Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

renovering av presidentlänk

Diskussion i 'Diskussion' startad av thetaliban, 29 december 2013.

1. thetaliban
    Trådstartare

thetaliban Bonde

God kväll!

Finns det någon i Sverige som är bra på detta? Eller är man förpassad till den där mannen i Asien/hong kong (?) som tydligen är expert på att renovera alla typer av rolex-länkar? Har för mig att jag läst om honom på rolexforums.
    Känns ju inte helt kosher kanske att skicka iväg ett guldlänk för 25 papp fram och tillbaka. Eller jag kanske bara är gnällig.

2. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Gnällig? Snarare Due diligence. :)

3. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Jag har för mig att Rob Engström även renoverar länkar? Ring och fråga.

4. Whedda

Whedda Präst

Om det är Michael Young du tänker på är han ruskigt duktig och högt rekommenderad på såväl VRF som rolexforums. Tror Per har använt honom för en renovering av länk. Vill minnas att det ofta kan ta tid MEN resultatet är oerhört imponerande och i jämförelse med vad Rolex skulle ta för en ny länk är priset skrämmande mycket lägre.

Sen är det klart att man alltid är lite mer orolig över att skicka en guldlänk. Du kan ju välja att tredjepartsförsäkra med Parcel Pro men jag är osäker på hur t ex tullreglerna ser ut när den kommer till HK eller tillbaka till Sverige efter arbetet?

5. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Det är dyrt att reparera guldlänk hos MY, har jag för mig.

Aurum gillar detta.
  6. Per

Per Björklövens finest

paradis gillar detta.
  7. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Jag tror snarare det är "posten" som oroar vår talibanvän.

8. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Allt är relativt, men Michael Young lämnar en del att önska när det kommer till länkrenovering. Överpolering av länkarna samt att de blir för tighta, men man har väl inte så många alternativ.

Zed, Spencer och POO gillar detta.
  9. Gavve

Gavve Greven

beror väl på hur sliten den är iom att han måste använda olika mycket guld på stiften för att få länken tight. Förutsatt att han använder guld men det får man givetvis lita på

10. Per

Per Björklövens finest

Sånt går ju som sagt att försäkra sig mot om man är orolig.

Ingen tull eller moms på själva länken iom du först exporterat den. Moms på jobbkostnaden kanske kan tänkas tillkomma om du prompt ber om en faktura men normalt sett kommer bara länken och då räcker exportpapperen.

11. Aurum

Aurum Gubbsnygg

12. Per

Per Björklövens finest

Jag kan hålla med om att de blir "för tighta" men är länken riktigt sliten så är det ändå att föredra. Min länk har jag för all del bara använt ett år men den visar inga tecken på att slitas ut igen. Oklart vad du menar med fort. :)

13. Jacob

Jacob Friends of KS

På de stållänkar (oyster och jubilee) jag klämt på såväl före och efter MY-ingrepp så kan jag säga att han gör ett sjukt bra jobb.

Kan dock instämma i att de blir lite väl tajta. Å andra sidan går det rimligtvis över ganska snabbt då jag misstänker att en renoverad länk är mindre "stretch-resistent" än en ny. :)

14. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Syftade på presidentguld.

15. Per

Per Björklövens finest

Aight. Noll erfarenhet där. :)

Talade bara om jobbet generellt.

16. Whedda

Whedda Präst

Det är mycket möjligt..Har bara hört goda vitsord om honom men det är bra med flera omdömen.

Visst är 1000$ mycket men jämför man med vad en presidentlänk från den perioden kostar är det fortfarande peanuts.

Har funderat på att sända min 7836 länk till honom men inte varit i tillräckligt stort behov av reparation än.

17. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Lägg gärna upp en bild på länken, kul att se var folks gränser går när det kommer till att tex renovera ett oyster.

18. Per

Per Björklövens finest

Här gick min. :)

Inte jättehemsk men jag ville att länken skulle vara i samma skick som klockan.

19. thetaliban
    Trådstartare

thetaliban Bonde

Tack hörni för bra input. Man kanske ska kolla med rob E också. Någon som renoverat en guldlänk där?

Sent from my iPhone using Tapatalk

20. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Tror tyvärr inte de gör det. Däremot har de sagt till mig att en guldsmed kan fixa en del.

21. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Är din länk så risig? :D

22. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Det var en annan länk :D

23. thetaliban
    Trådstartare

thetaliban Bonde

Okej, ja, det låter ju logiskt. Nu är det lite much ado about nothing det här. Har ju inte en presidentlänk eller ens en daydate. Men nästan varenda exemplar man stöter på tycks ju rassla som en bilhandlarklocka. Men iofs, lite rassel gillar vi här i Tora Bora-grottorna...

24. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Det är helt ok att ta upp det ändå. 80talisten har redan satt standarden för frågor kring icke existerande problem! :)
    Välkommen hit förresten!

J

Aquaracer2, par och 80talisten gillar detta.
  25. thetaliban
    Trådstartare

thetaliban Bonde

Tack! Kanske ligger det i just årtiondet. Är ju också 80-talist. Det kan ju bara inte vara en slump...

80talisten och Jens gillar detta.
  26. Whedda

Whedda Präst

Guld är ju som bekant både mjukt och tungt vilket inte är en toppenkombination när det kommer till länkar. Sen att många har burit dem löst och mer eller mindre dagligen i 40 år spelar ju också stor roll. På stålklockorna var det ju inte världens grej om man under service fick pröjsa lite för en ny stållänk. Tror inte det var lika många som var villiga att hosta upp vad man fick betala för en ny Presidentlänk i 18k :)

27. Archie

Archie Borgare

Från:
    Stockholm
    Hur gör man när man renoverar en länk egentligen? En sliten länk har väl för stora hål där bandstiften sitter? hur fan fyller man igen dessa?

Mårtenssons ur Brookfield