• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rengöra klocka

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Hur gör ni?
Är ljummet vatten och diskmedel receptet, eller är det annat som gäller?

Tänkte låta Black Bay'n få glänsa lite igen, @Denke har ju faktiskt petat på den för ett tag sedan...
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Blubb blubb. Kör endast ljummet vatten.
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk 21363810627.154387.jpg
    ImageUploadedByTapatalk 21363810627.154387.jpg
    81.2 KB · Visningar: 1,163
  • ImageUploadedByTapatalk 21363810654.971536.jpg
    ImageUploadedByTapatalk 21363810654.971536.jpg
    79.5 KB · Visningar: 1,112

Josef B

Bestraffaren
Ljummet vatten med tvål/diskmedel, där klockan får gotta sig i ca 30 min. Sedan spolar jag rent behållaren, fyller den på nytt med ljummet vatten och tvål/diskmedel, sedan borstar med mjuk tandborste under vatten i behållaren. Sedan låter jag ljummet vatten spola av klockan/behållaren i flera minuter. FÄRDIGT! :) Utöver det så låter jag klockan vara med när jag duschar :)
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Stålklockorna får följa med in i duschen.
Sen får dom en omgång med tvål och nagelborste.
Vissa även i diskbaljan!
/ j
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1363810765.866890.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1363810765.866890.jpg
    66.1 KB · Visningar: 1,077

Ljuv

Omega
Josef B skrev:
Ljummet vatten med tvål/diskmedel, där klockan får gotta sig i ca 30 min. Sedan spolar jag rent behållaren, fyller den på nytt med ljummet vatten och tvål/diskmedel, sedan borstar med mjuk tandborste under vatten i behållaren. Sedan låter jag ljummet vatten spola av klockan/behållaren i flera minuter. FÄRDIGT! :) Utöver det så låter jag klockan vara med när jag duschar :)


Låter avancerat :lol:
 

Aron

Omega
Brukar passa på att skrubba av min "jobbarklocka" när jag duschar nån gång ibland, som många andra med tvål och vatten.
Övriga brukar jag inte duscha med utan dom tvättas av i handfatet fast samma metod. Jag undrar för övrigt om man inte smutsar ner klockan mer ön den rengörs om man bara duschar med den. Eller vad tror ni? Jag rycker det känns som det samlas massa skit i tex armbandet. Mer än på de klockor som jag inte duschar med. Eller så beror det helt enkelt på att det är den som jag använder mest och i en smutsigare miljö på jobbet tex. Lösa länkar brukar jag slänga i ultraljudstvätten med lite diskmedel i vattnet.
 

jabla

Sarlacc
Borstas i ljummet vatten och diskmedel, länken körs i ultraljudsbadet med varmt vatten och rejält med yes.
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Aron skrev:
Brukar passa på att skrubba av min "jobbarklocka" när jag duschar nån gång ibland, som många andra med tvål och vatten.
Övriga brukar jag inte duscha med utan dom tvättas av i handfatet fast samma metod. Jag undrar för övrigt om man inte smutsar ner klockan mer ön den rengörs om man bara duschar med den. Eller vad tror ni? Jag rycker det känns som det samlas massa skit i tex armbandet. Mer än på de klockor som jag inte duschar med. Eller så beror det helt enkelt på att det är den som jag använder mest och i en smutsigare miljö på jobbet tex. Lösa länkar brukar jag slänga i ultraljudstvätten med lite diskmedel i vattnet.

Sticker ut hakan och säger att du har helt och hållet rätt @Aron. Klockan (smycken) tar man med fördel av sig innan en dusch då inte bara smuts utan även tvålrester fastnar och gör klockan (smycket) ännu mera skitig/t.

@Målarn: Vad är det för klockspray och vart köper man den? Tror du att den fungerar bra på smycken också?
 

Målarn

The Steak
gruby skrev:
Aron skrev:
Brukar passa på att skrubba av min "jobbarklocka" när jag duschar nån gång ibland, som många andra med tvål och vatten.
Övriga brukar jag inte duscha med utan dom tvättas av i handfatet fast samma metod. Jag undrar för övrigt om man inte smutsar ner klockan mer ön den rengörs om man bara duschar med den. Eller vad tror ni? Jag rycker det känns som det samlas massa skit i tex armbandet. Mer än på de klockor som jag inte duschar med. Eller så beror det helt enkelt på att det är den som jag använder mest och i en smutsigare miljö på jobbet tex. Lösa länkar brukar jag slänga i ultraljudstvätten med lite diskmedel i vattnet.

Sticker ut hakan och säger att du har helt och hållet rätt @Aron. Klockan (smycken) tar man med fördel av sig innan en dusch då inte bara smuts utan även tvålrester fastnar och gör klockan (smycket) ännu mera skitig/t.

@Målarn: Vad är det för klockspray och vart köper man den? Tror du att den fungerar bra på smycken också?

Här köper du, http://www.veraet.com/
Riktigt grym spray klockan glänser efter, tar bort all smuts och ganska så effektivt också, använt denna i flera år!!
Japp fungerar på smycken också!!
 

morrism

Audemars
Ni som duschar med klockorna, tvättar ni klockan med schampo/duschtvål? Det fräter ju på packningar och ger missfärgningar och skit om man inte får bort det ordentligt
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Tandborste och tvål under ljummet vatten en gång i veckan.

Kan hända att jag duschar med klockorna men lägger inte direkt klickar med schampoo på klockan utan skummet som blir över gnids över klockan några gånger, sedan avspolning.
 

AndyK

Cartier
Lite OT...

Köpte nyligen en Certina DS Podium med läderband.
Hur funkar det att bada med läderband? Blir armbandet kass sen, eller?
I skötselrådet stod det bara att om man fått saltvatten på klockan ska man skölja av den under kranen och sen låta den torka. Men skötselrådet tog inte hänsyn till om det var länk eller läder.

Min gamla Seiko med länk var inga problem att bada med, tills en klumpig "urmakare" fick sina tassar på den och kunde inte garantera att den var helt tät.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Läder = inget bad om du inte vill förstöra det helt och hållet. Finns väl vissa vattentåliga varianter med tror inte det sitter som original.
 

oscaroscar

Panerai
Kan man använda tvål eller inte? Läst att folk avråder det, samt vissa som tycker de är bra. Samma sak med tandborste, att de kan stjälpa.

(Behöver lite tips nu när jag ska rengöra och putsa med cape cod)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
oscaroscar skrev:
Kan man använda tvål eller inte? Läst att folk avråder det, samt vissa som tycker de är bra. Samma sak med tandborste, att de kan stjälpa.

(Behöver lite tips nu när jag ska rengöra och putsa med cape cod)

Jag brukar ta en bunke med ljummet vatten och diskmedel sen ta en mikrofiber duk och använda til att tvätta av, sedan tandborste i bandhornshärnen där det samlas mkt skit.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Hur rengör ni vintageuren som inte tålde vatten då och med största sannolikhet inte tål vatten nu? Torr trasa/papper?
 
Topp