Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

regulering, hur funkar det

Diskussion i 'Diskussion' startad av lex, 20 maj 2013.

1. lex
    Trådstartare

lex Bonde

Jag föröker speeda på min speedy lite granna. den går för långsamt.
    jag har skruvat på skruven mitt i "spaken" och nu går den lite snabbare... (hoppas någon kan förstår vad jag menar trots luddig beskrivning) :)
    urverket ser ut såhär:
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2f/Omega_Cal._1861_Chronograph_Movement.jpg

Men jag kan inte begripa hur klockan kan gå snabbare genom att skruva på den skruven.... hur kan "spaken" röra sig av det? någon som kan förklara vad som sker?

2. ZQT

ZQT The Banker

Det är inget jag skulle försöka lära mig på på en speedy. Ta en trasig klocka och försök istället. Men i praktiken är det: snabbare mot plus.

3. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Skruven är asymmetrisk och flyttar spaken liiite lite. Det du gör är att du förkortar fjäderns aktiva längd (hoppas jag förstått det rätt annars fliker nog China in).

4. calzone

calzone Biskop

Lämna klockan på en service istället för att rucka den när den börjar gå dåligt. Konstgjord andning gillas inte.

5. lex
    Trådstartare

lex Bonde

Den behöver inte service, jag vill bara veta hur det fungerar.
    asymmetrisk skruv låter rimligt. tack för svar. :)

6. naggge

naggge Friends of KS

Går klockan konstant lite för sakta är det väl ganska onödigt att lämna in den på service när en ruckning räcker?
    Stabil gång behöver inte innebära korrekt gång. Och tro inte att urmakaren har prickat helt rätt med ruckningen bara för att den har varit inne på service. Sånt kan förändras ganska snabbt efter genomförd service.

Målarn, easy rider och jabla gillar detta.
  7. calzone

calzone Biskop

Okej jag skulle inte gjort det själv iaf :p, Lycka till :D

8. _jonte

_jonte Friends of KS

Precis, handlar ju om en pendelrörelse. Kortare pendel ger snabbare svängning, alltså går klockan fortare.

9. China

China Guest

Jo, det kan man säga. Men för att undvika missförstånd så handlar regulering om att justera spiralen i balansen ( alltså inte själva drivfjädern). Kortare spiral medför att balansen utför sin svängning snabbare så att verket går fortare, och vice versa.

10. lex
    Trådstartare

lex Bonde

Vad är det som är asymmetriskt förresten?
    har jag förstått korrekt att huvudet på skruven är ovalt?

11. TKVF

TKVF Präst

Från:
    Göteborg
    Formen på huvudet har inget att göra med det hela. Det kan ju likagärna vara en spåmejsel som Philips eller så. Utan det måste ha att göra med något på själva "stången".

12. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Som jag har förstått det är skruvens huvud inte centrerat ovanpå "stången" utan sitter lite snett. Detta medför att huvudet flyttar på ruckararmen då man vrider på skruven, om än aldrig så lite.

Man kan dock centrera denna skruv och rucka klockan som vanligt, genom att flytta armen manuellt, tror jag...

13. China

China Guest

Hur vet du att det räcker med en "ruckning"?

Ruckning är förövrigt ett skituttryck som används av okunniga som inte har en susning om vad det här handlar om. Det är en viss skillnad på regulering och justering, vet du vad skillnaden är?

Tidshållningen kan rubbas av en rad olika orsaker, det kan röra sig om allt från justering/regulering till att klockan är i behov av service, eller helt enkelt är ett nytt måndagsexemplar som behöver åtgärdas. Jag ser fram emot en förklaring till hur man som lekman kan avgöra att en "ruckning" är tillräckligt.

Däremot så har du helt rätt i att en del urmakare inte prickar rätt i första eller ens andra eller tredje försöket, när det gäller att identifiera problemet. Ska vi dra det här till lite mer extrema termer så finns det tillverkare som testar sina urverk i minst 1000 timmar innan leverans, tester som får COSC att framstå som ganska simpelt. Att det många gånger saknas kompetens kan jag hålla med om, men hur tänker du när du påstår att det räcker med en "ruckning"?

14. lex
    Trådstartare

lex Bonde

Det känns som att justeringsskruven är där av en anledning, går klockan lite för sakta så skruvar jag på den en smula så den snabbar på lite. Om jag får välja så föredrar jag en klocka som går lite för fort än för lite för sakta. men jag vill ändå ha dem så exakta som möjligt. Jag tycker inte man ska vara rädd för att trixa lite med det där.

