• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"Renoverade" Japan-klockor på tradera?

Måberg

Panerai
Lång historia kort; Kollat lite på tradera efter billiga "riktiga" klockor för att locka in polare i denna hobby. Har då hittat en del äldre Seiko (men främst Citizen) som på bild sett nästintill nya ut och i beskrivningen står det alltid att de är nyrenoverade utan att specificera vad som är renoverat och inte. Har för dålig koll på Citizen överlag, men är dessa "riktiga" eller är det nån form av Indien-ommålade tavlor osv det kan vara snack om som man ibland läst om? Inga stora pengar så inte hela världen så sett men... Exempelvis


http://www.tradera.com/item/190202/269853236/vintage-citizen-automatic-21-jewels-retro


http://www.tradera.com/item/190202/...isk-automatisk-herrklocka-vintage-stil-klocka
 

Johan_78

Breitling
Jag köpte en sådan Citizen på Tradera.
Något av ett impulsköp, den såg fin ut på bilderna.
Enligt mig är det i bästa fall fulrenoverat i Indien. Jag är ganska säker på att den jag fick är en nytillverkad kopia.
Jag försökte klaga hos säljaren utan resultat. Han hävdar fortfarande att det är en renoverad orginalklocka han sålt.
Skippa dom är mitt tips, (om du inte kan bedöma att det verkligen är en äkta klocka) annars blir du bara besviken.
 

Måberg

Panerai
Jag köpte en sådan Citizen på Tradera.
Något av ett impulsköp, den såg fin ut på bilderna.
Enligt mig är det i bästa fall fulrenoverat i Indien. Jag är ganska säker på att den jag fick är en nytillverkad kopia.
Jag försökte klaga hos säljaren utan resultat. Han hävdar fortfarande att det är en renoverad orginalklocka han sålt.
Skippa dom är mitt tips, (om du inte kan bedöma att det verkligen är en äkta klocka) annars blir du bara besviken.
Usch vad tråkigt, hoppas det löser sig (man kan väl anmäla säljare på tradera om intet annat?) eller att det inte var någon större summa det rörde sig om :(
 

Johan_78

Breitling
Har förträngt vad jag betalade, men det handlade nog om ca 300kr. Det får bli läropengar =)
En del annonser står det "vintage-style" eller liknande, detta ser jag som en stor varning! (Så stod det dock inte på den jag köpte.)
Jag försökte anmäla genom att trycka på en "anmäl utebliven leverans"-knapp på Tradera. Då fick jag ett mail där Tradera rekommenderade mig att kontakta säljaren..., som påstår att allt är som det skall.
Dock har jag köpt andra klockor på Tradera som jag är 99,5% säker på att de är äkta, det gäller att hitta en säljare man litar på!
Leta i köp & sälj här på forumet istället, känns betydligt tryggare!
 
Topp