Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Reflektioner om det "bortglömda" finmärket Zenith

Diskussion i 'Diskussion' startad av leben, 14 november 2012.

1. leben
    Trådstartare

leben El Patrón

För att skriva om ngt annat än Omega och vitgulds Rolex tänkte jag göra ett inlägg om doldisen Zenith. Som lite bakgrundskuriosa tänkte jag nämna att märket har hängt med sedan 1800-talet och grundades som vissa andra klassiska märken i klockstaden Le Locle. Zenith använder sig av egenproducerade urverk och gästspelade som de flesta vet i Rolex Daytona på 90-talet. Zeniths kändis är El Primero verket som kom redan i slutet av -60. Ett automatiskt verk som tickar på med en frekvens på 36000 per timme vilket i teorin ska ge en mer tillförlitlig gång jämfört med simpla urverk på 28800.

-99 köpte LVMH Zenith. Syskon är Hublot, Tag Heuer och Bulgari m.fl.

Jag känner mig dock något kluven till detta anrika märke. Trevlig historia, inhouseverk, snygga klockor borde skapa ett starkare habegär. Undrar lite varför Zenith nästan aldrig dyker upp som dagens klocka eller som "min graal"?

För något år sedan fanns de fortfarande hos Nymans och dykarna betingade värden från 50tkr och uppåt. Defyserien hade vissa helt urflippade kreationer som lätt snuddade på 500tkr. Idag vet jag faktiskt inte om de är kvar på Nymans men jag gissar det.

Själv ägde jag i några år en Defy Classic Elite HMS. En mycket trevlig bekantskap med glasbaksida och intressanta detaljer. Exempelvis att mönstret i armbandet går igen i urtavlan. Kvalitétskänslan var gedigen men grumlades lite när en av stjärnorna på bezelen ramlade av och Krons ur var tvingade att på världsgarantin gratis skicka den till Schweiz. Frakten ingick dock inte utan kostade 2tkr. Elegant.

Finns även en hel del vackra kostymare som jag dessvärre inte har så bra koll på. Någon här kanske kan fylla på med info om dessa?

Vad känner ni för Zenith? Tankar och funderingar?

acce1999, Mauritz, Affe och 3 andra gillar detta.
  2. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Jag tror lite av Zeniths anseende ändrades då Defy Extreme släpptes, sen hade dom väl en annan VD då? Osäker... Men jag finner dem högst intressanta och kanske t.o.m. är en av favoriterna.. Skulle inte tacka nej till en El Primero, sen tycker jag att dom tillsammans med Seiko produkserar dom mer intressanta verken, med 36 000 bph kalibern främst i åtanke

SFS gillar detta.
  3. ZQT

ZQT The Banker

Kul att någon nämnde Zenith. Har en nyinkommen Zenith men väntar på en läderrem till den så har inte lagt upp någon tråd, men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge! :mrgreen:

4. John R

John R Präst

Ingen expert på Zenith men har bestämt mig för att gilla märket.
    Det har gjort en del fula klocker men gillar framför allt de lite tråkiga
    modellerna mer och mer. Det finns nått vackert att upptäcka i de där
    lite stela formspråket som är ganska alldagligt. Talar nu bara generellt
    om de modeller jag sett av de äldre modeller. De har ju även producerat lite
    spaceigare modeller men de faller inte riktigt mig på läppen.
    Det klubbades en cal.135 nu i lördags på Kaplan som jag gärna skulle vilja ha!

Här kommer en bild på min keeper ;-)

Bra tråd! Vi lära mig mer om märket!!

/ John R

acce1999, Christoffer och Jonazid gillar detta.
  5. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Härligt att du tar initiativ och luftar Zenith, ett märke värt mer uppmärksamhet om du frågar mig. Har gillat Zenith sen klockintresset tog fart, föll först för loggan och designen på kostymarna i vanlig ordning och har sedan förstått att de har en hel del tunga och fina kalibrar i bagaget. Historiskt sett tycker jag de har massor med snygga modeller, men bland det nyare i utbudet så får inget min puls att höjas direkt. Jag får känslan av att en hyffsat standardkostymare från Zenith kostade mer än Omegas motsvarighet på 50-talet...men vad hände sen med varumärket?

Den här kantiga saken är den enda Zenithen jag har:

Har dock två fina kronografer från Movado med Zeniths berömda El Primero-verk i:

Ein schönes krone, eller nåt:

Den här 50-talsdykaren får mig att uppnå en stark oro-gasm - vill-ha är en underdrift:

Såå snygg symbol i all sin enkelhet:

Mögel:

Jimmy85, acce1999, bartoldous och 2 andra gillar detta.
  6. Optimisten

Optimisten Stadsbo

Från:
    Är inte ute och seglar.
    Personligen tycker jag inte att klockorna känns 100%. Jag har svårt att sätta fingret på vad det är, men det är något de saknar enligt mig.

Visst, de har presenterat ett antal imponerande specialmodeller, men det är ju genom kvalitet i standardutbudet deras öde avgörs.

7. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

Min urmakare blir alltid glad då jag kommer med en gammal Zenith.
    Just nu håller han på att serva en gammal Zenith, bilklocka från 50-talet, åt mig.
    Bra urverk, tacksamma att arbeta med säger han.
    Hans favoriter bland vintageklockprna är Zenith, Alpina och Revue.

