• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rekommendera din bästa klockturism!

Marcus.J

Breitling
Hej KS!

Man brukar ju alltid titta in i kloclbutiker när man är utomlands men vad kan ni rekommendera som ni själva sett?
Finns det några klockmuseum? Produktioner/fabriker? Något man bör besöka i vissa städer som är klockrelaterat? Eller bara riktigt riktigt bra butiker?

Som sagt, vilken klockturism finns ute i världen?

Dela gärna med er av era erfarenheter!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Geneve under auktionshelgerna i maj och november. Maj förmodligen trevligare vädermässigt än november. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Basel under Baselworld. ;)
Kan tänka mig att Hong Kong är en höjdare. Tokyo var sådär.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Prag hade rätt mycket.
Från märkesexklusiva vid gamla stans torg. Till andra med rabatter redan i skyltfönstret kring turiststråken. Begagnat och vintage såg jag inget - tyvärr.

edit// klockan på gamla stadshuset är ju inte helt dum den heller.
 

Zingo

Rolex
Besöker Geneve imorgon, några butiker med begagnade klockor som man inte ska missa? Planerar besök på AD butikerna längs fingatan och ett besök på Petek muséet. Något annat? Känner att jag är "ganska" dåligt förberedd.. :nailbiting:
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Basel i mars som redan nämnts, blir dock roligare om man har någon kontakt så man även får komma in hos något märke. Men kombinerat med en helg i Zurich (en timme bort med tåg) så kan det vara värt ändå. Zurich är fint på våren.
Annars Geneve med bland annat Patek muséet. Vill du springa i butiker så är Hong Kong ett bra val, många exklusiva märkesbutiker men även mycket vintage. Tyvärr inte så bra priser.
 

Claes

Breitling
Tokyo är vasst på Rolex och givetvis inhemska märken. Yodobashi Camera i Akihabara har stora lass av det mesta tom Sinn, Nomos och mer obskyrt tyskt. Många tonfiskar och deras släktingar, mycket JDM limited editions, Casio, väggklockor och givetvis modemärken. Även hyggligt wifi för prisjämförelser. Prisläge, 10-20% lägre än japanskt riktpris. 5% rabatt med Visa.

Big Camera, kedja, glänser med det billiga utbudet, Seiko 5or och G-shocks i alla omöjliga varianter. Säljer även Sim-kort vilket underlättar livet då japanerna inte tror på wifi.

.WATCH och Best WATCH har flera våningar och ligger båda i Shinjuku, nära tidigare rekommenderad Yodobashi. Lite dyrare men mycket tråkigare. Båda har större begagnatutbud men väldigt nära nya priser.

I Japan kan man som turist få slippa momsen på 8% om man handlar för över 5000 JPY (~420 kr) förutsatt att produkten inte ska konsumeras i landet. De häftar fast kvittot i passet och ätbara saker åker i försluten påse.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Screenshot_2016-08-11-06-57-20.png
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Bo i Neuchâtel som är en jättefin och jättetrevlig stad. På smidigt bilavstånd besöker man det lilla bedårande klockmuseet i Le Locle och Omegas fabriksmuseum i Biel. Finns även ett klockmuseum i La Chaux-de-Fonds som skall vara bra men det återstår för min del, man måste ju spara något till nästa gång. Fabriksbesök kan vara möjligt om man kontaktar tillverkaren i förväg och övertygar dom att man är genuint intresserad och (kanske helst) äger deras produkter, enklare om man är en grupp också. Men det var inget jag gjorde då.

Jag har också kört från Bamberg till Berlin, tog omvägen via Dresden och en avstickare till Glashütte. Rekommenderas, ett väldigt bra klockmuseum. Mer hanns inte med. Vissa tillverkare där skall gå att besöka för vem som helst men hos Lange kommer man bara in som kund skriver dom.

Lyxiga AD i storstäder är väl ungefär lika överallt även om utbudet är klart större än i svenska. Givetvis värt om man vill klämma på något specifikt som inte finns hemma. Att komma till Le Locle eller Glashütte är riktigt kul, små orter som helt och hållet andas urverk. Det finn ju fler, Schaffhausen verkar fint och det finns ett IWC-museum.
 

Stetes

Omega
I Paris finns Breguets museum i deras flaggskeppsbutik på Place Vendôme, den har varit stängd för ombyggnad senaste gångerna jag varit där men jag tror att den ska vara öppen igen. Länk till HODINKEEs artikel om muséet: https://www.hodinkee.com/articles/breguet-museum
När man väl är på Place Vendôme finns därtill också JLC, Rolex och i närheten typ alla andra som är något.
Paris har också en del fina vintagehandlare också, samt La Fayette som har en tung klockavdelning.
 

Sputniq

Panerai
Bo i Neuchâtel som är en jättefin och jättetrevlig stad. På smidigt bilavstånd besöker man det lilla bedårande klockmuseet i Le Locle och Omegas fabriksmuseum i Biel. Finns även ett klockmuseum i La Chaux-de-Fonds som skall vara bra men det återstår för min del, man måste ju spara något till nästa gång. Fabriksbesök kan vara möjligt om man kontaktar tillverkaren i förväg och övertygar dom att man är genuint intresserad och (kanske helst) äger deras produkter, enklare om man är en grupp också. Men det var inget jag gjorde då.

Jag har också kört från Bamberg till Berlin, tog omvägen via Dresden och en avstickare till Glashütte. Rekommenderas, ett väldigt bra klockmuseum. Mer hanns inte med. Vissa tillverkare där skall gå att besöka för vem som helst men hos Lange kommer man bara in som kund skriver dom.

Lyxiga AD i storstäder är väl ungefär lika överallt även om utbudet är klart större än i svenska. Givetvis värt om man vill klämma på något specifikt som inte finns hemma. Att komma till Le Locle eller Glashütte är riktigt kul, små orter som helt och hållet andas urverk. Det finn ju fler, Schaffhausen verkar fint och det finns ett IWC-museum.

Hur många dagar skulle du säga att man behöver för att se det mesta och bästa i Dresden och Glashütte? :)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Hur många dagar skulle du säga att man behöver för att se det mesta och bästa i Dresden och Glashütte? :)
Inte stannat i Dresden (men det lär vara trevligt). Skulle vidare och checka in i Berlin, helst innan 18. Så tiden medgav bara museet. Känns inte som man vill övernatta i Glashütte. En dagstur från Dresden eller annat närliggande räcker nog bra, då hinner man museet, något fabriksbesök och lunch. Men man får kolla hemsidor vad som gäller för besök hos tillverkare och antagligen boka i förväg.
 
Topp