Men nu blev jag nyfiken på exakt hur den där skruven fungerar...

15. China

China Guest

Saken är den att det inte är så enkelt som att regulera klockan (+- i gång), det handlar om i vilken position/positioner som tidsavvikelsen visar sig. Att regulera en klocka i en position är fullständigt meningslöst, går klockan t.ex. +1 sek per dygn i en position så kan avvikelsen vara större eller mindre i en annan. Har verket behov av service så är det här helt meningslöst, och så länge du inte använder dig av en vibrograf eller motsvarande, så blir en regulering ett skott i mörkret.

16. lex
    Trådstartare

lex Bonde

Jag tycker inte det är meningslöst... jag har rätt bra koll på hur många sekunder mina klockor saktar sig eller snabbar sig per dygn vid normal användning... tycker det oftast är rätt så stabilt. den här behöver snabba på en smula. så då skruvar jag en smula på skruven.

17. China

China Guest

Sagt med all respekt så har du nog inte förstått det här med tidshållning. Om du t.ex. lägger din klocka med urtavlan uppåt så får du ett resultat, ligger klockan i en annan position så kan tidsavvikelsen ändras. Summa summarum, din klocka går förmodligen olika fort/sakta under ett dygn, beroende på vilken position verket befinner sig i. Öppnar du din klocka och regulerar den t.ex. med urtavlan nedåt, så innebär det inte att din klocka går likadant i alla andra positioner. Vet man inte vilken position/positioner som orsakar tidsavvikelsen (och kan göra justeringar eller en ev felsökning på verket) så får du inte en optimal tidshållning.

18. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Dock är det ju inte svårare än så att om ett ur stabilt går tex 30 sec minus varje dygn kan man enkelt justera den lite. Inga konstigheter och skadar knappast något eller någon. Så reaktionen är kanske lite överdriven då det som stör är just tidshållningen. Så länge man inte tror man åstadkommit samma resultat som en service gör är det knappast något att brusa upp över. Spec när sveriges urmakare är så överprisade.

jabla gillar detta.
  19. lex
    Trådstartare

lex Bonde

Jag förstår mycket väl att klockan går olika fort i olika positioner. men eftersom jag har den på armen så kommer den under dagen att vara i massor av positioner och avvikelsen kommer bli typ ett medeltal av alla möjliga positioner... det är den avvikelsen jag är intresserad av att påverka.

jabla gillar detta.
  20. China

China Guest

Inte för att bråka, men ditt resonemang är faktiskt felaktigt i en del situationer. Visst kan det ibland handla om en enkel regulering, men det kan lika gärna handla om att t.ex. balansspiralen är ojämn och behöver justeras för att minska tidsavvikelsen i olika positioner, eller en minimal avvikelse på något hjul eller ankaret. Ett urverk hänger ihop som ler och långhalm, och slitage visar sig som regel i form av tidsavvikelser. T.ex. en minimal avvikelse på en juvel kan ibland ställa till det ordentligt, det handlar om väldigt små avvikelser som får stora utslag på tidshållningen.

Vad jag vill ha sagt är att det inte är så enkelt som att regulera ett urverk alla gånger, det handlar om positionskänslighet och vad som orsakar detta. Poängen är att man utan att ha testat ett urverk i olika positioner famlar man i blindo, vad hjälper det att regulera verket i en position om problemet handlar om tidshållningen i en annan?

Sedan får jag väl ge dig rätt i att en felsökning i vissa fall kan bli en dyr historia, men den gamla klassikern att en glad amatör förstört t.ex. spiralen i balansen under sina reguleringsförsök är inte heller gratis att åtgärda.

21. China

China Guest

Och hur vet du då vilken position/positioner som ger tidsavvikelsen? Medeltal är helt ointressant, så länge du inte vet vad som ger tidsavvikelsen så blir en regulering meningslös. Kanske har du tur och får klockan att gå några sekunder bättre, men du vet inte vad tidsavvikelsen beror på. Är det dags för service eller är regulering/justering tillräckligt?

22. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Köper inte resonemanget. Så länge en egenhändigt utförd regulering bättrar på tidshållningen är det en vinst i min bok. Sedan om det egentligen var en service den behövde är inte så relevant för min del.

Att förstöra spiralen när man regulerar är ju bara klumpigt.

Är du urmakare?

