• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Renoveringsobjekt Zenith Captain

Andsan

Rolex
Hade lite tur och hittade denna raritet, en Zenith Captain, 28 juvels, urverk 2522. Ca 1960 +
Urtavlan är lite påverkad av tidens tand men inget som stör dock men har önskemål om att den tvättas. Boetten är fri från repor. Originalkronan saknas och urverket gick en kort stund men har nu stannat så den är i behov av välbehövlig service. Om det är möjligt, utan risk att den skadas, kommer tavlan att tvättas.
Nu har jag skickat den till Farfars Klocka för renovering/service. Väntar spånt på resultaten.
Bifogar lite bilder










/Anders
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Den ser mycket fin ut Andsan. Vet du om kronan är original eller märktes kronan på de tidiga modellerna av Captain!?
 

Andsan

Rolex
Tack till Er alla

Jag vet inte om denna hade en märkt krona, men min uppfattning är att den borde ha det , men jag kan ha fel.
Men om någon som läser detta kanske har någon ide om hur det är, foton etc.

Tack på förhand

Anders
 

Andsan

Rolex
Det är inte omöjligt, om resultatet blir som tänkt ;)
Jag är full av förväntan och hoppas på det bästa att den får ligga på min en Intarsiabox.



/Anders
 

Andsan

Rolex
Då kom den äntligen. Hittade ett svart skinn som får pryda denna men får se om det blir något annat i framtiden.
Urmakaren och jag tog ett gemensamt beslut om att inte putsa tavlan med risk att skada den. Jag tycker att den har en trevlig patina.

Nu har jag tre Zenith men en från 1969 är den som står på tur.









/Anders.s
 

Andsan

Rolex
Andsan Kotten sneer plus alla andra med Zenith, dags för en renodlad Zenith-tråd...

............................................................................................

Det vore kul.
Tror att många skulle hänga på


/Anders
 
Topp