• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rengöra sin klocka, diskmaskin?

Songer

Omega
Såklart lite av ett skämt, men går det att köra sina klockor i diskmaskningen?
Förutsatt att de är vattentäta.

Fick tips av en juvelerare att köra mina smycken i diskmaskinen med spolglans, ringer och sådant.
Självklart i någon sil eller annat så att de inte åker runt i maskinen.

Vad tror ni om att köra klockor i maskinen?
Jag förstår ju att värme kan göra mycket, samt att diskmedel fräter.

Så ovan får ni ta med en nypa salt, men jag är ändå nyfiken.
Kanske ska slänga in en av mina äldre Seiko och prova.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Fina kristallglas och porslin man är rädd om ska man ju inte ha i diskmaskinen. Jag skulle undvika att lägga i en klocka. Spolglans används väl bara för att dölja hur repiga glasytor blir. Högtryck och värme är nog ingen bra kombination för packningar.
 
Senast ändrad:

andemannen

Breitling
Fina kristallglas och porslin man är rädd om, ska man ju inte ha i diskmaskinen så jag skulle undvika att lägga i en klocka. Spolglans används väl bara för att dölja hur repiga glasytor blir. Högtryck och värme är nog ingen bra kombination för packningar.
Att man inte skall diska kristallglas beror på att glaset kan bli mjölkigt och/eller spricka och ett glas på en klocka är förhoppningsvis inte lika känsligt. Men hur som helst, som du säger, så mår nog inte packningarna bra av att tvättas i diskmaskin.
 

Songer

Omega
Nu är det slutsnackat.
Kör in Seikon och testar.
Den är märkt 100M vattentät, blir spännande.
65 grader och halvmaskin.

Självklart nyttomaximerar jag och kör lite annan disk samtidigt, dock inget geggigt, bara lite glas.

Återkommer med resultat på eftermiddagen!
OBS: Klockan är redan halvtrasig, kronometern nollar inte korrekt, så ingen klocka kommer till skada under detta test. Den är redan handikappad.

Lite bilder:
bild1.jpg
bild2.jpg
 
Senast ändrad:

forsii

Omega
Nu är det slutsnackat.
Kör in Seikon och testar.
Den är märkt 100M vattentät, blir spännande.
65 grader och halvmaskin.

Självklart nyttomaximerar jag och kör lite annan disk samtidigt, dock inget geggigt, bara lite glas.

Återkommer med resultat på eftermiddagen!
OBS: Klockan är redan halvtrasig, kronometern nollar inte korrekt, så ingen klocka kommer till skada under detta test. Den är redan handikappad.

Lite bilder:
bild1.jpg
bild2.jpg
Detta ska bli spännande. Vad bra att du är miljömedveten och passar på att köra annan disk samtidigt, det gäller ju att värna om moderjord! :D Hoppas det blir bra!

Körde du vanlig maskindiskmedel eller något hypat skit som "Finish" etc?
 

Osclat

Cartier
Har också tänkt testa men aldrig vågat lägga in någon klocka i diskmaskinen, kör på eltandborste och tvål istället. Fungerar väldigt bra.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det är bara att köra :cigar:
As you folks know, one of our members(ac/dc)posed the question of a watch surviving a cycle in the dishwasher. Well, I just happen to own a dishwasher, I also just happen to own a Rolex Sea Dweller. The dishwasher is a new Kitchen Aid, it takes water from your hot water heater, it then boils it internally, and washes the dishes with the boiling water. It also has a heat cycle that dries the dishes at about 200 degrees. What I did was take my Dweller, put it in the dishwasher on pot scrub, heavy duty, heat dry cycle. Here's the pics.............................
Screen Shot 2016-04-18 at 11.13.23.png

As you see, I opened the dishwasher during the wash cycle, checked the temp with an infrared thermometer, it was well over 200 degrees. I the opened it during the dry cycle, check out the steam. After a complete cycle, I took the watch out, which was almost to hot to hold, and rinsed it with cold water. Dried it off, and put it on my wrist. How's it running? Perfectly. There is no doubt in my mind that any modern dive watch would survive this. OK Jimmy Boy, I'll be down to Edisto to pick up my case of VO next week. Your comments or questions are welcome....Thanks....David
 
Topp