Laddar...
Nymans Ur 1851

Rengöra krona?

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Sorubim, 20 januari 2016.

1. Sorubim
    Trådstartare

Sorubim X-Wing Pilot

Någon här som har tips på hur man får bort ingrodd smuts på en "kors-räfflad" krona? (Heter det så? "Knurled" på engelska.)
    Har prövat med tvål, vatten och tandborste... men det verkar inte riktigt räcka.
    Kronan är av typen på bilden nedan, fast smutsig då förstås. (Jag äger tyvärr varken kunskap eller verktyg för att ta lös kronan).
    Tacksam för tips. :)

knurled.jpg
    (lånad bild)

2. Psykel

Psykel AT-ST driver

Från:
    Sollentuna
    Testat med diskmedel? Jag brukar få bättre resultat på smuts med det än med tvål. Mer fettlösligt.

Sorubim gillar detta.
  3. Sorubim
    Trådstartare

Sorubim X-Wing Pilot

Tack, ska pröva. :)

4. tictac62

tictac62 Stormtrooper

Från:
    Bästkusten
    Diskmedel eller hårschampo och tandborste, även torrborstnibg 1-2 gånger i veckan gör underverk

Sorubim gillar detta.
  5. rogart-63

rogart-63 Tie Fighter pilot

Från:
    Vettet.
    Tandpetare i längdriktningen? Ett pilligt jobb men kanske det enda som funkar för att få loss smutsen?

tictac62 och Sorubim gillar detta.
  6. Sorubim
    Trådstartare

Sorubim X-Wing Pilot

Tack för tipset. Ja jag har funderat på nånting sånt. Kan också vara att tandborsten är för mjuk. Har inte gett mig på det igen. Ska se om det hinns i helgen.

tictac62 och rogart-63 gillar detta.
  7. sherwan

sherwan AT-ST driver

Från:
    Stockholm
    Prova med bomulls tops till öron, kan va bra då den suger ut smuts, fuktad med diskvatten

8. soderlund

soderlund Stormtrooper

Från:
    Storstan
    Ultraljudstvätta enbart kronan? Annars låter diskmedel och en mjuk tandborste (helst kasserad) som en bra början!

9. elmaco

elmaco Rebel soldier

Från:
    Stockholm
    Testa något rengöringsmedel, typ ättika eller kemiskt ren bensin, blir garanterat rent. Ta en bomullspinne och badda med, låt verka i någon minut, sen borsta med mjuk borste.

10. Sorubim
    Trådstartare

Sorubim X-Wing Pilot

Update:
    Riktigt vass och hård tandpetare ett antal gånger i båda räfflings-riktningarna fixade biffen. Slet ner spetsen på tandpetarn så det blev en del spån, men rent blev det.
    Tack för tipsen allihopa! :)

jabla, eriksson850, rogart-63 och 1 annan gillar detta.