• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Renis Geneve med Tissot/Omega koppling, någon som vet?

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Fiskade upp den här udda klockan häromdagen utan att veta vad det var. Köpte den egentligen för att få lite reservdelar till vad jag trodde skulle vara ett ETA-verk.

SAM_5069.JPG

SAM_5070.JPG


Döm min förvåning när den visade sig ha ett Tissotverk kaliber 2481.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Tissot_2481

SAM_5072.JPG
SAM_5074.JPG


Tissot och Omega har ju samma ägare och verket utvecklades tillsammans under tidigt 70-tal, detta verk satt även i en del modeller från Omega. Verket kallades då Omega kaliber 1481

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Omega_1481

MhQd405.jpg


Utöver Tissot och Omega vet jag enbart att Lanco har använt deras verk, men aldrig ens hört talats om Renis som märke. Många klockor som säljs verkar komma från Sydamerika, kan detta vara ett dotterföretag till Tissot/Omegagruppen som inriktade sig som budgetalternativ till den marknaden?

Är det någon som vet något om Renis Geneve?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Lite efterforskningar visar att Renis låg under SMH SA som senare blev Swatch group (ägare till omega och tissot), så där har vi kopplingen.

Ifall någon vet något mer om märket och kopplingen till Sydamerika, vore det kul att få höra. Dött som graven i den här tråden... :)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Vilken udda fågel eriksson! Vad är det för storlek? Tycker den va lite fulsnygg!:). Den ser ut att vara i fint slag.
Metallen har ju klarat sig mycket bra!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vilken udda fågel eriksson! Vad är det för storlek? Tycker den va lite fulsnygg!:). Den ser ut att vara i fint slag.
Metallen har ju klarat sig mycket bra!

Tack, själv tycker jag den nog mest är ful! :D Men blev lite nyfiken och det är alltid kul att lära sig något nytt... väldigt bra skick var den också och håller riktigt bra värden i timegraphern. Synd att den är tillverkad i fulmetall.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Fungerar datumets quickset (gnm att pumpa kronan) ? Jag har haft ett flertal med det här verket (omega 1481 och Tissot 2481) och alla har racklat vad gäller datum set. I övrigt är det ett alldeles utmärkt verk.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vilket ETA verk behöver du delar till? Har lite nya delar till gamla eta verk!

Ingen speciell del just nu faktiskt, köper bara lite fula eta-automater att plocka reservdelar till roligare ur ;)

Men om du har en kopparfärgad rotor till 2783
(helst helvetia-märkt) vore det kalas

Fungerar datumets quickset (gnm att pumpa kronan) ? Jag har haft ett flertal med det här verket (omega 1481 och Tissot 2481) och alla har racklat vad gäller datum set. I övrigt är det ett alldeles utmärkt verk.

Japp, pumpquickset funkar perfekt. Har ett par tissot varav alla utom ett har trasiga quickset. Renis-verket ser näst intill nos ut (skruvar utan märken), så den är nog inte använd mycket sedan 70-talet.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Japp, pumpquickset funkar perfekt. Har ett par tissot varav alla utom ett har trasiga quickset. Renis-verket ser näst intill nos ut (skruvar utan märken), så den är nog inte använd mycket sedan 70-talet.

Då är det nog så som du tror; väldigt lite använd. Urmakare har t o m rekommenderat att inte använda quickset då det är så svårt att få ordning på igen. En typisk "kan vara bra att ha " m a o :)
 

McGyver

Rolex
Ett tips ang. quickset på 2481/1481-kalibrarna snappat från manualen:

6.0.0. Calendar
This system permits rapid correction of the date by means of axial pressure on the winding stem. However, there is one restriction; correction cannot be effected between 21 h and 3 h.

Kör man quickset mellan dessa tider så sliter det enormt på delarna => troligen varför så många har problem med just denna funktion!

(fixade en 1481a inatt med just detta problem :cool: )
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ett tips ang. quickset på 2481/1481-kalibrarna snappat från manualen:



Kör man quickset mellan dessa tider så sliter det enormt på delarna => troligen varför så många har problem med just denna funktion!

(fixade en 1481a inatt med just detta problem :cool: )

Tack, vilken del är det som vanligtvis gått sönder när qs inte fungerar?
 
Topp