Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Renovera klockor

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Klarrej, 24 december 2015.

1. Klarrej
    Trådstartare

Klarrej Torpare

Har alltid gillat klockor och har en breitling hercules som jag haft i 10 år.
    Nu är jag sugen på att testa ett litet projekt själv där jag tänkte köpa nån gammal omega seamaster och putsa upp.
    Har inga erfarenheter av mekanik i klockor men älskar utmaningar. Någon som har tips på videor böcker verktyg mm som man kan komma behöva?

2. San15

San15 Bonde

Från:
    Medelpad
    rogart-63 och Klarrej gillar detta.
  3. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Per Torphammars bok "Amateur watchmaking" brukar vi hylla här så det är väl dags igen :)

Minuteman, Matts och jabla gillar detta.
  4. Klarrej
    Trådstartare

Klarrej Torpare

Tack för tipset den skall kollas upp!

5. MDRK

MDRK Torpare

Instämmer med föregående talare.

6. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Margarinkungen gillar detta.
  7. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Börja inte med en Omega seamaster är mitt tips . Köp nåt enkelt verk eller klocka och plocka sönder det först. Har ett kina verk liggande som behöver servas. Perfekt att börja med kanske . Tror det heter ZEUAN 19 eller nåt .

JLW, swedesoc och Margarinkungen gillar detta.
  8. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Torphammars bok beskriver ett ur med subsekund och det är säkert det som är mekaniskt enklast att skruva med. Ett tips är att börja med något av kännt märke som fungerar men inte går så bra istället för något som har något okänt fel.

Minuteman, swedesoc och Margarinkungen gillar detta.
  9. Strindberg

Strindberg Biskop

Jag har "obegränsat" med urverk från skrotade klockor. Vill du "bara" skruva isär och skruva ihop för att förstå hur allt sitter ihop kan jag skicka ett par, kanske ett fickursverk också (lite större)? PM:a!

JLW gillar detta.
  10. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
  11. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag servade precis ett gammalt bordsur som gick alldeles för sakta, behövde inte ens använda lupp :) men kan rekommendera det som första projekt

JLW, Hugii, rogart-63 och 1 annan gillar detta.
  12. Hugii

Hugii Biskop

Som liten minns jag att jag älskade plockate isär några av morsans bordsur.... det var roligt :) ....men det tyckte inte hon :)

Länge funderat på att börja pilla med nåt enkelt ur... bara för att skapa mig mer förståelse om det mekaniska.

JLW gillar detta.