• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Referensnummer

Akempis

Breitling
Hej!

Jag har ganska nyligen upptäckt klockor och hur fascinerande de är. Just nu försöker jag bara lära mig så mycket som möjligt om grunderna när det gäller klockor. När det gäller urverk, kvalité och material har jag kunnat läsa mig till det någorlunda, men en sak gällande klockor lyckas jag inte förstå, och det är referensnumret. När folk skriver/säger 5610C(som exempel taget ur luften) är jag helt förlorad. Jag kan uppskatta en klocka som är fin, har historia eller många komplikationer just på grund av hantverket som är nedlagt i klockan, men referensnumret är, än så länge för mig, obegripligt.

Om någon vänlig själ på KS skulle kunna bringa lite ljus gällande detta skulle jag vara väldigt tacksam!

Lev och må!
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Välkommnen till forumet, referensnummret ska du se som ett modellnummer och vissa är väl lite mer kända än andra. Ett tips är att googla på de så lär du dig mer med tiden.
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Ett referensnummer är urets exakta modellbeteckning. En Rolex Submariner bär modellnamnet Submariner, men finns i flera olika utföranden, således finns olika referensnummer för att definiera olika modeller i tillverkares sortiment

Så klart en mycket precisare definition, även om det är precis samma sak som avses ;)
 

watchwelder

Friends of KS
Riktigt imponerad av alla som verkar ha de flesta i huvudet! Skit svårt, eller så är det bara jag som inte övar tillräckligt [emoji4]
 

OBRKV

Cartier
Referensnummer kommer du garanterat lära dig om du hänger på forum (typ KS) tillräckligt mycket. För mig började det med Rolex Datejust 1601 och 1603. Kolla vad skillnaderna är och så vidare.
 

Glusch

Cartier
Välkommen till forumet! Marckus slog mer eller mindre huvudet på spiken men tänkte fortsätta på hans förklaring och tänker även jag använda Submariner som exempel. De två följande bilderna är båda Submariners, den första en Submariner 14060 och den andra en Submariner 16610. De är samma klockmodell men ser olika ut. Därav har man referensnumret för att enkelt kunna förstå vilken version av klockmodellen det handlar om.

Submariner_14060M.jpg

The-WAJE_Rolex_18688_1_filtered-900x900.jpg
 

Akempis

Breitling
Imponerande och tack för förklaringarna. Jag börjar haja lite mer nu, en följd fråga kommer här: Representerar varje enskild siffra något speciellt?

T.ex. jämn/udda siffra innebär datum, är sista siffran högre än 2 är det en chronograph osv.

Ber om ursäkt för eventuella otydligheter, jobbar fortfarande på att få bättre förståelse om klockorna:p
 

BadkarsPiraten

Vacheron
8 i slut siffra är helguld.
5 är Roséguld tror jag.
3 är two tone (stål och guld).

Olika längder på referens numret är olika årtal. T.ex fyra siffror är tidiga (60-70 tal), 5 är senare fram tills 2000 talet tror jag och 6 är därifrån. T.ex 16610 är äldre än 116610. 16610 har aluminium bezel son är målad och 116610 har keramik.

Jag är inte helt hundra på årtalen, någon annan kan rätta mig.
 

Akempis

Breitling
8 i slut siffra är helguld.
5 är Roséguld tror jag.
3 är two tone (stål och guld).

Olika längder på referens numret är olika årtal. T.ex fyra siffror är tidiga (60-70 tal), 5 är senare fram tills 2000 talet tror jag och 6 är därifrån. T.ex 16610 är äldre än 116610. 16610 har aluminium bezel son är målad och 116610 har keramik.

Jag är inte helt hundra på årtalen, någon annan kan rätta mig.

Jag tittade runt lite och om det finns en 1:a före sista siffran verkar det innebära att glaset ovanför datumsiffran förstorar datumet, vilket gör det lättare att avläsa.

Något som kan bekräftas?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Ha i åtanke.
DayDate från 60-70 talet är 1803 och är i helguld.
Sen kom 18038 som också är helguld.
Senare kom 118038 som också är helguld.