23. China

China Guest

Ok, i min bok så handlar det om att åtgärda ev problem och inte en vinst i form av några sekunders bättre tidshållning. Sedan är det heller inte alltid som en regulering ger resultat, och då är vi tillbaka på ruta ett. Servicebehov är väl högst relevant, vad är det för mening med en regulering om verket rasar som ett resultat av att man inte åtgärdat problemet i tid?

Om jag är urmakare eller inte är väl ganska ointressant för den här debatten.;)

24. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Låter som en urmakare...

Om mitt ur rasar pga att jag regulerade uret istället för att låta det gå för snabbt skall jag äta upp min hatt. Får väl accepterar att vi tänker helt olika.

25. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Jag har regulerat billiga nya klockor som efter någon månad alltid går +. Alla klockor reguleras ju inte från fabrik. Att "laga" en gammal klocka utan servicehistorik däremot känns ju riktigt puckat.

26. China

China Guest

Det är inte helt ovanligt, och i det fallet så kan man många gånger förbättra tidshållningen. Problemet är som sagt att kunna skilja på behov av justering/regulering och service när det gäller klockor som har några år på nacken. När det gäller fabriksnytt i budgetklassen så handlar det många gånger om att tillverkaren inte lagt något krut på justering/regulering.

27. _jonte

_jonte Friends of KS

Har väldigt varierande resultat av att försöka mig på regulering mha justeringsskruven. I vissa fall funkar det alldeles utmärkt och man kan lätt själv fixa några sekunder hit och dit. Perfekt! Å andra sidan på vissa klockor har skruvandet inte gett nåt entydligt resultat eller tom gett motsatt resultat. Hur ska man resonera då kan man fråga sig... Har helt sonika accepterat att det ibland funkar fint och ibland inte. Men ser heller ingen skada i att testa lite försiktigt, förutsatt att man har lite koll på vad man gör. Skulle kanske inte pilla så mycket i en dyrare klocka heller. En trend kan vara att de verk som behöver service ej gett någon entydiga resultat.
    Känns som att alla har rätt i denna tråd. China har såklart helt rätt i sitt resonemang, men kanske lite smått överdrivet i vissa fall. Aurums teori tycker jag passar bra in på hur jag tänker/tänkt.

28. Sulan

Sulan Guest

Va fan, vill grabben skruva lite så låt han! Skruva på tills du är nöjd :)

Jag själv har regulerat en jävla massa rollar genom åren själv, bytt krona/tub, plexi you name it! Det börjar Alltid med en skruv och idag är jag jävligt glad att jag skruvade på just den skruven den dagen! Har sparat en massa med deg på det :)

_jonte gillar detta.
  29. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    China: Jag ifrågasätter inte alls att Du har rätt. Men OM det finns en chans att lite lätt skruvande kan lösa problemet OCH ägaren till klockan är medveten om riskerna så tycker jag definitivt att han ska prova!
    Jämför med bilen med vibrationer i ratten. Det kan vara hjullager som är slut, men det vore korkat att inte prova att dra åt hjulmuttrarna eller prova nåt annat först?! Men frågar man verkstan så vill de såklart felsöka för X kronor direkt...!

Dock hade jag inte skruvat i en Speedy! Det har man ju möglet till... :)

30. China

China Guest

Det är helt ok att ifrågasätta, då blir det lite drag i debatten!;)

Visst kan man ibland förbättra tidshållningen med en enkel regulering, men diskuterar vi att få optimalt resultat så är det bara att glömma. Sedan beror det här lite på vilka urverk vi diskuterar, visst kan man många gånger regulera t.ex. ett nytt budgetverk till bättre resultat, men försök att få ett high end eller cosc klassat verk med en större tidsavvikelse att hålla sig i närheten av nolltolerans utan att analysera verket....

Det finns en orsak till att vibrografer och liknande utrustning används, om det vore så enkelt som att vrida lite på "Flèche de raquette" även känd som "ruckarmen", så vore det helt överflödigt. Det förekommer t.ex. debatter på forumet om köpare av nya cosc klassade klockor som fått ta ett antal turer till sina återförsäljare och i vissa fall skicka klockan på fabriksservice för att få en bra tidshållning.

Men visst är det fritt fram att prova, och får man ett bättre resultat så är det bara att gratulera. Sedan är det en annan femma hur långvarigt resultatet blir och hur ett urverk som har ev. servicebehov kommer att påverkas, en frågeställning som inte är lätt att svara på.

Mårtenssons ur Brookfield