Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Regulara stämgaffelverk

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av alexndr, 4 oktober 2015.

1. alexndr
    Trådstartare

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Har en gammal Omega med stämgaffelsverk som behöver reguleras (går flera minuter fel). Någon som vet hur? Ser ut som det finns två vred att vrida på men inte riktigt säker. Vid själva ruckningen, finns det något mer sofistikerat sätt än att "pröva sig fram"?

thumb_IMG_4551_1024.jpg

2. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
  3. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Det går att justara på justervreden . Jag brukar nyttja mig av två tandpetare . Borde väl egenligen finnas nåt bra verktyg? Men har inte hittat nåt? . Lika mycket på varje sida. Man får helt enkelt testa sig fram . Problemet med dessa såväl som andra gamla quartzare från Omega . Är att dom hade 1.34 volts batteri . Nu finns inte dessa längre å då monterar man ett 344 på 1,55 volt . Resultatet är att dom går för fort .

vonhall och Jokkmokkswe gillar detta.
  4. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
  5. alexndr
    Trådstartare

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Fick i ett nytt batteri i klockan igår och nu verkar den hålla tiden utan reglering. Märkligt. Skall ge den några dagar och se.

Charmiga de där surrande verken. Undrar om vi någonsin kommer tycka likadant om batteridrivna Quartz- verk?

6. _jonte

_jonte Friends of KS

Finns ju en adapter att köpa för att få rätt spänning. Har det i en gammal Bulova som efter att jag satte i den nu går mer korrekt. Omegas stämgaffelverk ska väl dock gå rätt med vilken spänning som? Har läst det iaf, och de två/tre Omega med stämgaffel jag haft gick rätt med "fel" batteri.

eriksson850 gillar detta.
  7. _jonte

_jonte Friends of KS

Som jag skrev ovan tror jag Omegas verk ska gå rätt med dessa batterier. Kanske det gamla var dåligt..

rogart-63 gillar detta.
  8. alexndr
    Trådstartare

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Kan varit så. Jag vill minnas att det laddade ur otroligt snabbt och att verket gick ganska mycket för fort.

9. Taxman

Taxman Friends of KS

Om du inte styr upp detta själv så undrar jag om inte @JohnDoe kan ha tips på bra urmakare för det jobbet. Jag har för mig att han pratade om det på en GTG men jag kan komma ihåg fel.

10. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Minns inte att vi talade om stämgaffelverk men det är en omega och werner på abc är auktoriserad på omega. Han gör dock inte coaxialverken. Har för mig att han har bra koll på stämgaffelverken och delar kvar.

11. swedesoc

swedesoc Friends of KS

Ett tips är att kontakta Paul i England, skickade dit min Tissonic F300 för service och byte av datumhjul (spanska-engelska)
    Servicen då kostade runt 400kr+frakt datumhjulet var nog dyrare än servicen, fick även nytt batteri installerat och regulerad så klart.
    Kursen på våra rubel har dock gått redigt åt fel håll efter det men det borde inte vara så dyrt ändå.
    http://electric-watches.co.uk/

eriksson850 gillar detta.