• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Referensboetter, arkiv?

easy rider

Brüno
2-Faktor
I takt med att forumet växer och intresset för vintage ökar vore det väl trevligt med något sorts referensarkiv över boetter, på de "vanligaste" vintageklockorna? Får till och från frågor om just boetter och det är alltid bra att kunna referera till en som inte är sönder-eller fulpolerad. Jag själv kan ingenting om tex. DD eller olika Omega.

Det behöver inte vara något storslaget á la VRFs tavelarkiv, utan äger du en klocka du vet har bra boett med orginalformerna kvar och som inte är sönderpolerad, kan du posta några bilder med årtal och refnr.

Eller?
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
God idé! Vem avgör om boetten är tillräckligt bra? Skickas bilderna till dig, Aurum eller Spencer66 ? :)
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
I takt med att forumet växer och intresset för vintage ökar vore det väl trevligt med något sorts referensarkiv över boetter, på de "vanligaste" vintageklockorna? Får till och från frågor om just boetter och det är alltid bra att kunna referera till en som inte är sönder-eller fulpolerad. Jag själv kan ingenting om tex. DD eller olika Omega.

Det behöver inte vara något storslaget á la VRFs tavelarkiv, utan äger du en klocka du vet har bra boett med orginalformerna kvar och som inte är sönderpolerad, kan du posta några bilder med årtal och refnr.

Eller?

Din 7928 måste väl vara självklar i det arkivet?
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Tycker det är en riktigt bra ide. Alternativt kanske man inte behöver äga klockorna som bedöms? Finns det en klocka som man är intresserad av eller bara rent av vilja lära sig lite mer om kanske man kan posta den här och få lite feedback ang. boett skick?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Så länge man lämnar det någorlunda öppet, och bara använder sig av de fakta man har. Risken är att så fort det blir subjektivt, att det blir något av en djungel.

T.ex: "5513, 1966. Kom från min pappa, som aldrig polerade den"

"1675, 1973. Okänd historik, men har inga synliga fasningar på boettkanterna och verkar ha sett polering"

"1680, 1978. Köpt av mig av originalägaren som aldrig polerade den. Jag lämnade in den på Rob och polerade upp den"
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Så länge man lämnar det någorlunda öppet, och bara använder sig av de fakta man har. Risken är att så fort det blir subjektivt, att det blir något av en djungel.

T.ex: "5513, 1966. Kom från min pappa, som aldrig polerade den"

"1675, 1973. Okänd historik, men har inga synliga fasningar på boettkanterna och verkar ha sett polering"

"1680, 1978. Köpt av mig av originalägaren som aldrig polerade den. Jag lämnade in den på Rob och polerade upp den"


Självklart, och precis som de exempel du listar. Det ska ju som sagt inte ses som något faktaarkiv utan mer referenser för hur boetter kan skilja sig. Ett fett case behöver inte betyda att det är bra och likaså kan en bra polerad boett vara tunn.

Jag har ingen självklar plan eller tanke. Kanske bara en tråd där det fokuseras på boettens form och skick, med refnr och årtal, så folk har något att utgå ifrån?
Skulle mer än gärna lära mig om bland annat DJ och DD, mycket svårt för mig att avgöra skicket på dessa. Likaså vissa Omegadykare eller gammelkronografer är svåra att avgöra skick på.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Självklart, och precis som de exempel du listar. Det ska ju som sagt inte ses som något faktaarkiv utan mer referenser för hur boetter kan skilja sig. Ett fett case behöver inte betyda att det är bra och likaså kan en bra polerad boett vara tunn.

Jag har ingen självklar plan eller tanke. Kanske bara en tråd där det fokuseras på boettens form och skick, med refnr och årtal, så folk har något att utgå ifrån?
Skulle mer än gärna lära mig om bland annat DJ och DD, mycket svårt för mig att avgöra skicket på dessa. Likaså vissa Omegadykare eller gammelkronografer är svåra att avgöra skick på.

Det är intressant. Men det krävs någorlunda bilder och någorlunda kunskap för att kunna bidra.

Allt skiljer sig från år till år och från modell till modell, och det är inte lätt att hålla reda på. En sen vit 1680 ser ju inte likadan ut som en tidig röd till exempel.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Bra idé. Stor djungel där ute för en vintage nybörjare. Google får jobba hårt just nu.
 

Obeedoobe

Friends of KS
Riktigt bra idé! Då man själv har dålig tillgång till vintageur finns det mycket att lära. Kan bidra med bilder på en connie och en gammal seamaster om det behövs.

Mvh
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Jaha. Jag får väl börja då. Skönjer vi en viss Tudor-uppgång, inom vintagevärlden?
Här kommer mitt bidrag:
En 7928 från 1965, serienr: 505,XXX. Enligt handlaren, HQmilton, köptes denna av en handlarkollega, som i sin tur förvärvat den från första ägaren, som inte hade servat eller polerat den. Det är info som kommer ett par steg bort och visst kan den säkert ha fått en lättare polering. Faktum kvastår dock att denna boett är riktigt bra. Fasningarna löper fint längs sidorna och ut mot kronskydden och godset (bilden längst ner) är det mycket kvar av. Jag vet inte de exakta skillnaderna jämfört med storebror Rolex boetter från samma era, men kan det benas ut så skulle denna kunna användas som referens till de som spanar efter motsvarande 5513? (acce1999)

Bilder:

P4104197.JPG
P4104198.JPG
P4104199.JPG
P4104200.JPG
IMG_5907.JPG
IMG_5908.JPG
IMG_5909.JPG
IMG_5910.JPG
IMG_5911.JPG
IMG_5915.jpg
 
Topp