• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Relumade eller ej? Speedmaster och Autavia.

Relumade eller ej?

  • Glasklart, båda är relumade.

    Röster: 0 0.0%

  • Totala väljare
    7

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Det har skrivits mycket om vintageklockor och om de är relumad eller ej på sistone. Framförallt på Rolex verkar detta vara väldigt viktigt för värdet. Vad tror ni om dessa klockor? Är de tydligt relumade eller kan de vara original?

Bilderna kanske inte är tillräckligt bra för att avgöra det med det vore intressant att höra era åsikter. Kan inte zooma mer med mobilen.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
image.jpg
image.jpg
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Tycker det blir svårt när bilderna är lite halvrisiga och korniga, men håjjern upplever jag som ok, men jag är på telefon så jag får kika närmare när jag kommer hem :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Som sagt, går inte att se på dessa bilder. Är det sedan riktigt bra gjort kan man knappt se det med lupp... Det som skulle kunna skvallra om något är att index på speedmastern är klart ljusare än visarna, men sedan vet jag inte hur just speedmasters brukar åldras. Din Heuer ser mycket bättre ut än min som jag förmodar är dåligt relumad.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tack ska ni ha för input. Jag förstår att det är svårt att säga utifrån mina dåliga bilder. Har inte funderat så mycket på saken tidigare men blev lite nyfiken på om de var uppenbart relumade. Jag kan ju avslöja att de lyser lite svagt i mörker.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack ska ni ha för input. Jag förstår att det är svårt att säga utifrån mina dåliga bilder. Har inte funderat så mycket på saken tidigare men blev lite nyfiken på om de var uppenbart relumade. Jag kan ju avslöja att de lyser lite svagt i mörker.

Speciellt om de lyser länge. Ofta kan man ladda dem så de lyser en kort stund.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Som sagt, går inte att se på dessa bilder. Är det sedan riktigt bra gjort kan man knappt se det med lupp... Det som skulle kunna skvallra om något är att index på speedmastern är klart ljusare än visarna, men sedan vet jag inte hur just speedmasters brukar åldras. Din Heuer ser mycket bättre ut än min som jag förmodar är dåligt relumad.
Men den är riktigt fin i övrigt din Autavia. Tänkte på det när Koltrasten visade sin klockkavalkad. Bland de finaste av hans f d klockor. Har inte sett att den är dåligt relumad.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Men den är riktigt fin i övrigt din Autavia. Tänkte på det när Koltrasten visade sin klockkavalkad. Bland de finaste av hans f d klockor. Har inte sett att den är dåligt relumad.

Min favorit och förmodligen den snyggaste sportkronografen... Man lägger inte märke till relumen om man inte tänker på det. Någon dag skall jag väl fixa den men det är knappast lika kritiskt som på en sportrolex med målade index. Rätt lite lysmassa på Autaviorna men det hade suttit bra med en lagom patinerad ton på visare och index.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Tack ska ni ha för input. Jag förstår att det är svårt att säga utifrån mina dåliga bilder. Har inte funderat så mycket på saken tidigare men blev lite nyfiken på om de var uppenbart relumade. Jag kan ju avslöja att de lyser lite svagt i mörker.


Att dem lyser lite säger inte så mycket egentligen tycker jag. Den AP jag har i min hand just nu är från typ -77 och lyser den också, dock inte mer än max 20-30sek och därefter sten död. Min gamla orange boy lyste (30sek) den också och var inte relumad.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Att dem lyser lite säger inte så mycket egentligen tycker jag. Den AP jag har i min hand just nu är från typ -77 och lyser den också, dock inte mer än max 20-30sek och därefter sten död. Min gamla orange boy lyste (30sek) den också och var inte relumad.
Ok. Trodde den skulle vara stendöd på 40 år gamla klockor.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Ok. Trodde den skulle vara stendöd på 40 år gamla klockor.


Det har jag trott många ggr också men blivit lika förvånad varje gång en strimma ljus gör sig tillkänna. Kika på ojämnheter i lumen, typ med "toppar" eller om den typ runnit ut lite..

Denna är relumad, men ok gjord. Kika på visarna och vid 9 så ser du var jag menar.
2vlmwzl.jpg
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Det har jag trott många ggr också men blivit lika förvånad varje gång en strimma ljus gör sig tillkänna. Kika på ojämnheter i lumen, typ med "toppar" eller om den typ runnit ut lite..

Denna är relumad, men ok gjord. Kika på visarna och vid 9 så ser du var jag menar.
2vlmwzl.jpg
Jag ser. Men hur bra lyckades dom med lumen när klockorna var nya? Kan inte en orörd originaltavla ha lite kladdig lume?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag ser. Men hur bra lyckades dom med lumen när klockorna var nya? Kan inte en orörd originaltavla ha lite kladdig lume?

Jo visst kan en originaltavla ha lite tendenser likt det på bilden ovan, kanske inte direkt out of the box men med 40år på nacken, absolut. Dock har färgen åldrats och antar en annan kulör än det på bilden ovan, mer likt din typ och mörkare.
 
Topp