• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Renovera badrum!

Edin

Panerai
@klocknooben
Stiligt!!

Hade jag tänkt efter lite så hade jag kanske döpt tråden till "Den stora badrumsrenoveringstråden". :) Jag hade idag firma nummer 2 över för att kolla i morse, sen blir det inga fler offerter. Blir att köpa firman och inte bara priset. :)

Även om an köper firman så läs på om hur det ska göras så du vet själv hur det ska göras. :)
 

manekin

Omega
Yes,det stämmer! Givetvis har du rätt, till viss del har det väl kanske inte med ursprunget att göra! finns många svenskar utan samvete..
Men, jag har personligen både sett och hört om skrämmande jobb som polacker utfört!
Visst,ofta är ju funktionen där så för fru Svensson är allt frid och fröjd! Men det behöver ju inte betyda att det är rätt utfört..




Kan berätta att det är ingen höjdare att sätta upp en handdukstork på sådana plattor heller...
Here we go again. Om jag skulle fått en cent för alla gånger jag hört svenska hantverkare som är i branchen klanka ner på mina landsmän skulle jag haft flera dollar på fickan. Det kan ju råka vara så att vemsom som utgör sig för att kunna X kanske inte alltid är en "riktig" hantverkare? Tyvärr så är många lyckosökare och jagar 100 spänn i timmen lirare pga. hantverkare i sverige är på tok för dyra, då går det åt skogen.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Alltså, priset, jäklar vad dyrt........
inte någonstans skulle jag säga att priset är motiverat speciellt inte när kakel osv inte ingår.. arbetskostnaden går också att ifrågasätta.
164k / 4m2 = 41,000kr kvm och då ingår inte allt, det är fruktansvärt dyrt.
 

ollkli

Rolex
2-Faktor
image.jpeg
Håller själv på med renovering av mitt eget badrum. Kan återkomma med före och efter bilder när jag är klar. Men dammigt blir det :/
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Arbetet tog längre tid än beräknat, men det var i semestertider. Tog 5 veckor pga dödtid mellan rivning och uppbyggnad.... Annars kan jag rekommendera firman. Polsk hantverkare med svensk firma. Han kom med många bra förslag och var trevlig och socialt kompetent. Finns ju hantverkare som bara gör som man säger trots att de vet att det inte kommer bli bra. Bilden säger inte så mycket om finishen men så här blev det. Jag kan leta fram numret/mail om ni vill ha.
image.jpeg

image.jpeg

Gjorde en vägg med en hyllavsats. Byggaren var skeptisk till att göra det men jag är jättenöjd.
image.jpeg
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Alltså, priset, jäklar vad dyrt........
inte någonstans skulle jag säga att priset är motiverat speciellt inte när kakel osv inte ingår.. arbetskostnaden går också att ifrågasätta.
164k / 4m2 = 41,000kr kvm och då ingår inte allt, det är fruktansvärt dyrt.

Ahh, jag känner mig som en pannkaka! Hälften säger att det är rimligt och andra säger att det är tokdyrt. Meeen, samtidigt, firman i fråga känner jag mig helt bekväm med att dom gör ett fantastiskt arbete, att dom är där den tiden som specificerats i offerten och att inga konstigheter dyker upp under arbetets gång. Visste att firman är en av de dyrare redan innan, visste bara inte vad dyrare innebar iom att jag aldrig haft något att göra med en badrumsrenovering...

För min egen del så väljer jag nog att tänka att jag köper ett IWC-Badrum istället för ett Deniel Wellington badrum. :D
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Ahh, jag känner mig som en pannkaka! Hälften säger att det är rimligt och andra säger att det är tokdyrt. Meeen, samtidigt, firman i fråga känner jag mig helt bekväm med att dom gör ett fantastiskt arbete, att dom är där den tiden som specificerats i offerten och att inga konstigheter dyker upp under arbetets gång. Visste att firman är en av de dyrare redan innan, visste bara inte vad dyrare innebar iom att jag aldrig haft något att göra med en badrumsrenovering...

