Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Rengöra urverk utan ultraljudstvätt

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av MalmöKlockarn, 12 januari 2015.

1. MalmöKlockarn
    Trådstartare

MalmöKlockarn Bonde

Från:
    Malmö
    Jag undrar hur ni rengjorde era urverksdelar innan ultraljudstvätten, går det?

Slut på lager så beställde på nätet, dröjer en vecka stod det.

Kan jag rengöra lite delar manuellt tro?

2. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    En lagom hård liten pensel funkar fint . Extra försiktighet bara . Jag brukar använda mig av isopropanol sista vändan . Det dunstar bort .

vonbahr och MalmöKlockarn gillar detta.
  3. MalmöKlockarn
    Trådstartare

MalmöKlockarn Bonde

Från:
    Malmö
    Testar och kör en riktig service med ultraljudstvätten när den kommer . Tycker det känns mer riktigt att göra det mesta manuellt. Call me old fashioned:pompus:

Men beställde tvätten då det nog är bättre rengöring.

Tack för svaret.Har en dunk iso hemma så får testa :cigar:

4. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Nafta (kemiskt ren bensin) funkar fint att tvätta i. En burk för tvätt och en burk till för skölj.
    Som rogart-63 säger är det bra att ha en liten pensel för själva tvätten.

Naftan dunstar bort helt och lämnar inga rester.

MalmöKlockarn gillar detta.
  5. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Vad för tvätt beställde du?

6. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Kör nafta och pensel som rogart-63 och Minuteman säger så länge!

Det är lärorikt att handtvätta och senast för någon timme sedan så åkte en fjädertrumma ner i naftabadet här efter att inte blivit 100% ren trots 12min i ultraljudsbadet och efterföljade 30min i tvättmaskinen - pensel och nafta löste dock skiten på 1min! ;)

7. MalmöKlockarn
    Trådstartare

MalmöKlockarn Bonde

Från:
    Malmö
    Nafta ska jag testa. Handarbete är något otroligt häftigt:)
    Ultraljudsbadet jag först skulle köpa var på kjell & co men var slut och jag orkade inte vänta/ta mig till nästa butik så jag beställde var en riktigt billig jag hittade på nätet: Ultraljudstvätt 750ml men ska jag vara ärlig så kommer jag nog att pensla oftare än ultraljudstvätten.

8. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Nafta är nog den perfekta sättet att börja tvätta verkdelar. UL tvatten är däremot grym till boetter och länkar mm.

MalmöKlockarn gillar detta.
  9. vonbahr

vonbahr Har fått baka en pizza på menyn

Från:
    Stockholm
    Och en burk till husse ;)

10. Bassman

Bassman Friends of KS

Borde man inte kunna köra med t.ex. T-Röd i ultraljudet? Borde ju vara djävulskt effektivt.
    Tvättar mina bassträngar i T-Röd, och i princip låter man dem bara ligga i en kastrull i 5-10 min och rör om lite grann, så är de som nya sedan.
    Om man dessutom adderar ultraljud på det, så vet jag inte vad.