• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Referenskoll: ronniekil

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

David

Bödeln
Spencer66 skrev:
Har du tittat för djupt i glaset?
Inte alls, faktiskt bara Sambuca idag!
Spencer66 skrev:
Än en gång David läs Traderas regelverk i tråden ovan, sedan kan du uttala dig.
Jag är läskunnig, och jag har aldrig påstått att budtrissning skulle vara varken tillåtet eller acceptabelt. Det enda jag sagt är att jag tycker att det är svårt att spela lurad-kortet om man fått precis den vara man förväntat sig till ett pris man har accepterat, och att det är väldigt mycket mer allvarligt att som säljare syssla med kopior, frankens, måleri eller pussel.
Spencer66 skrev:
Tror även det är förmätet att tro att det är bara skräp som handlas på dessa marknadsplatser..
Säger du det så, jag tänker då inte utreda sanningshalten personligen. :)

Raskt över till något som har annan betydelse än den rent hypotetiska, Johan Falk eller Terminator Salvation?
 
C

China

Guest
David skrev:
Eftersom jag aldrig köpt något på Tradera, och antagligen aldrig kommer att göra det heller, borde jag kanske hålla tyst, men jag tänker ändå ha en åsikt.

Oavsett vad man tycker om auktionsförfarandet har, vad jag förstått, köparen fått varan som denne har varit beredd att betala ett visst pris för. Om budtrissning eller liknande oegentligheter har förekommit är det enda resultatet att köparen får betala något mer för nåt skräp och att säljaren har tjänat någon hundralapp extra på att sälja sagt skräp. Det är ingen som har tvingat eller lurat köparen att betala det aktuella priset.

Detta är många, många storleksordningar mindre allvarligt än att lägga ett bud (artificiell inflation eller ej) på vad man tror är en okej vara och istället få en kopia, en franken eller ett påstått fullset som är ihoppusslat.

Personligen tycker jag att det är en storm i ett vattenglas. Tycker man att priset är för högt är det bara att låta bli att lägga ett högre bud. Köp samma skräp på Blocket istället till säljarens utannonserade (säkert högre) pris om det känns bättre, eller låt bli att handla av säljaren.

Att tro att någon auktion, oavsett om det gäller en lägenhet på Sveavägen eller en Patek på Christie's, inte är utsatt för någon typ av manipulation är bara naivt. Så länge man får det man tror man betalat för får man vara rätt nöjd.

Irrelevant anekdot: Jag har handlat på eBay en gång, trodde jag skulle få en plånbok. Det jag fick var en rätt dålig kopia. Köparen bad om ursäkt, och bad mig skicka tillbaka varan. Jag fick aldrig varken någon äkta vara eller mina pengar, säljaren gick upp i rök.

Jag tycker nog att s.k. budtrissning är ett problem, men avstår från kommentarer om olika inblandade personer i tråden. När det gäller Tradera så finns det mycket okunniga impulsköpare, är utropet väldigt lågt och många budgivare, så är det lätt för den oerfarne att ryckas med. Bjuder många på objektet så känns det säkrare för en novis, och man kanske dras med till en högre prisnivå än vad man tänkt sig. Det är inte precis gamla erfarna klockrävar som går i den här fällan.

Visst har man som budgivare ett eget ansvar, det går aldrig att komma ifrån. Men som säljare så har man trots allt godkänt auktionsvillkoren, och jag kan inte se att s.k. budtrissning skulle vara mindre allvarligt än att sälja piratkopior eller klockor som inte stämmer med auktionsbeskrivningen.

Trots allt så kan en säljare på Tradera sätta ett utrop som ligger i närheten av marknadspris, eller ha ett reservationspris om man inte vill riskera att auktionsobjektet slumpas bort. Jag har svårt att se hur de lösningarna skulle vara något problem, om man nu inte är på rövarstråt och är ute efter att "lura bönder".
 

Ministern

Founder
2-Faktor
A

Anonymous

Guest
Spencer66 skrev:
oskarponken skrev:
Spencer66 skrev:
oskarponken skrev:
Vem fan säljer prylar på tradera till sin egen familj??


Han tråden handlar om..

Jo jag vet. Syftade mer på att det är en helt orimlig förklaring till ett beteende som suger. Ingen kan ju på allvar köpa den förklaringen.


Konstigt nog finns det folk som tycker det är ett acceptabelt beteende..
Du ligger bra med nu spencer66....Du är en klippa för detta forum,,men du förstår ej fakta ;)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
ronniekil skrev:
Spencer66 skrev:
oskarponken skrev:
Spencer66 skrev:
oskarponken skrev:
Vem fan säljer prylar på tradera till sin egen familj??


Han tråden handlar om..

Jo jag vet. Syftade mer på att det är en helt orimlig förklaring till ett beteende som suger. Ingen kan ju på allvar köpa den förklaringen.


Konstigt nog finns det folk som tycker det är ett acceptabelt beteende..
Du ligger bra med nu spencer66....Du är en klippa för detta forum,,men du förstår ej fakta ;)

Och fakta är?
 
A

Anonymous

Guest
Spencer66 skrev:
ronniekil skrev:
Spencer66 skrev:
oskarponken skrev:
Spencer66 skrev:
oskarponken skrev:
Vem fan säljer prylar på tradera till sin egen familj??


Han tråden handlar om..

Jo jag vet. Syftade mer på att det är en helt orimlig förklaring till ett beteende som suger. Ingen kan ju på allvar köpa den förklaringen.


Konstigt nog finns det folk som tycker det är ett acceptabelt beteende..
Du ligger bra med nu spencer66....Du är en klippa för detta forum,,men du förstår ej fakta ;)

Och fakta är?
Skicka ditt nummer,,är tyvärr många som vill ha tag i dej,,,din lilla klippa ;)
Jag har förklarat mig för hela klocksnack men du verkar inte förstå svenska så vi kör din modell,,skicka ditt nummer
 

Ricrob

Patek
Invänder mig mot vem som verkar ha problem med språket här... Märkligt hotfull ton också kan jag tycka, eller så fattar jag inte svenska?
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
ronniekil skrev:
Du ligger bra med nu spencer66....Du är en klippa för detta forum,,men du förstår ej fakta ;)

Delge oss gärna de fakta Spence inte förstår. Du har själv erkänt att du trissar upp priserna på dina objekt via vänner och din 14-årige son. Jag tror att det är DU som inte förstår att det såväl är åt helvete rent etiskt som strider mot Traderas egna regelverk.
Du borde ta och lägga dig platt, be om ursäkt över att du är en rufflare och lova att sluta med dumheterna i stället för att fortsätta förklara bort det hela.
En fråga: Heuern som du sålde för 9K till någon som kallar sig Plommon, hur kommer det sig att den aldrig bytte ägare? Som jag har förstått det så sålde du den sedan här i tråden? Ville inte den där Plommon ha den, eller var det kanske så att han/hon är en av dina polare som skenbudade och råkade buda hem den?

JoberMan
 

wwjbd

Omega
Re: Sv: Referenskoll: ronniekil

ronniekil skrev:
Spencer66 skrev:
ronniekil skrev:
Spencer66 skrev:
oskarponken skrev:
Spencer66 skrev:
oskarponken skrev:
Vem fan säljer prylar på tradera till sin egen familj??


Han tråden handlar om..

Jo jag vet. Syftade mer på att det är en helt orimlig förklaring till ett beteende som suger. Ingen kan ju på allvar köpa den förklaringen.


Konstigt nog finns det folk som tycker det är ett acceptabelt beteende..
Du ligger bra med nu spencer66....Du är en klippa för detta forum,,men du förstår ej fakta ;)

Och fakta är?
Skicka ditt nummer,,är tyvärr många som vill ha tag i dej,,,din lilla klippa ;)
Jag har förklarat mig för hela klocksnack men du verkar inte förstå svenska så vi kör din modell,,skicka ditt nummer

@ronniekil Vilken lysande försäljare du visar dig vara.
Klocknördarnas egna Al Capone!

Skärpning nu för fan!

@Spencer du är en klippa! Kör hårt!

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
ronniekil skrev:
Spencer66 skrev:
ronniekil skrev:
Spencer66 skrev:
oskarponken skrev:
Spencer66 skrev:
oskarponken skrev:
Vem fan säljer prylar på tradera till sin egen familj??


Han tråden handlar om..

Jo jag vet. Syftade mer på att det är en helt orimlig förklaring till ett beteende som suger. Ingen kan ju på allvar köpa den förklaringen.


Konstigt nog finns det folk som tycker det är ett acceptabelt beteende..
Du ligger bra med nu spencer66....Du är en klippa för detta forum,,men du förstår ej fakta ;)

Och fakta är?
Skicka ditt nummer,,är tyvärr många som vill ha tag i dej,,,din lilla klippa ;)
Jag har förklarat mig för hela klocksnack men du verkar inte förstå svenska så vi kör din modell,,skicka ditt nummer
Känner att jag inte kan sitta tyst.
Om du ska fortsätta husera på forumet så vill jag ha en förklaring från dig. En bra sådan.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Kör man inte med rent mjöl i påsen så kommer det alltid fram. Så tycks det vara nu. Det blir bara löjligt med bortförklaringar härifrån...
 