Den första slutar på 3, men är helguld.
Samma sak med 5513 som också slutar på 3, men den är stål.
Jag tror slut siffran blev viktig på 5 siffra referenser (där den pekar åt vilket material det är), rätta mig om jag har fel.
Kan tillägga att 0 är stål.
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Ha i åtanke.
DayDate från 60-70 talet är 1803 och är i helguld.
Sen kom 18038 som också är helguld.
Senare kom 118038 som också är helguld.

Den första slutar på 3, men är helguld.
Samma sak med 5513 som också slutar på 3, men den är stål.
Jag tror slut siffran blev viktig på 5 siffra referenser (där den pekar åt vilket material det är), rätta mig om jag har fel.
Kan tillägga att 0 är stål.


Googleade lite också och fick inte ihop siffernförklaringen- har även sett detta i en annan tråd
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag tittade runt lite och om det finns en 1:a före sista siffran verkar det innebära att glaset ovanför datumsiffran förstorar datumet, vilket gör det lättare att avläsa.

Något som kan bekräftas?

Hmm...
Sky-Dweller har 3 och har gubbglaset.
Seadweller och Submariner har 6 och utan gubbglas.
Sub och GMT verkar ha 1 med gubbglas.
 

Kairo

Panerai
Vadfan... det är ju bara en massa Rolexreferenser!
Kolla på den här videon av Hodinkee och lär dig om Patek Philippes Perpetual Calendar kronografer!
http://www.hodinkee.com/features/reference-points-patek-philippe-perpetual-calendar-chronographs

Här är några artiklar om viktiga (Rolex) referenser:

Vintage Watch Shopping: The Incredible Vintage Rolex Selection Of Watches In Rome

http://www.hodinkee.com/blog/vintage-watch-shopping-with-watches-in-rome
Reference Points: The Rolex Paul Newman Daytona
http://www.hodinkee.com/blog/understand-the-paul-newman-daytona


Kolla in Jake's Rolex World för allt om Rolex

http://rolexblog.blogspot.se/

...eller Jake's Patek World för allt om... Patek.

http://patekwatch.blogspot.se
 

Bilagor

  • static.squarespace.com.jpg
    static.squarespace.com.jpg
    144 KB · Visningar: 111

Akempis

Breitling
Jag är på det klara att det som hittills nämnts endast gäller Rolex, men eftersom man måste börja någonstans kan man lika gärna börja med ett så etablerat och välkänt märke som Rolex. Målet är ju givetvis att lära sig så många som möjligt, men att börja med ett märke som man väldigt sällan/aldrig är i kontakt med eller ser, som Vacheron Constantin, Patek eller Audermars känns avigt. Men det är givetvis min personliga uppfattning.

Jättetack för att så många lagt ner så pass mycket tid på detta och länkat till en hel del bra länkar!
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Mjukstarta med Rolex och ta Omega en dag när du har absolut inget annat för dig. Deras senare referenser är nämligen sinnesjuka.

ännu enklare, börja med sinn. De har inte så många klockor, och "endast" 3-4-ställiga referensnummer. Sinn finns ju inte så mycket här så det är inte så stor risk att du gör bort dig... (lite ironi, gillar sinn, speciellt min 556i, men skulle vilja ha en 856S om den var lite mindre...)

Skämt och sido. du kommer lära dig efterhand som du hänger här... Rolex är ganska enkelt om man tar de vanliga referenserna... allt special blir lite klyddigt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det finns oftast logik bakom referensnummer, men dessa är som sagt inte märkesövergripande.

Ett annat exempel:
Grand SEIKO
Sista bokstaven bestämmer urverket:
Sbg*
R= automat
A= Spring drive
M=GMT
X/F= Kvarts beroende på version X= 9F. F=8J
Det finns även några undantag där exempelvis L betyder guld.

Därutöver följer modellsiffrorna.
Exempel: SBGM001 - Första GMT-modellen

I princip alltid är de sista två siffrorna tavelfärgen och de använder bara udda nummer.

Nytt exempel:
SBGF019 - Gammal svart kvartsare med svart urtavla
SBGF021 - Samma modell, men med blå tavla.
 