8. bredbud

bredbud Bonde

Jag gillar också märket. Sprang på det mer eller mindre av en slump då jag fick ärva farfars gamla Zenith. Därefter har det blivit en till Zenith Rainbow med El Primero verket i en trevlig storlek på ca 40mm. Nya El Primero Striking 10th tycker jag är magiskt vacker.

acce1999, Jonazid och Bojke gillar detta.
  9. leben
    Trådstartare

leben El Patrón

Kul att fler delar intresset.

Striking 10th upplever jag som helt fantastisk:

Sen blir man tydligen så här glad om man får en gratis när man klättrar på skyskrapor världen över (Alain Roberts aka Spindelmannen). Bra val av ambassadör. En senig fransman som bryter lagen och riskerar sitt och andras liv när han utför sin "sport". Honom ska vi ha!!!!!

Jag fick först upp ögonen för Zenith när jag såg den här på Geneves flygplats för X antal år sedan. Chronomaster XXT Open(inte exakt den på bilden nedan men close enough):

Tycker fortfarande den ser fantastisk ut men kan iofs undra varför den är open. Lite tourbillion wannabe.

En klassisk Rainbow El Primero vore ju inte heller fel....

10. _jonte

_jonte Friends of KS

Denna skulle jag kunna tänka mig alla dagar i veckan! Endast 38mm, tunn och elegant toolwatch.

acce1999 och laketwig gillar detta.
  11. jakob.dala

jakob.dala Axel Oxenstierna

Från:
    Vällingby
    Re: Reflektioner om det "bortglömda" finmärket Zenith

Jag är också väldigt glad i zenith. Imponeras alltid av kvalitén på vintage. Har haft en del och har ju en fin till salu om nån vill prova eller bara klämma.

Bifogade filer:

12. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Zenith har coola vintage dressare och självklart deras El Primero kronografer.

Däremot känns det som något som snabbt skulle flippas eller säljas om jag hade en.

13. leben
    Trådstartare

leben El Patrón

14. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    Får jag bara halvguld med 667tkr, yikes :D haha

15. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Jag gillar Zenith skarpt. En gammal dressare från Zenith är för mig mycket roligare än tex en Omega.

Jonazid gillar detta.
  16. John R

John R Präst

Oj!

Me likey a lotty!

Finns den i produktion nu?

/ John R

17. _jonte

_jonte Friends of KS

Tyvärr inte. Och ganska poppis, så svår att få tag i. Letade efter ett ex ett tag men gav upp. Just denna tror jag heter Zenith Elite Diver. Annars heter serien oftast nåt med "Rainbow". Lite förvirrande...

18. leben
    Trådstartare

leben El Patrón

Men visst betyder Elite att det inte är El Primero?

19. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    En sådan, fast med vit tavla fick jag som bytesförslag för nån månad sedan (på ett brittiskt forum), så jag vet en som har en till salu. Hojta till om jag ska förmedla kontakt.

20. _jonte

_jonte Friends of KS

Tack, gärna! Ett litet PM kanske... :)

21. Smulan

Smulan Biskop

Från:
    Stadsholmen
    Intressant läsning! Var inne på Nymans nyligen för att se på lite nyare Zenith och ett 15-tal modeller har om ungefär i butiken. Frågade om service och även om de servar märket så skickas klockorna vidare till Tyskland. Bild på mitt nyförvärv :)

22. Magren

Magren Torpare

Bara namnet El Primero ger sköna vibbar:

acce1999, jakob.dala och Smulan gillar detta.
  23. China

China Guest

Så underskattade av vissa, men trevliga klockor. En Zenith är aldrig fel.:)

24. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Fint doldismärke. Gillar framförallt Striking 10, men även de äldre kostymarna med den härliga stjärn loggan.

25. JayJay

JayJay Biskop

För mig är Zenith allt annat än bortglömt. Faktum är att en Espada (den moderna) är bland de klockor som ligger högst upp på min önskelista.

Förövrigt finns det en bra artikel om Zenith i WatchWorld nr2/2010. Vet inte om det går att få tag i artiklarna på nätet på ngt sätt... Men jag tänker att den tillräckligt drivne alltid finner en väg.:happyhappy:

26. Ricrob

Ricrob Friherre

Inte alls insatt i märket men de har en del jäfligt snygga modeller! Minns att JE har/hade en vintage El Primero med ngn typ av meshlänk som var våldsamt vacker.

Personligen tycker jag att märket saknar ngt för att jag skulle falla dit.. Det känns helt enkelt så "exklusivt" som det ändå är, är det ngn som håller med eller fattar vad jag menar?

SFS gillar detta.
  27. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Hade jättegärna haft en el-primerokronograf, tyvärr så avskräcker den skyhöga servicekostnaden iväg mig :C

28. China

China Guest

Jo, jag instämmer. Zenith har väl trots lyckade urverk och en del trevliga modeller inte riktigt lyckats med att få det erkännande man egentligen förtjänar. Man har också tidigare haft en "mörk" period med ganska udda designer som inte tilltalat allmänheten. Men El Primero är i min bok ett av de klassiska urverken som fortfarande håller måttet.

SFS gillar detta.
  29. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Gillar oxå zenith. Har en gammal handjagad vintage guldare från morfar som jag älskar.

Funderade ett tag på en ny "sport/vardagsklocka" och velade mellan omega at och zenith el primero espada. Har inte blivit någon av dem men tycker espadan är snygg.

30. ZQT

ZQT The Banker

Postar min gamla lilleman!

David Eriksson, acce1999, StarMan och 3 andra gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield