• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Reglering av urverk i GBG?

_jonte

Patek
Äntligen helg! Tänkte fira med att ta reda på var jag kan få min nya fina Seiko Alpinist (SARB017) reglerad till en accepterad gångavvikelse. Klockan är dryga månaden gammal och sportar det lite finare verket 6R15 som enligt specen ska hålla -15/+25 (s/dygn). Läser man trådar om detta urverk finner man dock inte många utanför -5/+10. Varför mitt exemplar då stabilt tickar in på -22/-23 känns lite tråkigt. Inte riktigt nöjd med det...

Tips på var/hur jag kan få hjälp med detta?
 

hans

Petrus Kenicius
Kolla med Gaston på Wieselgrensplatsen. Han servar det mesta bara han kan köpa in reservdelar och han är bra att ha och göra med. Jag har använt honom under 14 år och varit nöjd.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bra val av klocka! Varför inte rucka den själv? Den behöver ju knappast en service. Min Sumo med samma urverk ligger stadigt på -4sek. Kommer rucka den själv så fort jag kommer tillbaka från en kommande badsemester, eftersom jag inte hittat någon som kan trycktesta den smidigt i GBG innan resan.

Urverket reguleras precis som en 7s26, vilket jag gjort ett antar gånger och det är väldigt enkelt. Tar max 5min.
Edit: Hur klockan håller tiden, kan förändras över tid, men det vet du kanske. Är den bara någon månad gammal, hade jag väntat i minst en månad till, innan jag ruckade den.
 

_jonte

Patek
Tack för svaren. Dock tror jag inte att jag ska ge mig på att rucka den själv yonsson. Har inga verktyg och ingen kunskap.

Gaston kan jag ha som backup, men stället ligger ju mitt ute i bushen. (läs Hisingen)

Någon som vet om urmakarna inne stan kan fixa detta bra och smidigt? Typ Magnussons eller nåt annat liknande?
Är ju som sagt ingen service vi snackar om ut endast justering av gångavvikelsen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kolla med tjommen vid Järntorget, på Linne'gatan. Problemet är att man borde ha en sån där tidsmätarmojäng för att kunna kolla att den håller tiden och det har dom inte. Men det beror ju liksom på hur noggrann man är. Om min klocka går lite mer minus än jag tycker är ok, så ruckar jag den lite lite framåt, sen mäter jag tiden igen över några dagar. Går den fortfarande för långsamt, så gör jag det igen. Det kan ta några gånger innan man är helt nöjd.

Hittar du ingen som gör det smidigt åt dig, så kan jag göra det mot att du bjuder mig på en kopp kaffe under tiden på Cafe' Husaren. Jag kan ta med grejer och visa på en av mina Seikos, så kan du apa efter och göra din Alpinist. Step by step. Jag lämnar dock ingen garanti på genomfört arbete, så det blir på egen risk i så fall såklart.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hijackar tråden lite;
Detta forumet rockar verkligen!
JFU: Du råkar inte ha en trycktestare också? Skulle gärna vilja trycktesta två klockor lite smidigt :)
 
Topp