• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

regulering, hur funkar det

McGyver

Rolex
Intressant diskussion det här! :)

Jag håller på att skriva ihop en recension av min Timegrapher 1000 som jag kommer att posta så fort jag hunnit ta lite bilder, men mina 2 cents så länge:

Har du ett välmående verk så kan du med lite möda regulera det utan några speciella verktyg.
Det gäller att röra rätt arm, för rör du armen som balansfjädern är fäst i, är du körd och du behöver hjälp av någon med mätinstrument för att återställa!(inte fallet här, men bara ett varningens finger)

Har du ett verk som inte är så välmående så håller jag med China, -Chansen att lyckas är som ett skott i mörker!
Pyttejusteringar kan ge stora gångavvikelser och sannolikheten att pricka rätt är liten, men den finns dock!
Har du inget att förlora så är det bara att köra, men var beredd på att det inte lyckas.

Om jag får låna Camo00s metafor om ett defekt hjullager, så kan en ruckning av ett verk i servicebehov liknas vid att justera bort glappet i ett hjullager => det låter inte när du kör, men lagret är fortfarande dåligt och allt jag har gjort är att köpa mig lite tid inför det oundvikliga – det är dags att byta lager!
 
C

China

Guest
Bra skrivet @ McGyver.

Det är också en väldigt stor skillnad på att regulera/justera utan att ha tillgång till mätinstrument som t.ex en Timegrapher. Många gånger så ger även en snabb analys en indikation på om urverket har servicebehov eller om det räcker med regulering/justering. Något som man missar helt om man plockar fram skruvmejseln och går på ren känsla.

Jag tror att du kommer att få stor nytta av din Timegrapher, och ser fram emot recensionen.:)
 

_jonte

Patek
Bra skrivet @ McGyver.

Det är också en väldigt stor skillnad på att regulera/justera utan att ha tillgång till mätinstrument som t.ex en Timegrapher. Många gånger så ger även en snabb analys en indikation på om urverket har servicebehov eller om det räcker med regulering/justering. Något som man missar helt om man plockar fram skruvmejseln och går på ren känsla.

Jag tror att du kommer att få stor nytta av din Timegrapher, och ser fram emot recensionen.:)
Har du någon förklaring till hur tex en Timegrapher kan mäta amplitud mm på ett verk genom att bara "lyssna"?
 
C

China

Guest
Har du någon förklaring till hur tex en Timegrapher kan mäta amplitud mm på ett verk genom att bara "lyssna"?

Bra fråga!:)

För att ta det här lite förenklat så består ett "tick" av i huvudsak tre olika ljud, varav två analyseras för att fastställa amplituden (tiden mellan impuls och slutförd rörelse av balansens svängning). Du hittar en bra förklaring av ljudanalys på länken nedan, och exempel på hur den används vid felsökning.

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...X8NtmuhW-cFdKo_IuhfOLpw&bvm=bv.46751780,d.bGE
 

_jonte

Patek
Bra fråga!:)

För att ta det här lite förenklat så består ett "tick" av i huvudsak tre olika ljud, varav två analyseras för att fastställa amplituden (tiden mellan impuls och slutförd rörelse av balansens svängning). Du hittar en bra förklaring av ljudanalys på länken nedan, och exempel på hur den används vid felsökning.

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=10&ved=0CHgQFjAJ&url=http://www.witschi.com/download/Test%20and%20measuring%20technology%20mechanical%20watches.pdf&ei=ULOcUbvQBNPZ4QTY_oCICg&usg=AFQjCNFQB44X8NtmuhW-cFdKo_IuhfOLpw&bvm=bv.46751780,d.bGE
Perfekt helgläsning för en nördig ingenjör, tackar! :)
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Bumpar denna tråden lite. Har precis införskaffat mig en datejust med amp 330 (okej men i överkant?). Den fortar sig ca 15 sekunder/dygn och fortar sig i en jämn takt. Kan det räcka med en "ruckning"? Och vad tar en urmakare för att göra jobbet (300kr eller 3000kr?) tack på förhand :)
 

Zose

Omega
2-Faktor
Jag föröker speeda på min speedy lite granna. den går för långsamt.
jag har skruvat på skruven mitt i "spaken" och nu går den lite snabbare... (hoppas någon kan förstår vad jag menar trots luddig beskrivning) :)
urverket ser ut såhär:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2f/Omega_Cal._1861_Chronograph_Movement.jpg

Men jag kan inte begripa hur klockan kan gå snabbare genom att skruva på den skruven.... hur kan "spaken" röra sig av det? någon som kan förklara vad som sker?
Vilken skruv är det som du justerar?
 
Topp