För min egen del så väljer jag nog att tänka att jag köper ett IWC-Badrum istället för ett Deniel Wellington badrum. :D

Jag förstår din tankegång.. och jag förstår att du vill att det ska bli bra.. Men arbetstimmarna för 4kvm är på tok för höga och då ingår inte ens materialet såsom kakel..
Självklart är det viktigt att bra hantverkare gör jobbet men till vilket pris då egentligen? Slutsumman landar säkert på 200+ och det är för 4kvm..

En bekant gjorde ett nytt badrum på Söder för några månader sedan.. 9kvm landade på 128k och det var inga dåliga materialval.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Jag har ju faktiskt en Dremel hemma någonstans, och en hammare tror jag. Kanske fixar det själv. Gladpack som tätning det borde funka va?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag förstår din tankegång.. och jag förstår att du vill att det ska bli bra.. Men arbetstimmarna för 4kvm är på tok för höga och då ingår inte ens materialet såsom kakel..
Självklart är det viktigt att bra hantverkare gör jobbet men till vilket pris då egentligen? Slutsumman landar säkert på 200+ och det är för 4kvm..

En bekant gjorde ett nytt badrum på Söder för några månader sedan.. 9kvm landade på 128k och det var inga dåliga materialval.

Oj vad bra! 9 kvm för 128.000 kr efter ROT hoppas jag? Slutnotan för mitt (4 kvm) blev ca 150.000 kr inklusive allt material och efter ROT, men då var blandarna dyra. Spolknappen till WCn kostade 4.000 kr :eek:
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Gjorde en sammanställning för de kostnader för material och inredning som jag hade. Kanske hjälper dig med att få ett hum om budget för det hela:
  • Kakel/Klinker 16,925:-
  • Lister/Silikon etc 1,565:-
  • Rör, klosettanslutning etc 1,176:-
  • Bottenventil handfat 864:-
  • Takdusch / Tvättställblandare 13,762:-
  • Blandarfäste 995:-
  • Spottar 1,239:-
  • WC vägghängd 3,082:-
  • Toalettsits 894:-
  • Spolknapp 1,185:-
  • Tvättställ 2,763:-
  • Brunn 736:-
  • Rullehållare 250:-
  • Spegel 1,500:-
  • Handdukshängare / Krokar 1,560:-
  • Spegelbelysning 3,980:-
= 52,476:-

Jag har inte räknat med stenskivan, snickerier och våtrumsfärg.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Det är säkert 25 kvm vägg att räkna med också.. Så det är inte bara 4kvm som ska rivas, byggas upp, tätas och sättas i slutändan :)
Ahhh, haha, du tänker så :)
Oj vad bra! 9 kvm för 128.000 kr efter ROT hoppas jag? Slutnotan för mitt (4 kvm) blev ca 150.000 kr inklusive allt material och efter ROT, men då var blandarna dyra. Spolknappen till WCn kostade 4.000 kr :eek:
Spolknappen???? Bra materialval ;)
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Fick offert nummer 2 nu, kommer köra på nedan.

Arbetsbeskrivning badrum

* Täckning av golv
* Dem av befintlig vvs och el samt inredning
* Borttagning av radiator ( återmonteras ej)
* Rivning av befintlig vägg & golv ytskikt i träbjälklag (matta/tapet)
* Rivning av befintligt tak
* Rivning av bef gipsskivor fram till regelverket
* Uppbilning i golv för flytt av golvbrunn ca 1m
* Uppbilning i golv för avlopp till tvättmaskin
* Montering av ny dörrkarm med ek tröskel + dörrblad
* Läcktning av tak för montering av spottar
* Rivning av liten del av trumma i sovrum för åtkomst till VV & KV
* Framdagning av ny kall/varmvatten matning till badrum från sovrum
* Montering av kall/varmvattenfördelare vid wc fixtur dolt
* Förläggning av ny golvbrunn
* Ny eldragning till 4 st spottar i tak
* Ny eldragning till golvvärme
* Ny eldragning till 230v-uttag i komod
* Ny eldragning till tvättmaskin
* Gipsning av tak
* Montering av 15mm plyfa på reglar
* Montering av gipsskivor på plyfa
* Spackling av tak
* Målning av tak
* Fallspackling mot golvbrun för dusch
* Tätskikt på väggar enligt BBV(Byggkeramikrådet)
* Sättning kakel på väggar
* Läggning av klinker på golv
* Fogning och silikon
* Installation av wc-fixtur för vägghängd wc
* Byggnation med backboard skivor runt wc-fixtur
* Kakling och fogning av vägghängd wc
* Ny synlig rördragning från trumman
* Inkoppling av samtliga blandare
* Montering duschväggar
* Montering av wc skål och spolknapp
* Installation av vita spottar
* Nymontering av överskåp
* Nymontering av komod
* Montering av uttag i komod
* Uppsättning av krokar och dylikt
* Lagning av trumma i sovrum
* Tätskikt inne i trumman så gott vi kommer åt
* Montering av dränering
* Sophantering och grovstädning