Fisherking

Rolex
2-Faktor
Tycker att den här sidan förklarar Rolex referencenummer bra.

http://www.watchgeek.com/rolexdate.htm

Fjärde siffran är alltså vilken typ av glasring som sitter på. ex. 1601 (Datejust med Finely engine turned bezel) om ringen är i stål eller gul/vit guld spelar ingen roll. Det är först med 5:e siffran som materialet kommer in på klockan . ex. 16013 Datejust med Finely engine turned bezel, stainless steel and yellow gold.
 

David

Bödeln
Kort och löst ser evolutionen av GMT Master ut så här:
  1. 6542 (Modifierad Turn-o-graph med 24h-visare, med bakelit-ring)
  2. 1675 (Kronskydd och metall-ring)
  3. 16750 (Quickset)
  4. 16760 (Första GMT Master II, safirglas)
  5. 16700 (Vitguldsindex)
  6. 16710 (Andra GMT Master II)
  7. 116710 (Tredle GMT Master II, maxi case, maxi dial, keramisk ring)
Övergångarna från tidigare fyrsiffriga referenser till senare (alltså 6542 -> 1675, eller 6538 -> 5508) känns inte särskilt intuitiva, någon som kan förklara dessa? Jag har utgått ifrån att Rolex helt enkelt bytte nummerstruktur, och att det därmed inte finns någon logik.

Evolutionen till femsiffriga referensnummer gjordes i de flesta fall genom att lägga på en nolla sist (eller en trea för halvguld, eller åtta för helguld) och innebar lite löst övergång till safirglas, luminova och vitguldsindex.

Evolutionen till sexsiffriga gjordes i de flesta fall genom att lägga på en etta först (eller en tvåa i fallet Explorer II, som dessutom ökade i storlek till 42 mm) och innebar i de flesta fall keramisk vridring och tjockare boett.

I fallet GMT Master och GMT Master II är tillbaka gången i referensnummer (16750/16760 till 16700/16710) i mina ögon rätt konstig. Finns det någon rimlig förklaring?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Kort och löst ser evolutionen av GMT Master ut så här:
  1. 6542 (Modifierad Turn-o-graph med 24h-visare, med bakelit-ring)
  2. 1675 (Kronskydd och metall-ring)
  3. 16750 (Quickset)
  4. 16760 (Första GMT Master II, safirglas)
  5. 16700 (Vitguldsindex)
  6. 16710 (Andra GMT Master II)
  7. 116710 (Tredle GMT Master II, maxi case, maxi dial, keramisk ring)
Övergångarna från tidigare fyrsiffriga referenser till senare (alltså 6542 -> 1675, eller 6538 -> 5508) känns inte särskilt intuitiva, någon som kan förklara dessa? Jag har utgått ifrån att Rolex helt enkelt bytte nummerstruktur, och att det därmed inte finns någon logik.

Evolutionen till femsiffriga referensnummer gjordes i de flesta fall genom att lägga på en nolla sist (eller en trea för halvguld, eller åtta för helguld) och innebar lite löst övergång till safirglas, luminova och vitguldsindex.

Evolutionen till sexsiffriga gjordes i de flesta fall genom att lägga på en etta först (eller en tvåa i fallet Explorer II, som dessutom ökade i storlek till 42 mm) och innebar i de flesta fall keramisk vridring och tjockare boett.

I fallet GMT Master och GMT Master II är tillbaka gången i referensnummer (16750/16760 till 16700/16710) i mina ögon rätt konstig. Finns det någon rimlig förklaring?

Enligt den länken så är min DD från 1968 och inte 1972 som jag tidigare trott. 2.55mil serie, kan någon bekräfta att det faktiskt är rätt?
 

David

Bödeln
Enligt den länken så är min DD från 1968 och inte 1972 som jag tidigare trott. 2.55mil serie, kan någon bekräfta att det faktiskt är rätt?

Ingen kan veta helt säkert. Rolex har historiskt använt slut delar de haft i lager, vilket innebär att klockor med samma referensnummer har haft olika tavlor, olika verk och olika boetter i olika sammansättningar. Har en boett som legat ett tag använts till en nyare klocka är det inte otänkbart att serienumret ger intrycket att den är äldre än vad den är. Originalpapper med datum är den bästa indikationen, men det går förstås inte att veta hur länge klockan fanns hos handlaren innan den såldes.
 
Topp