• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

renovering av presidentlänk

thetaliban

Cartier
2-Faktor
God kväll!

Finns det någon i Sverige som är bra på detta? Eller är man förpassad till den där mannen i Asien/hong kong (?) som tydligen är expert på att renovera alla typer av rolex-länkar? Har för mig att jag läst om honom på rolexforums.
Känns ju inte helt kosher kanske att skicka iväg ett guldlänk för 25 papp fram och tillbaka. Eller jag kanske bara är gnällig.
 

Whedda

Rolex
Om det är Michael Young du tänker på är han ruskigt duktig och högt rekommenderad på såväl VRF som rolexforums. Tror Per har använt honom för en renovering av länk. Vill minnas att det ofta kan ta tid MEN resultatet är oerhört imponerande och i jämförelse med vad Rolex skulle ta för en ny länk är priset skrämmande mycket lägre.

Sen är det klart att man alltid är lite mer orolig över att skicka en guldlänk. Du kan ju välja att tredjepartsförsäkra med Parcel Pro men jag är osäker på hur t ex tullreglerna ser ut när den kommer till HK eller tillbaka till Sverige efter arbetet?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Om det är Michael Young du tänker på är han ruskigt duktig och högt rekommenderad på såväl VRF som rolexforums. Tror Per har använt honom för en renovering av länk. Vill minnas att det ofta kan ta tid MEN resultatet är oerhört imponerande och i jämförelse med vad Rolex skulle ta för en ny länk är priset skrämmande mycket lägre.

Sen är det klart att man alltid är lite mer orolig över att skicka en guldlänk. Du kan ju välja att tredjepartsförsäkra med Parcel Pro men jag är osäker på hur t ex tullreglerna ser ut när den kommer till HK eller tillbaka till Sverige efter arbetet?
Allt är relativt, men Michael Young lämnar en del att önska när det kommer till länkrenovering. Överpolering av länkarna samt att de blir för tighta, men man har väl inte så många alternativ.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
beror väl på hur sliten den är iom att han måste använda olika mycket guld på stiften för att få länken tight. Förutsatt att han använder guld men det får man givetvis lita på
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag tror snarare det är "posten" som oroar vår talibanvän.
Sånt går ju som sagt att försäkra sig mot om man är orolig.

Sen är det klart att man alltid är lite mer orolig över att skicka en guldlänk. Du kan ju välja att tredjepartsförsäkra med Parcel Pro men jag är osäker på hur t ex tullreglerna ser ut när den kommer till HK eller tillbaka till Sverige efter arbetet?
Ingen tull eller moms på själva länken iom du först exporterat den. Moms på jobbkostnaden kanske kan tänkas tillkomma om du prompt ber om en faktura men normalt sett kommer bara länken och då räcker exportpapperen.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
De blir ju bättre, men slits relativt fort igen är min erfarenhet.
Jag kan hålla med om att de blir "för tighta" men är länken riktigt sliten så är det ändå att föredra. Min länk har jag för all del bara använt ett år men den visar inga tecken på att slitas ut igen. Oklart vad du menar med fort. :)
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
På de stållänkar (oyster och jubilee) jag klämt på såväl före och efter MY-ingrepp så kan jag säga att han gör ett sjukt bra jobb.

Kan dock instämma i att de blir lite väl tajta. Å andra sidan går det rimligtvis över ganska snabbt då jag misstänker att en renoverad länk är mindre "stretch-resistent" än en ny. :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag kan hålla med om att de blir "för tighta" men är länken riktigt sliten så är det ändå att föredra. Min länk har jag för all del bara använt ett år men den visar inga tecken på att slitas ut igen. Oklart vad du menar med fort. :)
Syftade på presidentguld.
 

Whedda

Rolex
De blir ju bättre, men slits relativt fort igen är min erfarenhet.

Det är mycket möjligt..Har bara hört goda vitsord om honom men det är bra med flera omdömen.

Visst är 1000$ mycket men jämför man med vad en presidentlänk från den perioden kostar är det fortfarande peanuts.

Har funderat på att sända min 7836 länk till honom men inte varit i tillräckligt stort behov av reparation än.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är mycket möjligt..Har bara hört goda vitsord om honom men det är bra med flera omdömen.

Visst är 1000$ mycket men jämför man med vad en presidentlänk från den perioden kostar är det fortfarande peanuts.

Har funderat på att sända min 7836 länk till honom men inte varit i tillräckligt stort behov av reparation än.
Lägg gärna upp en bild på länken, kul att se var folks gränser går när det kommer till att tex renovera ett oyster.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Lägg gärna upp en bild på länken, kul att se var folks gränser går när det kommer till att tex renovera ett oyster.
Här gick min. :)

Inte jättehemsk men jag ville att länken skulle vara i samma skick som klockan.

ynF7lk1.jpg

Gbl2PC2.jpg
 

thetaliban

Cartier
2-Faktor
Tror tyvärr inte de gör det. Däremot har de sagt till mig att en guldsmed kan fixa en del.

Okej, ja, det låter ju logiskt. Nu är det lite much ado about nothing det här. Har ju inte en presidentlänk eller ens en daydate. Men nästan varenda exemplar man stöter på tycks ju rassla som en bilhandlarklocka. Men iofs, lite rassel gillar vi här i Tora Bora-grottorna...
 

Jens

Greedo
Okej, ja, det låter ju logiskt. Nu är det lite much ado about nothing det här. Har ju inte en presidentlänk eller ens en daydate. Men nästan varenda exemplar man stöter på tycks ju rassla som en bilhandlarklocka. Men iofs, lite rassel gillar vi här i Tora Bora-grottorna...
Det är helt ok att ta upp det ändå. 80talisten har redan satt standarden för frågor kring icke existerande problem! :)
Välkommen hit förresten!



J
 

Whedda

Rolex
Okej, ja, det låter ju logiskt. Nu är det lite much ado about nothing det här. Har ju inte en presidentlänk eller ens en daydate. Men nästan varenda exemplar man stöter på tycks ju rassla som en bilhandlarklocka. Men iofs, lite rassel gillar vi här i Tora Bora-grottorna...

Guld är ju som bekant både mjukt och tungt vilket inte är en toppenkombination när det kommer till länkar. Sen att många har burit dem löst och mer eller mindre dagligen i 40 år spelar ju också stor roll. På stålklockorna var det ju inte världens grej om man under service fick pröjsa lite för en ny stållänk. Tror inte det var lika många som var villiga att hosta upp vad man fick betala för en ny Presidentlänk i 18k :)
 

Archie

Cartier
Hur gör man när man renoverar en länk egentligen? En sliten länk har väl för stora hål där bandstiften sitter? hur fan fyller man igen dessa?
 
Topp