• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rengöring under bezel på rolex

Compiss

Patek
2-Faktor
Min första post under modd och fix.

Tänkte med lite bilder försöka visa hur man tar av vridningen på en GMT. Funkar på samma sätt på sub.
OBS detta är ej klockor med den nya keramiska ringen.


Jag tar en vanlig matkniv och försiktigt för in mellan boett och vridring och vinklar försiktigt upp knivbladet. Antingen tejpa eller lägg lite plast mellan bladet och boetten
image.jpg

Vridringen brukar lossa lätt
image.jpg

Finns en väldigt liten sprint som inte bör slarvas bort
image.jpg

Sprinten sitter i ett litet hål i boetten
image.jpg

Den är liten och tunn, ligger bredvid en vanlig tandpetare här
image.jpg

Det ligger en tunn metallring mellan vridringen och boetten. Håll koll på vilken sida som är upp och lägg den på samma sätt efter rengöring
image.jpg

När allt är rengjort, brukar ta varmt vatten med någon droppe diskmedel i så lägg tillbaka metallringen och sätt i sprinten i hålet, sedan skall sprinten in i en skåra i boetten.
image.jpg

Sedan på med vridringen och tryck dit den, går utmärkt med handkraft.
image.jpg
 
Senast ändrad:

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Om man vill vara riktigt petig brukar jag sätt lite eltejp på kniven för att minimera eventuell skada - speciellt på gamla dykare
då boetten oftast är i metall!

Bra instruktion Compiss!
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag har hört att riktiga män biter av ringen? Och får fast den igen enbart medelst viljan och blicken?
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Hm, kanske skulle våga mig på att byta inlägg på GMT:n... Är det att rekommendera?
 

Sond

Patek
Är det så där lätt i verkligheten, eller blir man egentligen tokig när man är ovan..? :rolleyes:
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Finns videor på youtube.

Kan iofs själv göra en video men vet inte hur jag skulle lägga in den här.....
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Är det så där lätt i verkligheten, eller blir man egentligen tokig när man är ovan..? :rolleyes:
Jag upplever det lättare på sub än GMT på grund av att sprinten/fjäderpinnen ser lite annorlunda ut. Det är sprintens utformning som gör att ringen kan vridas motsols eller åt båda hållen.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Japp. Hade av den igår. Satt mycket skit därunder.
Plockade av allt, rengjorde och skulle montera på ringen igen när jag lyckades skjuta iväg fjädern!!! Letade i en timme överallt, totalt frustrerad.. Till slut gav jag upp och satt totalt slut och besviken på mig själv.. Gick och tog en kopp kaffe och började fundera på var man kan skaffa en ny, och då slog det mig.. E-bay måste ju kunna hjälpa mig. In på kontoret igen, sätter ner kaffekoppen på något skit på bordet som lät konstigt, lyfter koppen och DÄR ligger fjädern!! :)
Glad i hågen monteras ringen på igen, men går fortfarande trögt.. Suck. :(
Googlade lite och där hittade jag att detta är vanligt när fjäderringen blir för platt och tappat sin spänst.
Ska man köpa hem en ny, kan det vara lösningen?
 

jabla

Sarlacc
Japp. Hade av den igår. Satt mycket skit därunder.
Plockade av allt, rengjorde och skulle montera på ringen igen när jag lyckades skjuta iväg fjädern!!! Letade i en timme överallt, totalt frustrerad.. Till slut gav jag upp och satt totalt slut och besviken på mig själv.. Gick och tog en kopp kaffe och började fundera på var man kan skaffa en ny, och då slog det mig.. E-bay måste ju kunna hjälpa mig. In på kontoret igen, sätter ner kaffekoppen på något skit på bordet som lät konstigt, lyfter koppen och DÄR ligger fjädern!! :)
Glad i hågen monteras ringen på igen, men går fortfarande trögt.. Suck. :(
Googlade lite och där hittade jag att detta är vanligt när fjäderringen blir för platt och tappat sin spänst.
Ska man köpa hem en ny, kan det vara lösningen?

Förstår inte riktigt hur det skulle bli trögare om ringen var för platt, prova att ta isär igen och montera kan varit något som jäklas med dig.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Men kan det stämma att lilla fjädern sitter "nere" på subben? Sitter ungefär kl 5.
Har haft av den flera gånger och provat.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Tror att hålet den skall sitta i är mellan klockan 1 o 2 på alla modeller.

Måste plocka av den ikväll igen för att kolla detta. Kan ju vara så enkelt att jag hade klockan upp och ner..
Kan någon bekräfta detta med positionen på fjädern?
Börjar bli orolig, trots att jag har kvitto från företag, carlssons ur i helsingborg sa att den var ok samt pantbanken gav den en rejäl koll och även dom bekräftade äktheten.. Brrrr
Men, det är en seriös säljare som garanterar återköp om det skulle vara något problem.
Han ringde även upp ett par dagar efter köp för att fråga om jag var nöjd.
 

jabla

Sarlacc
Måste plocka av den ikväll igen för att kolla detta. Kan ju vara så enkelt att jag hade klockan upp och ner..
Kan någon bekräfta detta med positionen på fjädern?
Börjar bli orolig, trots att jag har kvitto från företag, carlssons ur i helsingborg sa att den var ok samt pantbanken gav den en rejäl koll och även dom bekräftade äktheten.. Brrrr
Men, det är en seriös säljare som garanterar återköp om det skulle vara något problem.
Han ringde även upp ett par dagar efter köp för att fråga om jag var nöjd.

Behöver inte vara något skumt med klockan bara för att fjäderhålet är vid kl 5, kan vara att glasringen monterats i fel position vid ett glasbyte.
 

cab

Audemars
2-Faktor
@Compiss Har för mig sett bild när du tagit bort bezel på en keramisk sub?

Skulle behöva fixa min då den börjat snurra åt båda håll. Ställt frågan till AD idag som ska återkomma med pris för detta lilla jobb. Bergströms skulle i alla fall skicka ner klockan till Malmö för de kunde inte göra det i Uppsala..
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
@Compiss Har för mig sett bild när du tagit bort bezel på en keramisk sub?

Skulle behöva fixa min då den börjat snurra åt båda håll. Ställt frågan till AD idag som ska återkomma med pris för detta lilla jobb. Bergströms skulle i alla fall skicka ner klockan till Malmö för de kunde inte göra det i Uppsala..
Har samma fundering. Har du kollat med någon i sthlm? Kan det vara fjädern? Efter att hela min bezel flög av så har den glappat.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Har samma fundering. Har du kollat med någon i sthlm? Kan det vara fjädern? Efter att hela min bezel flög av så har den glappat.
Nix inte kollat hos någon mer ännu. Är det för dyrt så får det vara tills man servar den. Min är fortfarande tajt och klickar "rätt" åt rätt håll vill säga :)

Verkar inte vara lika enkelt som på de gamla med en liten fjäder, bild från rolexforums.com:

xx10.jpg
 
Topp