• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

RedSub & Comex - sälja på auktion?

Falcone

Cartier
2-Faktor
Hur ovanlig är egentligen en COMEX Rolex? Om det nu är en sådan raritet, hur kommer det sig att ingen har kunnat säga ett ungefärligt värde?
Såg en nyligen för 150k usd men den har legat länge så vet inte om det priset är relevant har för mig att jag sett dem för runt 75k euro men som sagt begärda priser och vad de säljs för är två väldigt olika saker
Runt en mille, + - några hundra.

Om någon del skulle vara utbytt drar det ner priset rejält eftersom de samlare som är beredda att lägga de stora pengarna vill ha 100 % korrekta exemplar. Även klockans historik (pedigree) och de rätta tillbehören kan ha en förhållandevis stor effekt på priset.

Just ref. 16660 ligger lägre än t.ex. 1665. Ska man utgå från de priser som är offentliga, d.v.s. auktionspriser så kostar en 1655 med logo ungefär dubbelt så mycket som en motsvarande 16660. Under de senaste åren har 16660 gått för runt 30-50k EUR. Prisutvecklingen på vintage Rolex har varit exceptionell under de senaste åren men Comex-klockorna verkar inte riktigt ha följt med i samma takt som t.ex. Daytonas och gilt Submariners.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
För att avsluta hön-debatten: "hen" är ett politiskt laddat ord, kortfattat handlar det om att förändra samhället genom att förändra språket.

Från andra sidan av det politiska spektrat finns ju personer som tvångsmässigt säger N.... istället för svart, lika jobbigt att höra det.

På klocksnack försöker jag undvika politik, och jag uppskattar därför om andra gör detsamma.
Eeh...? Hur vore det om du läste hela tråden först? TS hade ju redan satt punkt för den delen av diskussionen innan du klampade in och började göra bort dig.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Att folk diskuterar trådskaparens ordval istället för, kanske de mest intressanta klockorna som har visats på forumet sedan länge, är tragiskt. Eller, egentligen visar det väl mer om vad man är för person. Att man hänger på ett klockforum utan intresse är för mig helt ofattbart.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Tycker dom ser lite ful polerade ut faktiskt, och den vänstra ser mer ut som en hästhandlar polering, eller hur Davvan :D!




Skojar bara, riktigt trevliga klockor, är bara att gratulera ägaren, Katjiiing!
 

TicTack

Cartier
Hur kan folk här vara mer intresserad av att vara hobby-språkpoliser än dom där två as grymma klockorna!?

Det handlar inte om att vara språkpolis, det handlar om att göra motstånd mot en rörelse som syftar till att förändra samhället och hjärntvätta oss alla. Läs boken 1984.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nyspråk
Nyspråk, engelska: Newspeak, är språket som talas i samhället som beskrivs i romanen 1984 av George Orwell. Det syftar till att upprätthålla romanvärldens rigida och ofria samhälle genom att begränsa individens tankeutrymme och därigenom förhindra kritik mot "Partiet" och dess ledare "Storebror". Språkets struktur och syfte beskrivs detaljerat i ett fristående appendix i Orwells roman. Det som är mest utmärkande för nyspråket är att mängden ord hela tiden minskas. ... Språket går ut på att man tar bort synonymer (till exempel god och vacker, som då samlas i ordet bra) från ursprungsspråket (gammalspråk, engelska) så att språkets nyanser försvinner.

han + hon -> hen
uppfyller många kriterier. Det begränsar ditt tankeutrymme samt det innebär en effektiv minskning av antalet ord.

 

BadkarsPiraten

Vacheron
Det handlar inte om att vara språkpolis, det handlar om att göra motstånd mot en rörelse som syftar till att förändra samhället och hjärntvätta oss alla. Läs boken 1984.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nyspråk
Nyspråk, engelska: Newspeak, är språket som talas i samhället som beskrivs i romanen 1984 av George Orwell. Det syftar till att upprätthålla romanvärldens rigida och ofria samhälle genom att begränsa individens tankeutrymme och därigenom förhindra kritik mot "Partiet" och dess ledare "Storebror". Språkets struktur och syfte beskrivs detaljerat i ett fristående appendix i Orwells roman. Det som är mest utmärkande för nyspråket är att mängden ord hela tiden minskas. ... Språket går ut på att man tar bort synonymer (till exempel god och vacker, som då samlas i ordet bra) från ursprungsspråket (gammalspråk, engelska) så att språkets nyanser försvinner.

han + hon -> hen
uppfyller många kriterier. Det begränsar ditt tankeutrymme samt det innebär en effektiv minskning av antalet ord.



