• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

RedSub & Comex - sälja på auktion?

virrooo

Audemars
2-Faktor
Givetvis! Tror dock inte det blir några fler klockor för säljaren, sist jag hörde var det investering på sommarhuset som gällde. Helt fel prioritering enligt mig.

Hur tusan ska man veta vad klockan är med ett sommarhus?! Får hoppas att hen bär huset på cordovanstrap i alla fall.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Kaplans borde som sagt fixa det. Annars kan jag tänka mig att det finns flera privata samlare som gärna skulle köpa klockorna direkt. Finns säkerligen någon här på forumet som har kontakt med lite tyngre internationella samlare.

Ingen som vågar sig på en värdering mellan tummen och pekfingret?
 

RDFG

Cartier
inget konstigt att en person har två dykare som ligger nära i funktion när de såldes eller i comex'ens fall delades ut så var de arbetsredskap inte sammlarobjekt

träffade en norsk gubbe som jobbat som dykare för comex, han hade haft några subbar och hade fortfarande en comex/seadweller, de första hade han sålt allt för billigt under 80/90 talet men dwellern höll han hårt i

tror den gick på auktion för några år sedan på stockholmsauktionsverk

cheers
christian


Att det är fullt möjligt håller jag med om, men helt vanligt är det kanske inte.. Bara att gratulera HEN hur som helst!
 

CLT

Rolex
Grattis till ägaren. Finns säkert folk här lö forumet som gärna köper eller har kontakt internationella samlare som hugger dom. Annars Kaplans. Dom når nog ut till rätt köpare!
 

frere

Audemars
2-Faktor
Välkommen till forumet Litto, och minst sagt spektakulär klocka! Kul att ha förmånen att få fingra på sådana rariteter...

Själv finner jag det anmärkningsvärt att det finns personer som tänder till mer på ett könsneutralt pronomen än på klockorna du visar, men alla är vi tydligen olika... Alla könsidentiteter utom Man är tyvärr exotiska på forumet, men i vanliga fall brukar diskussionsklimatet vara mer vidsynt än hittills i den här tråden.
 

Skolläraren

Panerai
Hur ovanlig är egentligen en COMEX Rolex? Om det nu är en sådan raritet, hur kommer det sig att ingen har kunnat säga ett ungefärligt värde?
 

TicTack

Cartier
Tycker du att du är välkomnande mot en ny medlem när du skriver som du gör?

il_340x270.570709733_izc2.jpg
 

Boris Balkan

Fark you!
Hej vänner,

En familjevän vill att jag hjälper hen att sälja två riktiga godbitar (bifogar enkel bild nedan):
  • Rolex Red Sub från cirka 1969 (har inte några referensnummer ännu), kvitto, certifikat och box. Servad regelbundet till och mitten på 90-talet.
  • Rolex Comex Sea Dweller från cirka 1985-1990 (har inte några referensnummer ännu, men boettnumret är ****), box och certifikat. Okänd servicehistorik
Enligt familjevännens specifikationer så önskar hen sälja på auktion för att få ut mest värde av klockan. Hen föreslår exempelvis utländska auktioner för att verkligen nå rätt köpare.

Mina frågor är:
  • Vad kan värderingen vara på respektive klocka (även om jag inte har referensnummer ännu)?
  • Några tankar kring att sälja den till privat samlare eller auktionshus? Fördelar, nackdelar?
  • Någon som har erfarenhet att sälja på svensk auktionsfirma, så som Kaplans, eller från utländsk firma? Fördelar, nackdelar?
Tacksam för all återkoppling!

//Litto

20091220008.JPG


Jag gissar at du kan få mest för dom till en privatperson internationellt. Men det är också störst risk. Jag skulle köra Kaplans personligen.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Litto om du inte redan har gjort det, så föreslår jag att du också ställer frågan på http://www.vintagerolexforum.com/ samt på tyska forumet http://www.r-l-x.de (brukar vara ok att prata engelska där då och då).

Då bör du komma åt samlare och andra intresserade, som kan ge perspektiv och mer info.

Sedan tar du bara och summerar förslag och berättar för oss vad som sägs (eller i varje fall bottennappen) så kan vi hjälpa till att skilja ut de som är handlare och bara försöker göra ett klipp...

Med tanke på vad en Comex-Rolex kan kosta, så kan det lätt vara lönsamt med en flygbiljett för överlämning till en samlare vis-a-vi ett auktionshus.

Mvh A
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Comex är kluriga.....finns alltid ett gäng till salu för yber $$$....köparna är lätträknade.....underar alltid vad de egentligen går för. 5514 i all ära.....men övriga?
 

TicTack

Cartier
För att avsluta hön-debatten: "hen" är ett politiskt laddat ord, kortfattat handlar det om att förändra samhället genom att förändra språket.

Från andra sidan av det politiska spektrat finns ju personer som tvångsmässigt säger N.... istället för svart, lika jobbigt att höra det.

På klocksnack försöker jag undvika politik, och jag uppskattar därför om andra gör detsamma.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
För att avsluta hön-debatten: "hen" är ett politiskt laddat ord, kortfattat handlar det om att förändra samhället genom att förändra språket.

Från andra sidan av det politiska spektrat finns ju personer som tvångsmässigt säger N.... istället för svart, lika jobbigt att höra det.

På klocksnack försöker jag undvika politik, och jag uppskattar därför om andra gör detsamma.


Vad sägs som att spara på orden tills dess att något vettigt tillförs till tråden från dig?
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
För att avsluta hön-debatten: "hen" är ett politiskt laddat ord, kortfattat handlar det om att förändra samhället genom att förändra språket.

Från andra sidan av det politiska spektrat finns ju personer som tvångsmässigt säger N.... istället för svart, lika jobbigt att höra det.

På klocksnack försöker jag undvika politik, och jag uppskattar därför om andra gör detsamma.

Skämtar du eller? Det var ju du och många andra som på ett väldigt otrevligt sätt gjorde en tråd om vintagerolex politisk!
 
Topp