Material
* Täckpapp
* Primer, avst lister, flytspackel
* Godkänt tätskiktsystem enligt BBV
* Kakellister
* Geberit wc fixtur inkl vit tryckpanel
* Ifö wc skål
* Fördelare och ventiler
* 15mm plyfa
* Gipsskivor
* Pex rör och fixeringsmaterial
* Avloppsdelar och avloppsrör
* Reglar och gipsskivor
* Dörrkarm och dörrblad vit
* Fix, fog och silikon
* Våtrumsspackel
* Våtrumsfärg
* Grovspackel och finspackel
* Eldosor o kablar
* Vita spottar med dimmer

Samtliga priser nedan är Inklusive moms och exklusive rot-avdrag
Arbete: 134 000 kr
Material: 36 000 kr
Resor: 4 000kr
 

Songer

Omega
Arbetet tog längre tid än beräknat, men det var i semestertider. Tog 5 veckor pga dödtid mellan rivning och uppbyggnad.... Annars kan jag rekommendera firman. Polsk hantverkare med svensk firma. Han kom med många bra förslag och var trevlig och socialt kompetent. Finns ju hantverkare som bara gör som man säger trots att de vet att det inte kommer bli bra. Bilden säger inte så mycket om finishen men så här blev det. Jag kan leta fram numret/mail om ni vill ha.
image.jpeg

image.jpeg
Snyggt!
 
Senast ändrad:

Brunleif

Panerai
Tripeiro.
Vad betalar du i timmen?
Vad menar de med trumman?
Är hantverkarna auktoriserade av BKR?

Enligt byggnyckel gul 2016/2017 låter det satans dyrt (med tanke på att nedanstående kostnad avser högre standard än ni planerat)
Enkel standard ska ligga runt 120' för badrum mellan 6-8m2
Men antar att marknaden styr även där.
I Sundsvall där jag bor finns det inte på kartan att betala dom pengarna.
20160817_143204.jpg
20160817_143124.jpg
20160817_143134.jpg
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Tripeiro.
Vad betalar du i timmen?
Vad menar de med trumman?
Är hantverkarna auktoriserade av BKR?

Enligt byggnyckel gul 2016/2017 låter det satans dyrt (med tanke på att nedanstående kostnad avser högre standard än ni planerat)
Enkel standard ska ligga runt 120' för badrum mellan 6-8m2
Men antar att marknaden styr även där.
I Sundsvall där jag bor finns det inte på kartan att betala dom pengarna.
20160817_143204.jpg
20160817_143124.jpg
20160817_143134.jpg

Tack för input! Till/från rören i vårat hus ligger lite knepigt, har en trumma i lilla sovrummet där... avstägningsreglagen... finns. Rören där är på intet sätt säkrade, under dom är det bara lite plywood och shit rätt ner till grannen.
Ahh, I know nothing, I'm from Barcelona!
Jag känner mig iaf trygg i att firman i fråga gör rätt för sig, gällande priset så känner jag att det är rimligt, för en Stockholmslägenhet.
Jag kommer betala gladeligen och är glad så länge det inte blir massa jidder. :)
 

Brunleif

Panerai
Jag förstår, det de pratar om är alltså ett installationsschakt. Och varför du ska betala tätning av ett installationsschakt övergår mitt förstånd.
Det är bostadsrättsföreningens business att i sådant fall installera en läckageindikator.
Förövrigt är det nog inte bara plywood och shit som avskiljer dig och grannen. Om så är fallet rekommenderar jag dig och din familj att flytta därifrån per omgående eftersom ni i händelse av brand i underliggande lägenhet brinner inne på typ 2 minuter.
 
Topp