• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Reklamera begagnad klocka

HeLa

Breitling
Har köpt en TAG Heuer Aquaracer från Uretvintage.se. Problemet är att den i bland stannar på natten. Jag tar av mig klockan ca sex på kvällen och tar på den klockan åtta på morgonen. Enligt specifikationen ska den ha en gångreserv på 38 timmar, vilket stämmer dåligt med mina erfarenheter.

Hur ofta ska man räkna med att manuellt vrida upp en automatisk klocka? Hur definieras en klockas gångreserv?
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Vrid upp den fullt, mät sedan hur lång tid den går.
Håller den inte längre än den tid du anger tycker jag du skall höra av dig till Uret och ta diskussionen med dom.
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Har köpt en TAG Heuer Aquaracer från Uretvintage.se. Problemet är att den i bland stannar på natten. Jag tar av mig klockan ca sex på kvällen och tar på den klockan åtta på morgonen. Enligt specifikationen ska den ha en gångreserv på 38 timmar, vilket stämmer dåligt med mina erfarenheter.

Hur ofta ska man räkna med att manuellt vrida upp en automatisk klocka? Hur definieras en klockas gångreserv?
Uretvintage lämnar en sex månaders garanti mot material- och funktionsfel. Borde inte vara något problem om det konstateras att gångreserven bara är ett halvt dygn.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Ja, men normalt finns det en mekanism som gör att fjädern skall frikopplas när den är fullt spänd för att inte gå sönder om mam drar för mycket.
Sluta dra när du känner att motståndet ökar...mitt tips för att vara på säkra sidan
 

marw

Panerai
2-Faktor
Är väl ganska ointressant hur lång gångreserven är vid fullt manuellt uppdrag, funkar inte det automatiska uppdraget så är klockan defekt.
Exakt. Ofta är det automatiken som strular och då är gångreserven efter manuellt uppdrag ointressant. Den ska inte stanna under natten även om du lever ett relativt stillasittande liv med klockan på armen. Dra upp den så den startar på morgonen , inte fullt, och bär klockan under dagen. Klockan ska klara kommande natt även om du tar bilen till jobbet och sitter vid skrivbord större delen av dagen så länge du inte har armen i gips.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Hade en kollega med samma problem.
Klockan stannade hela tiden.
Frågade om jag kunde låna den en vecka för att kolla på den, vilket var ok.
Bar den hela veckan utan att den stannade.
Felet? Hans insktivitet! Klart imponerande... Haha
Rör du på dig? ;)
Prova först vrida upp den för att kolla gånreserv, sen kan man tittavidare på rotorn.
 

Schildfat

Cartier
Tag använder väl relativt lättarbetade ETA verk på deras Aquaracer serie, kanske kan Uretvintage bekosta den service som krävs för att ordna till det?
 

HeLa

Breitling
Testade att vrida upp den och då gick den 40 timmar, så det var mer än den specade tiden på 38 timmar. Frågan är vad man ska förvänta sig av den automatiska uppdragningen?
 
Testade att vrida upp den och då gick den 40 timmar, så det var mer än den specade tiden på 38 timmar. Frågan är vad man ska förvänta sig av den automatiska uppdragningen?
Du bör kunna förvänta dig att om du använder den en hel dag och rör normalt på dig skall den mer eller mindre vara fullt uppdragen. Ett solklart reklamationsärende i min värld.
 

Lolle

Panerai
Du bör kunna förvänta dig att om du använder den en hel dag och rör normalt på dig skall den mer eller mindre vara fullt uppdragen. Ett solklart reklamationsärende i min värld.

Samma i min värld så testa nu att använda den i vardagsbruk och sen lägg ifrån dig den - klarar den inte mer än en halv dag hade jag kontaktat Uret för att hitta en lösning.
 
Topp