• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Regn - Hur gör ni med vintageklockan?

  • Trådstartare Deleted member 1154
  • Start datum
D

Deleted member 1154

Guest
Tål en vintageklocka regn i mindre eller större mängder?

Låt säga att man är ute och cyklar och det börjar ösregna, bör man lägga klockan i en plastpåse?

Hur gör ni om ni blir överraskade av sommarregn, kanotpadling med företaget, svensexor med vattenlek och liknande?

Förstår ju att undvika regn är bäst

:)
 

Minuteman

Rolex
Det beror väl mycket på vad man vet/tror om vattentätheten på klockan i fråga.
Om den är helt okänd eller tveksam så skulle jag inte ha den på armen om den riskerade att bli ordentligt blöt.
Tar av mig den och lägger den i fickan/något säkert ställe.

Däremot finns det ju många som tätar/provtrycker sina vintage klockor och då är det ju givetvis inga problem.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Om klockan inte är trycktestad eller ej vattentät skulle jag inte använda klockan vid någon aktivitet som kan innehålla vatten.

Jag skulle lagt klockan i någon typ av påse om jag cycklade länge i ösregn :)
 

Camo00

Patek
När det blir riktigt sommarfuktigt lär ju fukt tränga in i en helt otät klocka även om man lägger den i fickan eller under ärmen. Just därför lät jag byta alla packningar och provtrycka vintage-bratten när den servades...
Billiga vintage får ta chansen...

Men ösregnar det på morgonen tar jag en tät dykare på mig! :)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad som skrivs ovan... Börjar det ösregna försöker jag ju skydda den lilla rackaren från naturkrafterna. Men om jag från början vet att det vankas vattenlek hänger jag på mig något vattentätt....
 

babanker

Panerai
Häromdagen öste det ner så jag fick springa ner till lokala krogen med stadigt grepp runt klockan för att skydda den. Trots detta så hann det dyka upp lite fukt på insidan av glaset...

Ska fixa en pytteliten regnponcho åt klockan!
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Häromdagen öste det ner så jag fick springa ner till lokala krogen med stadigt grepp runt klockan för att skydda den. Trots detta så hann det dyka upp lite fukt på insidan av glaset...

Ska fixa en pytteliten regnponcho åt klockan!
Haha, regnponcho :) Om du hittar en, skicka ett PM. Jag skulle också behöva en.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
För det första så är det aldrig en bra idé att cykla i ösregn.

För det andra, oroar man sig över något så är det likväl att lämna hemma objektet ifråga.

Brukar inte dyka med vintageklockor så har aldrig haft det problemet.
 

LarsG

Ty internationalen åt alla lyckan bär!
Använder mina vintageklockor i alla väder, dock försiktig vid regn...;)
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Det finns inget dåligt väder bara dåliga packningar.

Så regnar det blir det ett vattentätt ur, annars har jag en vattentät jacka på mig när det nalkas oväder och då åker klockan ner i fickan om jag är osäker.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Living on the edge:
image.jpg
 

Icaras

Rolex
Har haft min dynamic när det duggat ett 20-tal gånger. Inga tecken på fukt. Men ösregnar det så tar jag nog inte ens på den från början - annars blir det innerfickan i jackan :)
 

Andsan

Rolex
Jag försöker nog att undvika att de utsätts för vatten. Det hände mig för några år sedan att en vintage tog in fukt efter en dags fuktigt väder. Det var inte något kraftigt regn. Upptäckte på eftermiddagen att det var fukt i klockan. Öppnade locket och vädrade. Inga skador på verket eller urtavlan :)

Det
 

Maro

Audemars
Ett ämne jag inte vågat ta upp, men förstår att många kan se rätt roliga ut när man springer runt i regnet och letar skydd med handen över den andra handleden!!

Regn ute oftast inte vintage på armen, då roligare att ha något vattentätt!
 

Sond

Patek
Inte särskilt orolig. Men regnar det mycket har det hänt att jag tagit av den och stoppat den på ett något mer vattentätt ställe. Typ ficka eller väska.

En gång på 20 år har en klocka tagit in fukt vid regn. Men det var en gammal risig Omega och det spöregnade. Jag tänkte inte alls på klockan och väl hemma tag jag bara av den. Två-tre dagar senare upptäckte jag fukten och en risig tavla. Den hade fått mörka partier.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Jag brukar tänka mig för vad jag sätter på armen, kolla vädret och klä mig därefter som min gamla skolfröken lärde mig. Sen finns det ju mer eller mindre vattensäkra vintageur.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Försöker i görligaste mån bara köpa klockor som klarar minst WR 100 . Vi bor trots allt i Sverige. I alla fall jag.


Skickas från min iPhone
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Regn har jag aldrig oroat mig för men har och andra sida aldrig haft på mig någon av min vintage i riktigt tropisk monsun, där kanske jag skulle reagera annorlunda. Däremot i riktigt fuktigt luft så har jag vart med om att få fukt på insidan av glaset. Nu var det en billig skitklocka och inte en vintage men det är det närmaste fuktskador jag har vart.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ett ämne jag inte vågat ta upp, men förstår att många kan se rätt roliga ut när man springer runt i regnet och letar skydd med handen över den andra handleden!!

Regn ute oftast inte vintage på armen, då roligare att ha något vattentätt!
Man kan ju sätta handen i fickan.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Så sällan jag använder mina vintageur så anpassar jag tillfällena efter vädret. (Utom det tillfället jag i fyllan doppade min gamla Navitimer i vatten)
 
Topp