Du ska inte stå och kasta kycklingben i luften också?
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Finns det andra alternativ av svindyra Submariner's med kronskydd?
Eller står Comex i en klass för sig?
 

Skolläraren

Panerai
Det handlar inte om att vara språkpolis, det handlar om att göra motstånd mot en rörelse som syftar till att förändra samhället och hjärntvätta oss alla. Läs boken 1984.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nyspråk
Nyspråk, engelska: Newspeak, är språket som talas i samhället som beskrivs i romanen 1984 av George Orwell. Det syftar till att upprätthålla romanvärldens rigida och ofria samhälle genom att begränsa individens tankeutrymme och därigenom förhindra kritik mot "Partiet" och dess ledare "Storebror". Språkets struktur och syfte beskrivs detaljerat i ett fristående appendix i Orwells roman. Det som är mest utmärkande för nyspråket är att mängden ord hela tiden minskas. ... Språket går ut på att man tar bort synonymer (till exempel god och vacker, som då samlas i ordet bra) från ursprungsspråket (gammalspråk, engelska) så att språkets nyanser försvinner.

han + hon -> hen
uppfyller många kriterier. Det begränsar ditt tankeutrymme samt det innebär en effektiv minskning av antalet ord.


Jag har läst boken, och dina argument faller platt eftersom vi inte tar bort han eller hon. Ingen har någonsin sagt att du inte ska använda han eller hon, på samma sätt som de tar bort "dålig" och ersätter med "obra" i 1984. Newspeak tar bort ord, vi har lagt till ett ord som vissa tycker är användbart och andra inte.

Du behöver absolut inte använda hen om du inte vill, ingen behöver använda det ordet om de inte vill. Det är helt frivilligt, precis som ord som "carpa", "embrejsa" eller "e-sport". Några vill använda ordet, många vill inte det. Jag tänker då inte tvinga dig att använda det eller identifiera dig själv med det tredje könet. Du kan vara lugn, din hjärna förblir otvättad.


OnT: Ursäkta mig, trådskaparen, men om dessa klockor är så pass värdefulla som de sägs vara hur kommer det sig att de kunniga inte har önskat fler bilder för att kunna fastslå äktheten? Jag minns GMT-chocken med fortsatt dålig bismak i munnen. Om det är tydligt även på första bilden att det här är genuin vara skulle jag gärna få veta lite om hur man ser äktheten på dessa ur.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Massa jävla svammel

picard_facepalm1.jpg



OnT - Vilka klockor! Ska bli spännande att se vad det kan säljas för, håll oss gärna uppdaterade!
Välkommen till forumet.
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Ni luftar verkligen hur trötta ni är. Suck.

TS, lägg upp fler och bättre bilder när du kan så finns det säkert nån vettig medlem som kan bedömma skicket och ge ett hum om värdet.
Rödingen verkar vara i ett fint skick med fasningar kvar på boetten. Meters first adderar till värdet också.
Värt att veta är att skicket på tavlorna kommer att vara avgörande då en markant del av värdet sitter i dessa. Så innan någon kan uttala sig om värdet på klockorna så måste det till högupplösta bilder från alla håll.
Välkommen hit. :)
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Att folk diskuterar trådskaparens ordval istället för, kanske de mest intressanta klockorna som har visats på forumet sedan länge, är tragiskt. Eller, egentligen visar det väl mer om vad man är för person. Att man hänger på ett klockforum utan intresse är för mig helt ofattbart.


Nej jag har inget intresse alls..
 

Fabian

Patek
2-Faktor
wundlander: Från en som är helt ovetande om sådant här: vad är fasningar?

Dom sitter vid bandhornen. Tänk dig bandhornens yttre sida. Där det blankpolerade och det borstade stålet möts. Där ska det finnas en tredje fasning som fortlöper från vridningen och ner mot bandhornens slut. Såhär:

image.jpg


Edit: dock ska fasningarna se olika ut beroende på modell och årtal. Generellt verkar fasningarna bara ha funnits på sportrolex och funnits fram till tidigt 80-tal men då otroligt mycket mindre och tunnare. Som störst verkar de ha varit runt 60-talet/ tidigt 70-tal.
 

Skolläraren

Panerai
Dom sitter vid bandhornen. Tänk dig bandhornens yttre sida. Där det blankpolerade och det borstade stålet möts. Där ska det finnas en tredje fasning som fortlöper från vridningen och ner mot bandhornens slut. Såhär:

image.jpg


Edit: dock ska fasningarna se olika ut beroende på modell och årtal. Generellt verkar fasningarna bara ha funnits på sportrolex och funnits fram till tidigt 80-tal men då otroligt mycket mindre och tunnare. Som störst verkar de ha varit runt 60-talet/ tidigt 70-tal.

Tackar! Så om en klocka är välpolerad borde dessa fasningar ha försvunnit, om jag förstår rätt?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Värt att ta i beaktning är att det försvinner rätt mycket pengar i provisioner när man går via auktionshus. Givetvis kan detta vägas upp emot att klockorna når en större massa samt att vissa känner en större trygghet att köpa via auktionshus. Sedan ska man betala skatt för vinsten vid försäljning utav lösöre. 30% skatt på vinsten efter schablonavdrag på 50.000kr. Om hen har haft klockorna i sin ägo länge kan man anta att större delen utav försäljningspriset kommer vara vinst då dessa ur har haft ett rejält uppsving dom senaste åren. Går man via ett auktionshus blir ju försäljningen offentlig och såldes lättare för skattemyndigheten att se.


Du kan även välja att omkostnadsbeloppet ska vara 25 % av försäljningspriset om det skulle vara mer fördelaktigt. Sen får du självklart göra avdrag för omkostnader så som försäljning och förbättring.
 

JAkesson

Omega
Jag är tveksam att du får ut så mycket för den tyvärr. Bättre sälja båda till mig, skall vi säga en tjuga rakt av för båda?
*host* *host*

Nej, i ärlighetens namn. Enormt fina klockor.
Kolla in Kaplands, men kolla verkligen villkoren.. skatter, avgifter etc. Väg det mot en värdering som en AD kanske kan hjälpa dig med.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Tackar! Så om en klocka är välpolerad borde dessa fasningar ha försvunnit, om jag förstår rätt?

Njae nödvändigtvis inte.

Men problemet är att få verkar vara duktiga på att återskapa originalutseende på vintage sportrolex vid polering. Däremot är det ingen omöjlighet. Välpolerad klocka indikeras mer med att bandhornen börjar bli väldigt smala.

Än en gång Edit: iallfall i Sverige. Däremot verkar RSC utomlands vara duktiga.
 

Skolläraren

Panerai
Njae nödvändigtvis inte.

Men problemet är att få verkar vara duktiga på att återskapa originalutseende på vintage sportrolex vid polering. Däremot är det ingen omöjlighet. Välpolerad klocka indikeras mer med att bandhornen börjar bli väldigt smala.

Än en gång Edit: iallfall i Sverige. Däremot verkar RSC utomlands vara duktiga.


Det är sportmodellerna som har fasning, om jag förstår rätt? T.ex. vintage Day-Date har ingen fasning?
 

Litto

Breitling
Hej igen allesammans - är glad över att det är så pass stort engagemang kring detta!

Så fort jag har fler bilder, högupplösta, så återkommer jag. Har ni några specifika önskemål kring delar som ska fotograferas?

Och tack till era alla som välkomnar mig in till forumet, kan tyvärr inte lova att jag kommer leverera lika spännande klockor varje gång jag skapar en tråd...:)
 

F-L-P

Panerai
Hej igen allesammans - är glad över att det är så pass stort engagemang kring detta!

Så fort jag har fler bilder, högupplösta, så återkommer jag. Har ni några specifika önskemål kring delar som ska fotograferas?

Och tack till era alla som välkomnar mig in till forumet, kan tyvärr inte lova att jag kommer leverera lika spännande klockor varje gång jag skapar en tråd...:)


Va!? Vi har vant oss vid viss standard från dig nu ;) .

Kul att du visar upp två riktigt grymma klockor! Hoppas att försäljningen går bra och välkommen till tydligen Sveriges mest bakåtsträvande forum!

/F-L-P
 
Topp