A

Anonymous

Guest
daviden skrev:
ronniekil skrev:
Spencer66 skrev:
ronniekil skrev:
Spencer66 skrev:
oskarponken skrev:
Spencer66 skrev:
oskarponken skrev:
Vem fan säljer prylar på tradera till sin egen familj??


Han tråden handlar om..

Jo jag vet. Syftade mer på att det är en helt orimlig förklaring till ett beteende som suger. Ingen kan ju på allvar köpa den förklaringen.


Konstigt nog finns det folk som tycker det är ett acceptabelt beteende..
Du ligger bra med nu spencer66....Du är en klippa för detta forum,,men du förstår ej fakta ;)

Och fakta är?
Skicka ditt nummer,,är tyvärr många som vill ha tag i dej,,,din lilla klippa ;)
Jag har förklarat mig för hela klocksnack men du verkar inte förstå svenska så vi kör din modell,,skicka ditt nummer
Känner att jag inte kan sitta tyst.
Om du ska fortsätta husera på forumet så vill jag ha en förklaring från dig. En bra sådan.
Jag skulle föredra att bli bort plockad omgående,,jag ser ingen annledninga att jag skall förklara mig flera gånger angående samma sak...Jag är ärlig och skriver att det var mitt fel flera gånger...Vissa kan ju läsa ser jag men inte alla tydligen..

Plocka bort mig omgående vänligen men bestämt...
Är inte intresserad att vara medlen mera här,,ordna detta omgående..
Ronnie
 

P-A

Sir Spamalot
ronniekil skrev:
Jag skulle föredra att bli bort plockad omgående,,jag ser ingen annledninga att jag skall förklara mig flera gånger angående samma sak...Jag är ärlig och skriver att det var mitt fel flera gånger...Vissa kan ju läsa ser jag men inte alla tydligen..

Plocka bort mig omgående vänligen men bestämt...
Är inte intresserad att vara medlen mera här,,ordna detta omgående..
Ronnie


Och genom det så tycker jag att denna tråd är klar.
Det löser sig sa mördaren som stoppade liket i syra.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Med inlägget i tråden räknat, bad ronniekil att bli borttagen totalt två gånger - fick även PM.
FYI: Hade så klart inte publicerat PM om det fanns "känsligt innehåll" i det.
 

Bilagor

  • ronniekil.png
    ronniekil.png
    25.5 KB · Visningar: 569

Per

Björklövens finest
2-Faktor
daviden skrev:
Per skrev:
Antar detta är tradera-kontot? Synd att man verkar kunna byta nick lite hur man vill. :(

http://www.tradera.com/MyTradera/Feedba ... gnr=182725
Om man vill kan man ju skriva in hans nya nick i den här tråden, då dyker den upp på en google-sökning. Testa att googla hans namn nu.

Tycker f ö att detta är transparens, INTE smutskastning.
Länken borde vara samma även om han byter nick. Den går till kontot. Därför bättre att bara länka än att varna för ett specifikt nick.

Vänligen rätta mig om det nu inte går att byta nick och detta inte är kontot i fråga. :)

Och ja, detta är transparens. Inte smutskastning. Ronnie hade alla chanser i världen att styra upp sin business. Istället valde han att stoppa huvet i sanden och hoppas att detta snabbt skulle glömmas. Visar ganska tydligt vem han är.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Per skrev:
daviden skrev:
Per skrev:
Antar detta är tradera-kontot? Synd att man verkar kunna byta nick lite hur man vill. :(

http://www.tradera.com/MyTradera/Feedba ... gnr=182725
Om man vill kan man ju skriva in hans nya nick i den här tråden, då dyker den upp på en google-sökning. Testa att googla hans namn nu.

Tycker f ö att detta är transparens, INTE smutskastning.
Länken borde vara samma även om han byter nick. Den går till kontot. Därför bättre att bara länka än att varna för ett specifikt nick.

Vänligen rätta mig om det nu inte går att byta nick och detta inte är kontot i fråga. :)
Jag vet inte om det är hans konto...
Enda jag brydde mig om var den hotfulla tonen som började växa fram här. Det och att han erkände upptrissning av priser, något som Tradera har tydliga regler för.
Skapar knappast goodwill bland oss som gillar klockor, vi ska ju försöka hålla ihop och hjälpa varandra - inte utnyttja varandra.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det känns som om det här ämnet är helt uttömt nu och det finns tillräcklig info i tråden åt alla. Jag kommer därför låsa tråden.

Jag vill också poängtera att det inte är ok att köra attityd med halvhot och berätta att folk "vill ha tag i någon etc" och att det ska skickas PM med nummer etc.

Kom igen, det här är ett klockforum, för vuxna människor!

Om någon har frågor eller synpunkter på detta går det bra att skicka mig ett PM.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp