• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rekommendation för bandbyte?

DB15

Panerai
Pledge Member
Har en liten rolig historia men som även är en liten fråga. Min kompis har fått ärva en gammal Certina i helguld. Han tyckte att bandet va lite slitet så han tog med den till urmakaren för att byta, väl där sa urmakaren att man måste byta band minst 1 gång om året? Själv började jag garva! Också sa "ja men de ska väl inte behövas" har några fler på KS hört eller fått samma rekommendationer :D
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Har en liten rolig historia men som även är en liten fråga. Min kompis har fått ärva en gammal Certina i helguld. Han tyckte att bandet va lite slitet så han tog med den till urmakaren för att byta, väl där sa urmakaren att man måste byta band minst 1 gång om året? Själv började jag garva! Också sa "ja men de ska väl inte behövas" har några fler på KS hört eller fått samma rekommendationer :D
Skulle jag ha samma läderband 365 dagar per år skulle jag nog också byta efter ett år. Men eftersom den genomsnittliga KS:aren har minst [pålitlig källa saknas] 10 klockor (och vi förutsätter att alla klockor får lika mycket handledstid) så blir det väl bandbyte var tionde år. Låter inte orimligt.:)
 

Hugii

Audemars
Har en liten rolig historia men som även är en liten fråga. Min kompis har fått ärva en gammal Certina i helguld. Han tyckte att bandet va lite slitet så han tog med den till urmakaren för att byta, väl där sa urmakaren att man måste byta band minst 1 gång om året? Själv började jag garva! Också sa "ja men de ska väl inte behövas" har några fler på KS hört eller fått samma rekommendationer :D
Klart man ska byta även oftare om det är slitet. :) Är det inte slitet, varför byta i så fall? :) Bara för att nån behöver maxa sin lönsamhet. :)
 

Ale

Cartier
Det blir ju ofräscht eftersom det är ett absorberande material nära kroppen trots allt. Ett år låter klart rimligt vid användning nästan varje dag.
 
Topp