan man senare gick över till lågprisurverk från Ronda.

http://www.recta.ch/en/about-us

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&1archimedeshop&ae0&2uswk&Recta_C

vemrik och fretig gillar detta.
  5. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Kommer osökt att tänka på den här scenen som handlar om arvegods.

Zed har den som profilbild

eriksson850, vemrik och Zed gillar detta.
  6. Zed

Zed Swissera Forumsponsor

Från:
    Göteborg

vemrik, eriksson850 och jabla gillar detta.
  7. fretig

fretig Stadsbo

Från:
    sthlm
    China, du är helt otrolig :pompus:

8. vemrik
    Trådstartare

vemrik Torpare

Kanon - tackar för infon!

9. vemrik
    Trådstartare

vemrik Torpare

Håller med!

10. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    vemrik och jabla gillar detta.
  11. vemrik
    Trådstartare

vemrik Torpare

Liten uppdatering: den drar sig inte, utan på ett dygn fortar den sig ungefär 10 min.

12. China

China Guest

Dags för en service med andra ord.:)

13. vemrik
    Trådstartare

vemrik Torpare

Jajjemen! Klurar lite på vad jag ska ha för rem på den också - jag tror att flexbandet som är på nu är original, men tyvärr är det för stort för mina handleder, så jag måste snoka upp något annat. Och så är det 18mm, har ett fint vintage ödleband, men det blir för nätt för den här ruffiga dinkan, misstänker jag.

14. China

China Guest

Det går att korta en flexlänk, det fixar en urmakare utan problem. Vill du testa själv så finns en guide på länken nedan.

15. vemrik
    Trådstartare

vemrik Torpare

Ja, det där såg ju inte alltför besvärligt ut. Tack för länken! Dags att plocka fram "Den lilla urmakarlådan" med andra ord... :)